• MiScHoOo

Cerclage?

Saranh skrev 2011-04-20 18:01:44 följande:
    Hej.
    Jag kanske inte riktigt passar in här men jag tänkte att jag kunde slänga ut en fråga iallafall. Jag har en 1 cm lång livmodertapp (alltså väldigt kort) och är i vecka 11 + 0. De på gyn säger att det inte finns något annat att göra än att vänta och se vad som händer. Men det verkar ju som om det är ganska många som får cerclage. Varför vill de inte sätta det på mig? Vet ni om det finns särsklida omständigheter som gör att man inte sätter det, till exempel att det ändå kommer gå åt skogen? Eller är det att livmodertappen redan är för kort? Jag vet verkligen ingenting om det här, så ni får ursäkta mina kanske lite dumma frågor.
    hej, jag var orolig också vid mina graviditeter. Jag ska förklara varför dem inte sätter in cerklage så tidigt, Eftersom riskt för missfall avtar efter v12 (missbildningsfoster) och barnet växer och det är under orolighets veckor. V 12-14 tror jag om jag inte ljuger sa läkaren är den lugna veckorna och då kan man sätta in cerklage. Ibland ett kort etapp också hållbar risken är värre om den är försvagad. Men har dem nekat dig helt och hållet cerklage? Dem kan sätta in ett annat cerklage som jag har som heter abdominell cerklage som troligtvis är starkare och dem kan sätta in det när man är gravid. lycka till
  • MiScHoOo
    SaraDK skrev 2011-04-26 22:17:57 följande:
    I lördags fick vi världens finaste påskpresent!
    På beräknad födelse kom "lilla" Ellie till oss. Hon vägde 3690 g och var 51 cm lång.
    Vattnet gick kl 06:50 och kl 9 satte värkarna igång. Kl 10:30 var vi inne på förlossningen och kl 14:13 var hon född. Vi fick ligga på BB i 2 dygn för de hörde blåsljud på hjärtat. Blåsljuden är kvar och vi ska bli kallade till u-ljud av hjärtat och även av hjärnan (hon ligger strax över gränsen på vätskan i hjärnan) den närmsta månaden. Men blåsljud är tydligen väldigt vanligt och 10% har det och på de flesta växer det bort... Men vi är så glada att vi har en stor pigg flicka!
    grattis, hoppas det går över snart.
    Gud vad glad jag blev att läsa detta idag.

Grattis och lycka till i framtiden
    bra kämpat
  • MiScHoOo

Idag har jag inte känt mig så kränkt så som idag. När jag får missfall kämpar jag med att gå tillbaka och oftast är jag hemma endast en månad och idag en konstig kollega säger till mig eftersom hon bråkar med mig så jag anmälde henne till chefen (hon vikarierar hos oss)...

hon säger -jag mår bra men inte du miriam
    jag säger -varför ska jag dåligt och visst jag mår bra
    hon säger -klart du inte mår bra du har massa missfall

Gud så arg och ledsen och förnedrad jag känner mig.

Jag tackar SaraDK för dem fina nyheten och jag kommer att kämpa vidare... men just nu är jag jätte arg

• MiScHoOo
    MiScHoOo skrev 2011-04-26 23:17:28 följande:
    Idag har jag inte känt mig så kränkt så som idag. När jag får missfall kämpar jag med att gå tillbaka och oftast är jag hemma endast en månad och idag en konstig kollega säger till mig eftersom hon bråkar med mig så jag anmälde henne till chefen (hon vikarierar hos oss)...

hon säger -jag mår bra men inte du miriam
    jag säger -varför ska jag dåligt och visst jag mår bra
    hon säger -klart du inte mår bra du har massa missfall

Gud så arg och ledsen och förnedrad jag känner mig.

Jag tackar SaraDK för dem fina nyheten och jag kommer att kämpa vidare... men just nu är jag jätte arg
    blev lite konstigt vi hade bråkat om andra saker, hon skrek kallade mig för subba till mina andra kollegor och det hjälpe inte när jag bad henne att sluta men hon höll på och jag har bevis på allt men men...

det jag skrev var när jag och hon satt hos chefen hon säger så till mig
  • MiScHoOo

idag mår jag mycket bättre ska inte behva att jobba med vikarien men nu vill jag dela med mig

http://www.enbarnsligarevardag.se/ kan man vinna en lite och ett stort förkläde genom att hitta 3 påslägg och skulle ni behöva ledtråd kan jag ge er det ;)

Lycka till

• MiScHoOo
    karo skrev 2011-05-02 08:49:02 följande:
    Hej allihopa....

