• MiScHoOo

Cerclage?

vixan skrev 2011-06-22 09:38:38 följande:
    Förstår att du helst ruva på ditt eget barn men du ska inte oroa dig för om mjölken skulle ta slut. Om mjölken tar slut finns det ersättning och det fungerar hur bra som helst. Jag hade inte tillräckligt mjälk medmin dotter då hon inte tog brösten så sinade mjölken trots att jag pumpade dygnet runt. Skulle bebis komma för tidigs så finns det ju donerad mjölk. 

Vissa dagar är jobbigare än andra.
    Tur att det finns andra alternativ, pratade precis med mannen och han fick ett utbrott på mig och sa att jag ska inte vara i den inställningen och ta en dag i taget. Jag har börjat äntligen få en liten mage,,, eller hoppas att det är det. När jag har lager med kläder på upplever jag att jag har fått mage och när jag tar bort kläderna ser ingen mage Foten i munnen nu blev jag förvirrad
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-06-22 14:03:03 följande:
    Hej, Jag är INTE gravid än men jag tänker fan bli det snart! Tänkte bara fråga er: Har ni alla fått sjukskrivning och hur har läkarintygen formulerats? Känner att om jag blir gravid igen så vill jag göra allt för barnet och ta det lugnt (har mist ett barn pga extrem prematuritet - förlossningen satte igång med värkar och någon orsak hittades ej). Undrar vad det finns för möjligheter?
    Man blir oftast sjukskriven i v 12-14 då man får cerklage.eftersom försäkringskassan har blivit hårda så sjukskriver läkaren en gång per månad och dem skriver risk för sent abortion
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-06-22 16:27:39 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Har det varit några som helst problem med fk?
    faktiskt aldrig, men tyvärr får dem inte ge flera månader åt gången utan en gång per månad, konstiga regler fk har
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-06-22 18:27:18 följande:
    fast när jag blev inlagd så blev jag sjukskriven två månader på en gång.. men det kanske är annorlunda när man väl är inlagd...för innan jag blev inlagd så fick jag ju också sjukskrivning en månad i taget...
    Jag tycker det är konstigt med fk, vissa andra orsaker går att vara sjukskriven i flera månader utan oss med detta beskymmer. när jag tog bort gallan blev jag sjukskriven i 2 veckor och jag var inte återställd gick till husläkaren och hon var illa tvungen att läsa för att garantera att jag inte blev utan. dem har fått en lista från fk på hur länge vissa "sjukdomar" man vara sjuk för, tyvärr.
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-06-22 21:36:58 följande:
    min första läkare ville inte sjukskriva mig alls, hon tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet av cerklaget.. jag låg på uppvaket o grät mig till ett sjukintyg.. läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning, men jag skrek att jag sket i om de godkände den eller inte, jag struntade i om jag skulle få pengar eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag kunde få vara hemma! så då skrevs ett intyg o i det intyget stod det inte så mkt, annat än att jag hade förlorat barn tidigare i förtidsbörd o att jag nu var gravid igen o var orolig för mf... fk godkände sjukskrivningen utan problem, så i mitt fall var det vissa läkare som var svåra o ha o göra med... den läkaren jag hade sen på alla kontroller tyckte det var självklart att jag skulle vara sjukskriven o hon skrev långa utlägg i intygen...
    som tur så sjukskriver dem en här, men det hemska är att man ska leva som vanligt, inte bara ligga och man är orolig och tvingas upp för att röra sig för att man är lat,,,,

det är en av orsakarna jag inte vill vara inlagd nu
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-06-22 21:50:54 följande:
    ja, har de sån syn förstår jag att du inte vill vara inlagd, när jag blev inlagd fick jag ju bara göra toabesök o duscha, annars skulle jag ligga i den där sängen.. o innan jag blev sjukskriven så var min läkare väldigt noga med att påpeka att jag skulle ta det lugnt o inte röra på mig mer än jag kände själv att jag klarade av. hon var nog mer försiktig än vad jag var, men det tackar jag för. helt underbar var hon o hon kom o hälsade på oss på BB när Thea hade kommit o hon sa att skulle vi bli gravida igen så var det självklart att jag skulle ha cerklage igen o att jag skulle höra av mig till henne.
    gud vad härligt att du hade en förståndigt läkare. När jag nekad cerklage hade läkaren skickat tillbaka min remiss med kommentar- patient blev arg och upprör för att hon inte får cerklage, det är inte orda grant men har det på papper, Fy vad arg jag blir hur dem har behandlat mig (bara enstaka personer som verkligen gjorde livet ett helvete).

