Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Becka81 skrev 2012-02-09 07:57:09 följande:
    Ester: hoppas det går vägen. Igår var jag hos BM och nu har bebisen tydligen fixerat sig. Känns lite spännande även om jag förstått att det inte säger något om när det blir förlossning. Har däremot vaknat av sammandragning och lite ryggont inatt istället för ara trängningar. Men om bebisen är fixerad och man har cervix insuficiens innebär det då att man bör ta det lite lugnt igen? Idag är det 40 dagar kvar, tiden den skyndar långsamt.
    Vet inte? Jag tar det lite halvlugnt dessa veckor. Rör på mig mer än tidigare men om jag får sammandragningar eller känner att livmodern blir ansträngd så vilar jag. Är ju trots allt inte fullgången ännu. Jag har i och för sig inte varit sängliggande alls under graviditeten utan ska vila och lyssna på kroppen. Så har tagit det lugnt. Men om det finns några särskilda rekommendationer när bebisen fixerat sig vet jag inte.

Hur lugnt har du tagit det hittills? 

Hur lever ni andra? Lill Z?
  • violatricolor
    Lill Z skrev 2012-02-09 11:02:12 följande:
    Jodå, här går det framåt...28+0 på månd! Min envisa förkylning som jag nu fått penicillin för vägrar ju ge med sig. Så nu har jag en fruktansvärd halsbränna och tiden jag behövde använda laktulos är ett minne blott ! Har dessutom fått en muskel eller ngt som "hängt" sig under vänster bröst så jag kan inte andas in så bra! Men det tar ju fokusen från graviditeten så jag oroar mig inte så mycket och det är väl bra! Fick iaf tid nu till rul v 32 igår med efterföljande tid hos Dr för diskussion av kejsarsnitts tid !

Gud, vad det låter spännande med en fixerad bebis. Det känns ju ändå som om bebben börjar göra sig redo. 
    Det var en envis förkylning! Hoppas den ger med sig nu!

Har du direktiv att vila och undvika olika saker? Är du sängliggande? 

Vad skönt att ha fått tid för ul och diskussion om snitt, då känns det ju att tiden går!
    Becka81 skrev 2012-02-09 13:03:39 följande:
    Ja det känns riktigt spännande att den fixerat sig. Läste någonstans om en som fick barn i vecka 35 och allt var så bra att de bara behövde stanna två dagar på sjukhuset, känns hoppfullt. Jag har mest hållit mig hemma och tagit det lugnt och gjort lättare hushållsarbete. Har främst gått ut om jag behövt handla lite mat eller åkt till sjukhuset. Har nog generellt rört mig mer nu mot slutet när jag märkt hur bra det ändå fungerat med cerclaget. Helt enkelt blivit lite modigare än jag var i början och inte visste vad det skulle gå för. Så är säkert liknande som du kanske Viola. Däremot inbillar jag mig att det inte skadar att röra på sig om det kommer en sammandragning så länge rörelserna handlar om att jag går och inte att det inträffar när jag lyfter eller gör något liknande. Lill Z, det verkar ju gå framstå för dig med. Alltid skönt att kunna ha lite delmål. Nu ska jag göra iordning mig och sedan blir det studiebesök på förlossningen tillsammans med mammagruppen. Helt sjukt att man kommit så här långt.
     Ja, det låter som om vi levt ganska lika. Jag har gått ut för att åka till sjukhuset, ibland för en fika på stan eller för att göra något ärende. Innan jul tog jag till exempel några dagar i veckan då jag handlade ett par julklappar. Kunde ju inte handla allt på en gång då det blev alldeles för tungt och ansträngande. Däremot har min sambo skött nästan allt hushållsarbete och i stort sett alla matinköp. Nu vågar jag göra lite mer i hushållet. I måndags tvättade jag en massa bebiskläder till exempel.

Hoppas det blir ett givande studiebesök! 
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-14 09:30:38 följande:
    Usch, undra hur länge min förkylning ska hålla, är inne på dag 24 nu och troligen så har min första förkylning övergått i en helt ny. Tur att graviditeten fortlöper bra iaf. Imorgon blir det eventuellt mitt sista läkarbesök inför klippet som jag hoppas ska bli av nästa vecka.
    Men gud, det var många dagar! Hoppas verkligen den försvinner. Jag har också blivit förkyld nu. Det är alltid jobbigt att vara förkyld men höggravid och förkyld är en jobbig kombination. Särskilt när man ska sova, finns inget sätt att ligga bekvämt och samtidigt kunna andas...

