Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Becka: Försöker ha henne upprätt och det hjälper men ibland sätter hon i halsen ändå

Nu är det nog nära för dig!

• violatricolor

Tack för tipset! Ska kolla efter eb sån. Vi har nu en mam 1 och en dr Browns och av dem funkar den sistnämnda ganska bra.

vixan skrev 2012-03-12 18:31:05 följande:
    Vi hade en nappflaska som fungerar som ett bröst. Bebisen måste suga för att det ska komma ut något så hon kan dricka i sin egen takt och ta sina pauser. Det är av fabrikatet medela.

• violatricolor

Mycket bra beslut att flytta hem till mamma ett tag! Man ska ta emot den hjälp som finns!

Finns det förresten någon tråd för oss som fått cerklagebebisar?

Lill Z skrev 2012-03-13 10:26:20 följande:
    Viola: skulle föreslagit dr brown, men ser att du redan har hittat den.

Hur går det för dig Becka?

Här är det nog uvi på G igen....suck!! Har ont i nedre delen av buken och smärtsammare sd. Pluss att livmodern känns mer lätt retlig. Står på antibiotika redan, men bara 1/dygn. Så nu har jag ringt spec för att höra om jag kan höjja den dosen. Ska dit på torsd, men vågar /orkar inte ha det så här tills dess. Dessutom har min man åkt till kina och ska vara borta hela v. Så nu har jag gjort vad vilken gnällig, gravid 35- åring skulle göra....nämligen tagit min dotter och hund och flyttat hem till min mammma !! Känner mig verkligen vuxen!      

• violatricolor

Ni andra som flaskmatat: Har någon av er haft det problemet att barnet sätter i halsen? Kan de kvävas av det? Ibland känns det liksom som att det fastnar och tar en stund innan hon hostar/sväljer. Blir så rädd varje gång Det händer inte när jag ammar så jag önskar verkligen att amningen funkade ordentligt.

• violatricolor

Becka: Jättestort grattis! Så underbart!

Lill Z: Jag brukar amma först om hon inte är för trött för det, i så fall ger jag lite tillägg, ammar och ger resten av tillägget. Nej, har ingen vårtnapp men det kan nog vara så att hon får kämpa mycket vid bröstet ändå.

• violatricolor
    Hoppsansa skrev 2012-03-25 08:26:25 följande:
    Kan man se detta på RUL om några veckor eller måste man göra ett vul?
    Har inte svaret på alla dina frågor men svarar på denna. Man brukar göra vul men ibland kan se det med ett abdominellt ul. Min läkare provade det på mig, tyvärr gick det inte att se tillräckligt bra.

Tycker du ska diskutera dina frågor med din bm och läkare, kanske få en extra koll. Man ska lita på sin magkänsla och kolla upp ordentligt men samtidigt kan det ju vara något helt annat du känner av.

Grattis till graviditeten och lycka till! 
  • violatricolor
    Kramizzar skrev 2012-03-26 13:30:31 följande:
    Hej tjejer och grattis till era små. Är själv gravid i v 9+1 i dag och väntar på mitt cerklage 26/4. Har några frågor att ställa om det är ok för er.

* Hur känns det efteråt, drar det och sliter i livmodershalsen, smärta?

* Blir sjukskriven en vecka på heltid och ska sedan jobba halvtid men får ej lyfta eller stressa. (jobbar som sjuksköterska i äldreomsorgen) Vad bör jag mer tänka på gällande jobb och cerklage.

* Är som många andra gravida hård i magen utimellan åt, kan krystningar spräcka cerklaget Skäms. Bör man ta lösande för magen?

Tacksam för alla tips och råd jag kan få om cerklage och hur livet blir efteråt.

Varma vårkramar till er alla.              
    Grattis till graviditeten och stort lycka till!

Du undrar liknande saker som jag gjorde...

1. Det är nog väldigt individuellt. Jag hade galet ont på uppvaket men fick morfin och sedan behövde jag inte så mycket mer smärtstillande. Det gick alltså över fort. Efter två timmar var det lugnt. Tilläggas ska att jag var väldigt rädd att något skulle gå fel så jag var rädd för smärtan, vilket gjorde att jag nog upplevde den som mycket mer intensiv än den var och dessutom var jag väldigt vaken redan från det att jag vaknade inne på op.salen.

2. Att känna vad man klarar, vila mycket och ta det extra lugnt om man får ont eller sammandragningar och att det oftast går att bli sjukskriven på heltid om det känns som om det behövs och om man vill. Det är ju skönt att jobba om man kan! Disrtraherar lite från oron om inte annat... Själv var jag dock sjukskriven heltid. Bra att röra sig lite också så att man inte får blodproppar, tyckte min läkare iaf.

3. Var rädd för detta själv och frågade två läkare om detta (min ordinarie samt en till) De var väl inte helt säkra men de trodde inte att krystning vid toabesök kunde spräcka cerklaget. De hade dock stor förståelse för att det kunde kännas så. Jag var dock lite försiktig, tog i så lite som möjligt, drack mkt vatten, åt linfrön och började med järntabletter sent. Fråga din läkare också, tycker jag! De verkade inte alls tycka att det var en konstig fråga, det var bara jag som tyckte det var lite pinsamt att fråga.
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2012-03-26 16:48:21 följande:
    Bra att röra sig lite också så att man inte får blodproppar, tyckte min läkare iaf.
    Med det menade han vardagliga rörelser. Ingen träning! Men jag skulle helst inte bara ligga stilla. Av samma skäl förmodar jag att det är bra att börja med stödstrumpor tidigt, något som jag inte tänkte på dock...
  • violatricolor

Sorry för spammandet men jag vet att det varit en diskussion i en annan tråd om huruvida lösgörande för magen kan orsaka sammandragningar, något att fråga läkaren om också kanske...

Svar på tråden Cerclage?