• 79maria

Vi som har barn med spalt del 15

Dags för ytterligare en ny tråd! Här samlas vi som har barn med LKG (Läpp- käk- och gomspalt) och diskuterar operationer, hjälpmedel, framsteg och allt annat som har med våra små spaltisar att göra

Välkomna hit, gamla som nya!

Adrian och Gabriels mamma
  • Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15
  • malan81

Hej och grattis till lilla Levis! Vi ska ha bebis snart också. Vårt andra. Bf är idag :)
    Vår lilla Sixten (2 år) föddes med enkelsidig lkg. Det är nog väldigt olika det här med matningen. Det har alltid funkat väldigt bra med flaskan och han åt inte särskilt länge..Han hittade snabbt snitsen med att äta, men det är ju som sagt olika. Det är bara att ställa frågor om du har några´.

Maria

• The Maria

Nu har Ivan gjort sin läppoperation. Det har funkat jättebra förutom att han återigen sväljer en massa luft och därmed har konstant magknip. Det pruttas och rapas hela tiden. Han vill snutta mycket på nappen också och det är ju inte helt toppen då han får i sig ännu mer luft. Känns som om han vore nyfödd igen, då var det också så här.

• Mary Jo
    The Maria skrev 2010-05-23 21:04:18 följande:
    Nu har Ivan gjort sin läppoperation. Det har funkat jättebra förutom att han återigen sväljer en massa luft och därmed har konstant magknip. Det pruttas och rapas hela tiden. Han vill snutta mycket på nappen också och det är ju inte helt toppen då han får i sig ännu mer luft. Känns som om han vore nyfödd igen, då var det också så här.
    vad bra att operationen gått bra! Min Vilja opereras på 1 vecka!
    Hoppas magknipet går över snart. men får han snutta på napp? här står det att det är nappförbud i 2 veckor!:(
  • The Maria
    Mary Jo skrev 2010-05-23 21:07:17 följande:
    vad bra att operationen gått bra! Min Vilja opereras på 1 vecka! Hoppas magknipet går över snart. men får han snutta på napp? här står det att det är nappförbud i 2 veckor!:(
    Japp, förbud i två veckor även här. Riktigt drygt just nu då han bara vill snutta på flaskan. Han har ju såna knip. Nu försöker vi få honom sysselsatt med annat för att han ska få ut en del luft och låta magen "vila" lite en stund. 
  • My Sweet Shadow

Tack alla {#lang_emotions_smile} Levis äter redan fortare, men somnar oftast flera gånger under matningen. Funderar på om de kan vara jobbigt att försöka suga, utan att lyckas riktigt... Men han får iaf i sej all mat han ska.

Men det märks att han har stort sugbehov. Och napp kan han inte suga på. Så vad gör man? Jobbigt när han bli sådär ledsen utan att kunna hjälpa honom {#lang_emotions_frown}

• The Maria
    My Sweet Shadow skrev 2010-05-24 15:51:10 följande:
    Tack alla Levis äter redan fortare, men somnar oftast flera gånger under matningen. Funderar på om de kan vara jobbigt att försöka suga, utan att lyckas riktigt... Men han får iaf i sej all mat han ska. Men det märks att han har stort sugbehov. Och napp kan han inte suga på. Så vad gör man? Jobbigt när han bli sådär ledsen utan att kunna hjälpa honom
    Ivan somnade också under varje matning i början. Det ändrade sig så småningom. Har du en flaska som du kan trycka på och på så vis trycka ut lite mat till honom? 
    Jag har låtit Ivan ha napp. Det har varit svårt för honom att greppa men jag har hållit i nappen så att han får trösten. Han är ju fem månader nu och har på slutet här faktiskt kunnat hålla i nappen själv. 
  • My Sweet Shadow

Ja, vi har en sån där flaska med lång "pip". De funkar ibland att trycka lite på den när han somnar...

Vi får oxå sitta o hålla i nappen om han ska få tutta, det verkar hjälpa lite iaf. Men med tanke på att vi har en son på 1 år oxå så är det lite tufft att få tid till båda två om man blir tvungen att sitta o hålla nappen åt Levis. Men det kanske inte finns något annat sätt. Jag vet inte...

• Josemi

Hej
    Det är inte så ofta jag skriver men jag läser desto mer =)
    Igår fick jag veta att min Vilma hinner med sin gomoperation
    innan sommaren!! Den 21/6 blir vi inlagda på Ackis...
    Det ska bli jätteskönt att få den gjord men jag är jättenervös.
    Men vi blev så väl omhändertagna när vi var och träffade dom
    när Vilma var en vecka så det blir nog jättebra allting =)
    Vi har aldrig behövt ligga på sjukhus med nått av våra barn innan så
    hur är det? Ska man ta med tidsfördriv (t.ex. bok eller nå) eller är det fullt
    upp medans man är där? Efter op förstår jag att dom har ont men hur länge
    har dom jätteont? Vad ger man för smärtstillande hemma? (om man gör det) 
    Hur länge behöver dom ha smärtstillande efteråt? Hur har era barn mått efter
    operation? 
    Oj jösses det blev visst tusen frågor det här, men nån kanske vill berätta hur ni har haft det =)

• JJL

Vi har också fått tid för gomoperation innan sommaren. 9 Juni blir det förhoppningsvis av om Leo håller sig frisk.

Det ska bli jätteskönt att få det gjort innan sommaren eftersom vi i juli får en liten nummer2. MEN.. gravidhormonerna gör mig väldigt mycket mer nervös än jag brukar vara. Jag är lugnet personifierat annars när det gäller operationer och liknande. Nu är jag det INTE kan jag säga. Iaf inte på insidan.

Jag börjar dock fundera mer och mer på skillnaden i resultatet på våra barn i sthlm som sluter hela gommen vid 1 års ålder och större delen av resten av landet som gör gommen i 2 omgångar med hårda gommen betydligt senare.

Är det någon som har några erfarenheter eller vet mer än jag så får ni gärna berätta!

• Josemi

Jaha gör dom olika?! Jag trodde det var samma som gällde överallt...
    Vilma ska ju ta mjuka delen nu och förhoppningsvis så räcker det.
    När vi var dit förrut så sa Valdemar att det såg ut att räcka med en op
    men det vet man ju inte förrens efteråt...
    Men lite skumt att dom gör olika tycker jag...

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15