Skönt att graviditeten förlöper bra! Vad fantastiskt att vi kommit så här långt! Snart är vi fullgångna
  • violatricolor
    Lill Z skrev 2012-02-10 11:13:40 följande:
    Viola: Förra grav. var jag inlaggd i nästan 10 v, från v 22 och framåt. Men denna gång har jag varit hemma, men tar det lugnt och vilar när jag känner att "magen" behöver det. Har ju en 4 årig dotter så jag kör henne fram och tillbaka till dagis om dagarna och gör lite små ärenden om jag orkar och känner att jag kan. Men känns skönt att jag sluppit ligga inne denna gång ännu så länge. Har blivit sååå väldigt trött igen, vet inte om det är förkylningen el grav eller en kombination, men behöver nästan sova lite mitt på dagen varje dag för att åtminstonne hålla mig vaken till 20 om kvällarna....någon som känner igen sig???
    Just det ja, du var ju inlagd förra graviditeten. Då är det ju skönare att vara hemma och ta det lugnt. 

Jag vill gärna sova men sover jag mycket får jag huvudvärk och sover jag länge på dagen kan jag inte somna på kvällen... 
  • violatricolor

Bjooork: Tack för att du delar med dig av din historia. Vad många veckor på sjukhus! Fantastiskt att du fick en välmående pojke till slut!

Har inte pco och har inte varit inlagd på sjukhus så som du men mitt första barn föddes i vecka 22+5 och klarade sig inte. Vi vet inte riktigt varför han föddes så tidigt men jag har en livmodermissbildning som kan ha spelat roll. Därför fick jag cerklage i denna graviditet, det sattes i v 18+något. Det var planerat och de tyckte inte alls att det var sent att sätta det då men de flesta i tråden verkar ha fått sina planerade cerklage lite tidigare. Det gick i alla fall jättebra med cerklageinsättningen och det sitter fortfarande där. Har tagit det lugnt när jag fått smärta och sammandragningar och har därför varit sjukskriven men har kunnat göra enklare sysslor och ärenden. Är i v 36+4 nu.

• violatricolor

Lill Z: Nej, vad jobbigt! Skönt att sd lugnat sig iaf. Hoppas liten stannar i magen ett tag till!

Ego: Hade molvärk och en del sammandragningar igår och var osäker på om jag skulle åka in på koll eller inte men nu verkar det ha lugnat ner sig. Hoppas bebisen stannar fram till snittet så vi slipper åka in akut men annars är det ju bara att gilla läget.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-16 13:14:58 följande:
    LillZ: håller tummarna för att det lugnar ner sig och håller sig så många veckor framöver. Viola: är det bestämt nu att det blir snitt?
    Ja, såvida den inte skulle vända sig, men det ser de som ganska osannolikt. Jag vill inte föda i säte, de nämnde väl det som alternativ men de verkade inte så positiva till det heller utan förutsatte att jag ville ha snitt. Får hoppas det går bra! Har inte genomgått en så stor operation tidigare. 
  • violatricolor
    Becka81 skrev 2012-02-16 15:50:38 följande:
    Var likadant för mig när jag fick mitt snitt att det var den största och enda operation jag genomgått. Som tur är så är det iaf en vanlig operation
    Jag har genomgått en massa småoperationer. Bara cerklageinsättningen är ju en lite operation... Och så har jag ju tagit bort skiljeväggen i livmodern då.... Men det gjordes genom slidan. Detta är ju en stor bukoperation. Ja, det är ju en vanlig operation och jag är inte så orolig egentligen. Det är bara att lägga sig där, känner inte att det finns något alternativ i alla fall. Att föda i säte var inget jag uppmuntrades att göra i alla fall. 
  • violatricolor
    {#emotions_dlg.flower}Slapptapparnas BFlista{#emotions_dlg.flower}  
    Vixan BF 28/10 Klipp 11/10 född: 2/11 i V 40+4 Baby 
    FruHellström BF 4/11 klipp 12/10 född:24/10 Baby 
    MeOnFire BF 4/11 Klipp 11/10 född:3/11 Baby 
    Melinda88 BF 19/11 Klipp 25/10 född:11/11 Baby 
    Mamma mys BF 27/12-11 klipp: 29/11 född:21/12 (igångsättning) Baby 
    MiScHoOo Bf enligt rul 9 jan, snittas 22 dec Baby 
    Silverklar BF 24 jan 2012  Klipp 5/1   född:??? 
    Pupp BF 30/1,Snitt i början av januari född: 20/10 i v. 25+2Baby 
    Trassel BF 15/2 -12  Klipp 19/1  född: 29/1Baby 
    Jomanjano BF 11/1-12 klipp 19/12 född: 12/12-11 i v:35+4Baby 
    Violatricolor BF 10/3-12 planerat snitt och klipp 5/3-12  född:??? 
    Becka81: BF 20/3-12 klipp 21/2   född??? 
    Casiopeia: BF 23/3-12 klipp??? född???
    Lill Z  BF 12/5-12 snitt i mitten av april 
  • violatricolor

Becka: Så, nu har jag lagt till datum! Tror ju det sätter igång före den 5/3 men å andra sidan trodde jag inte att jag skulle gå 30 veckor ens...

Svar på tråden Cerclage?