Jag vet att en del som är gammla här i tråden kanske kommer ihåg mig, men jag drar min historia lite kort.

Max vår son kom  v 26+1 (2006) då jag åkte in var jag helt öppen så det fanns inte så mycket att göra ( han har en cp skada pga hjärnblödningar första dygnen i hans liv, så han sitter i rullstol)
    Lowa vår dotter kom v 23+5 (april 2010) efter ett dygn i gbg då det inte gick att stoppa då jag kom in med buktande hinnblåsa.
    Blev gravid igen på hösten, och fick ett cerclage i v12. De sa att jag kunde leva som vanligt coh lyfta min son och allt sånt där fast jag blev sjukskriven (jag lyfte aldrig vår son och jag vilade mesta delen av dagarna)
    Cerclaget kana åt sidan och jag fick föda fram en kille i v 16.

I mars fick jag ett cerclage som sitter hela livet och ska vara ett bättre stöd. Nu är jag gravid igen v8 och är så rädd för att jag inte tyckte att ante mot tog emot min oro på allvar när jag var där i fredags för att göra ett VUL.
    Jag ska bli sjukskriven i v15 och hon mena på att bebisen väger ju inte så mycket så jag kunde lyfta till v 20-25. Gjorde inte upp någon direkt plan och jag ska dit igen om 7 veckor.
    Hon sa att jag kunde ringa gbg där jag gjorde min op och fråga om förhållningsset att leva.                                  SKA JAG GÖRA DET... Jag trodde att de skulle hjälpa mig och vara mitt stöd här på KSS...

Förlåt mig men det blev visst ganska långt, men jag är så orolig och känner att det kommer att gå åt helvete igen om de inte börjar att göra som gjort förut...

Kram Karolina
    Hej karolina, roligt att höra att du också har abdominell cerklage och jag blir glad om du updaterar hur du ska leva och så vidare med ditt cerklage eftersom jag har samma och vet nästan ingenting men framför allt grattis till graviditeten och önska att du än en gång får ett barn och hoppas att den blir friskt och roligt att du har ett levande barn även om han är sjuk.

Kram miriam
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-05-03 09:28:30 följande:
    Vad är egentligen skillnad på cerklagen? Är det att det abdominella sätt högre upp eller? Hur högt sitter det i såfall. Mitt sitter väldigt högt men det är ett vanligt eller satt iallfall hoppas ju på att det sitter kvar där han satt det.
    ja min sitter högre och min vanliga cerklage satt så högt upp det bara gick´, men tyvärr så sprack min vanliga cerklage.
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-05-03 10:07:53 följande:
    Klockan 14 blir det gynstolen för att kolla trådarna och tappen.

jag tänker på er, lycka till, det kommer säkert gå bra
  • MiScHoOo
    ISSEN skrev 2011-05-03 16:07:26 följande:
    Hej allihop! Skönt att alla verkar må bra! Själv är jag en aning nervös, är i v 25+3 och på torsdag ska jag få sprutorna för lilla Flisans lungor, min läkare har vrit väldigt osäker på om och när hon ska ge mig dem men ringde idag och sa att hon pratat med neoläkarna och spec på solna och nu har de bestämt att jag ska ha de nu! Känns inte bra om jag ska vara ärlig... känns som de tror att jag ska föda vilken dag som helst!! FYfan för den här ständiga oron!! Jag vill så hemskt gärna komma till v 30 åtminstonde ju!! och v 26 närmar sig med stormsteg (min son föddes 26+2) så det gör mig sjukligt nervös! Jag har ju trots allt bara 19mm tapp, dock helt stängd (i torsdags) men man vet ju aldrig, sammandragningarna finns där men är rätt få kanske 4 om dagen så adalatet verkar göra sitt men nu när jag oroar mig kanske de blir fler?? Jag är livrädd just nu!!!!
    Jag lider enormt med dig och önskar att barnet är en busunge som låter er leva på nerverna och kommer inte innan v 37. Det önskar jag, men om inte fallet blir så, så är det nog bra om du försöker vara steget före både mentalt och allt annat.
  • MiScHoOo
    ISSEN skrev 2011-05-07 18:42:46 följande:
    Blir inlagd :( ser it so att jag håller på att öppna mig, och har funeling trodde de! Läkarna är väldigt diffusa men nu får jag endast ligga ner, Tom när jag ska kissa känns piss allting :(
    ooh kära vän. Nu håller jag alla tummar och tår. Skickar dig en stor kram och önskar att det lugnar ner sig och att du kommer att stänga dig också och att busungen stannar minst 10veckor till. Jag tänker på er
Svar på tråden Cerclage?