Timmarna innan min sista dotter föddes, hade jag kraftiga sammandragninar. Jag bad en sköterska om en bricanyl spruta och läkaren nekade, ringde igen och bad igen om en spruta. läkaren kommer in och säger enligt studierna så bevisar inte att sprutan hjälper innan v 22 (tror jag, har glömt eller 25, hur som helst) och i så fall kan jag få en spruta om en timme och jag grät och mådde allt sämre och i samband med detta ringer min mamma. hon lämnar sitt jobb och kör hem till mig och hämta mina bricanyltab och jag tar en och under tiden min mamma hämtar medicinen går en annan sköterska förbi och hon ser mig gråta och frågade vad det var för fel och jag bad om en spruta. Denna barnmorskan har skin på näsan kom in efter att jag tog en tab bricanyl och gav mig sprutan. jag lugnade mig och läkaren fick nästan en chock att jag hade lugnat ner mig. Hade jag fått sprutan i tid hade jag aldrig börjat blödda och framför allt, skulle det ändå gå åt helvete så skulle jag slippa lida.

Denna läkaren har varit jätte duktig denna gången och jag har varit som ett litet barn, Han skickade remiss till cvk eftersom min picc.line i armen inte fungerade och han hjälpte mig att skriva ut dropp och skriv ordinationer till hemvården. Men det var röda dagar och hemvården kanske inte kunde hantera cvk och skulle vänta till tisdag och varje gång han kom in undrade jag samma sak när får jag gå hem, jag vill hem.

Jag vill inte göra min inlägg för lång, men du ska skratta dig lycklig att du har en underbar läkare som verkligen lyssnar och hjälpte dig. Det värme i hjärtat varje gång jag läser att någon har blivit väl omhändetagna samt att många slipper få mer än ett missfall för att bli trodda och få en annan behandling. Jag blir så glad för att jag önskar inte min värsta fiende hamna i samma situation som jag har varit, där både sjukhusets policy och en chefsöverkläkare som har aldrig träffat mig låter en läkare neka ett cerklage.

Min andra chefsöverläkare som jag har är helt underbar och det var han som opererade mig och jag ville verkligen lyckas så kanske dem ser annourlunda om cerklaget, men tyvärr misslyckades jag
  • MiScHoOo
    violatricolor skrev 2011-06-23 02:12:14 följande:
    Skalning, Lanie, Trassel och Mischooo: tackar så mycket för era svar. Skönt att ni inte haft problem att få sjukskrivning förutom att den görs en månad i taget. Vet att planerat cerklage är säkrare men jag förmodar att det kan finnas skäl att inte sätta cerklage också? De vet ju inte om jag har försvagad livmoderhals el vad som var fel. Det kommer väl att diskuteras. Nu tackar jag för mig och hoppas att jag snart kommer till den här tråden eller annan väntatråd på riktigt :) Lycka till allihop!
    welcome. ta det säkra före det osäkra, få ett cerklage
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-06-27 17:44:22 följande:
    Hade svårt för att somna men när jag väl somnade sov jag väldigt hårt. Vågar inte säga för mycket utan måste prova inatt igen. Jag provad med vanliga kuddar och kom inte till ro med dem utan magen var fortfaranden ivägen.

Kolla in kudden här:    
    " target="_blank">

" target="_blank">

Det ser ut väldigt svårt att byta sida, specielt med en stor mage. Men kanske blir det automatiskt när man är van.

Tänkte lite på mig i videon. Jag sover väldigt bra och när jag ska vända mig glömmer jag min slang i halsen och måste vakna och fixa till den och sedan sova igen, men värst är när min man vill krama mig och lägger sig på min slang så knuffa jag iväg honom för att det gjorde ont,,, nu vågar stackaren inte komma nära mig utan jag får krama honom i sängen
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-06-28 09:06:27 följande:
    So far so good! Än så länge gillar jag min kudde men vet inte om det bara är en tillfällighet att jag sover så gott. Absolut inte svårt att vända sig. 
    hoppas det fortsätter så och huvudsaken att du få din sömn och sedan blir det en vane sak.
  • MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-06-28 20:05:53 följande:
    här är det bra, men börjar bli sjukt trött och börjar samla på mig massa vätska nu. ont i handleder och känner mig klumpig, svettas för ingenting typ! phu för värmen!!!!

varit på kontroll idag och allt såg bra ut, skönt det! började planera inför allt som ska komma nu framöver. kontroll om 2v om h*n inte lagt sig till rätta innan v 36, kommer dom göra ett vändningsförsök. sen v37 blir det klippning... oh vad jag inser nu hur kort tid det är kvar. 1 månad och 2v! Förvånad

nästa graviditet VILL jag INTE vara gravid under sommaren fy bubblan vad jobbigt det är.

hur mår alla andra? Issen hur går det för dig? är bebisen kvar i magen ff?
    oooh vad spännande. Är det inga problem att göra vändningsförsök när man har cerklage?
Svar på tråden Cerclage?