Inlägg från: gavagai |Visa alla inlägg
  • gavagai

Bugaboo-tråd nr 21

Hur överlevde man innan internet fanns? Jag kommer att ha så många frågor till er om min frog! Jag hoppas att ni inte tycker att jag utnyttjar er för mycket. Bara jag sätter mig in i hur allt funkar så ska jag förhoppningsvis kunna vara till nytta i den här tråden så småningom också. .

Med till min frog följde det en extra suflett och toppklädsel(?), men de är till Cameleon. Jag funderade en hel del på hur man ändå kanske skulle kunna använda sittdelsklädseln till froggen också, men kom inte på något bra sätt. När jag googlat lite har jag förstått att froggen inte har utbytbara sittdelsöverdrag, eller hur? Finns det ändå något sätt att fixa sådana? köpa? sy? Ni som har/har haft frog, har ni kommit på något bra sätt att ändå "pimpa" sittdelen, utan att köpa en helt ny sittdel?

• gavagai

Men fanns det tidigare överdrag till frog-sittdelar att köpa? Vore ju bra att ha ett sådant att rita av om man ska sy egna. Kanske passar Cameleon-överdraget hyfsat ändå (tror inte att det är någon skillnad på gamla och nya froggar i storlek), men jag blev lite osäker på om det funkar att fästa kardborren som är på Cameleon-klädseln. Var ska kardborren på klädseln fästas på vagnen? Jag skulle behöva gå en liten kurs i hur man tar av/på allt på vagnen (borde kunna funka att leta upp instruktionsfilmer på youtube kanske).

• gavagai

Jag tror att det mest var kardborren på Cam-toppen som förvirrade mig. Det finns ju ingen kardborre att sätta fast den i på froggen. Men då ignorerar man helt enkelt kardborren då, så borde det funka.

Min Mika (just fyllda tre år), som jag köpt froggen åt, är snart i största laget för den, men den håller nog över sommaren i alla fall. Är cam.ramen längre än frog-ramen? och kan man alltså utan problem sätta en cam-ram på ett frog-chassi?

• gavagai

Eller kanske var det bara sittbasen man kunde använda från cammen till froggen? fast jag tycker mig ha läst någonstans också att det t.o.m. går att sätta en cam-ram på en frog-vagn?

• gavagai

Är jag helt dum nu, eller hur får man ur den andra suflettbågen? Den ena går ju bra, men den som sitter fast i suflettspännet (heter det så?) kan jag inte få loss så att den går att dra ut (eftersom den inte lossnar från suflettspännet, och det är för stort för att dra igenom suflettkanalen). Hoppas att jag göra mig förstådd nu, fastän jag inte är så bra på bugaboo-termer än.

• gavagai
    gavagai skrev 2011-03-05 16:10:16 följande:
    Är jag helt dum nu, eller hur får man ur den andra suflettbågen? Den ena går ju bra, men den som sitter fast i suflettspännet (heter det så?) kan jag inte få loss så att den går att dra ut (eftersom den inte lossnar från suflettspännet, och det är för stort för att dra igenom suflettkanalen). Hoppas att jag göra mig förstådd nu, fastän jag inte är så bra på bugaboo-termer än.
    Det löste sig. Jag tröttnade till slut och slet i bågen. Då lossnade den. Alltid svårt att veta hur mycket våld man vågar använda, när man inte riktigt vet hur saker funkar.
  • gavagai
    annat82 skrev 2011-03-05 18:45:40 följande:
    Det går att använda i princip alla Cam-delar på frog-chassi. Vi har en ram extra och nu kom vi över ett frog-chassi väldigt billigt, så nu har vi ett frog-chassi med resten cam-delar som står som extra vagn hos mina föräldrar så slipper vi släpa vagn dit och de får en vagn som de faktiskt får använda utan min kontroll så det funkar alldeles utmärkt
    Och visst är cam-ramen längre, eller? Tänkte om Mika får plats i den lite längre.
  • gavagai
    Sjukhus Mamman skrev 2011-03-05 22:37:13 följande:
    yes 5 cm :)
    Tack. Ja, lite längre kanske den funkar då.

Nu har jag sytt min första suflett. Lite imponerad av mig själv att jag faktiskt slutförde både mönsterkonstruktion och sömnad utan att bli tokig och svära och slänga allt ifrån mig mitt i processen. Jag tar jättegärna emot alla synpunkter på den! Jag skrev också lite om eventuella problem jag själv ser med den i bildtråden, där jag lagt upp bilderna. Jag får nog göra om mönstret lite till nästa gång, och som sagt mottages alla tips och idéer till förbättring med tacksamhet! Bilderna finns alltså i denna tråd: http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-bildtrad-177/forum/m57475943.html
    Vad gäller färgval och sådant så tog jag vad jag hade hemma. Den är lite av ett experiment.
  • gavagai

Jag undrar om suflettspännena till min frog inte håller sufletten tillräckligt spänd, eller om det är något annat fel. Kolla gärna mina bilder i bildbloggen. Ja, jag vet att jag är otålig; postar först vid halv elva på kvällen och sedan igen vid halv åttapå morgonen. Kanske skulle man investera i cam-suflettspännen direkt för att få bra och nya spännen, som dessutom passar med nya sufletter. Om man köper cam-spännen, blir det exakt lika bra på en frog då som på en cam, eller sitter sufletterna fortfaande lite sämre?

• gavagai

Hur ska det kännas när suflettspännena klickar i läge? Jag vet, svårt att förklara hur någonting känns... Mina har olika lägen som de håller sig i, men kanske är det så att de liksom åker tillbaka lite så att säga inom läget när de klickat i. Sitter era sufletter verkligen riktigt spänt?

Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21