Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

Lanie skrev 2012-01-16 19:26:22 följande:
    jag hade också haft lite småblödningar, eller snarare små rosafärgade flytningar veckan innan vår änglason också föddes. Var först i efterhand jag insåg att det kanske var ett tecken på att ngt var på gång.

ja, det var lite jobbigt att det gick så fort då jag aldrig fick någon chans att komma in i andningen och därav blev det en väldigt jobbig förlossning då jag inte klarade av och hantera värkarna något särskilt bra.. men men, det gick bra till slut iaf och nu har vi vår flicka här.
    Jag sökte för mina blodiga flytningar men de fattade inte på antenatalen att förlossningen var på gång. 

Ja, det gick ju bra till slut! Det är ju det man får hoppas på. En sak i taget...
    vixan skrev 2012-01-16 20:20:31 följande:
    Jag var också livrädd att inte hinna då förlossningen med min äldsta dotter satte igång utan varning eller den enda varningen jag fick var att jag kände på mig att något var på gång. Jag var inlagd vilket var tur för jag hade inte åkt in till förlossningen i tid annars. Fick en värk som inte slutade förrän hon var ute.

Denna gången vaknade jag på natten med lite mensvärkar somnade om en timme men vaknade igen. Min man vaknade och vi klockade mensvärkarna som kom var 20 minut. Klockan var något runt halvtre. Mannen frågade om vi skulle åka in men jag sa att vi skulle vänta till klockan 6. Han gick ner och packade stora ysters väska då gick jag upp på toa och fick  en blödning som upphörde. Jag ropade på min man och sa att vi skulle ringa in till FL de sa åt mig att komma in när jag berättat att mitt första barn kom tre timmar efter första värken. Tjugo över fyra var vi inne på förlossningen med lite mensväkrar jag var då öppen 3 cm vilket jag varit i någon vecka. Jag fick lavemang gick på toa sen satt det igång. Bad om smärtlindring men då var de tvungna att kolla hur mycket öppen jag var vilket jag först inte ville men då fick jag inget mot smärtan så jag fick ge med mig.=) Jag var öppen 6-7cm och det ända jag kunde få var petodin vilket var helt underbart. Jag kunde andas mellan värkarna och till och med kunde somna mellan dem. 07.10 kom vår lilla dotter ut två krystvärkar bara. Denna gången gjorde mer ont än tidigare förlossningar. Vet inte om det beror på att man haft cerklage. Har hört att det ska göra mer ont när man haft det. Petodin kan jag rekommendera men det är inte alla sjukhus som använder det tror jag iallafall då barnet också blir påverkat och kan bli lite slö av det.

Så på något sätt tror jag att man känner när det är dags att åka in. =) 
    Med en sådan förlossning med stora dottern så förstår jag att du oroade dig för att det skulle gå fort senast. Skönt att det inte gick riktigt lika fort denna gång.

Med vår änglason gick det egentligen inte så fort. Hade värkarbete ett dygn. Gick dock ganska fort på slutet. Jag borde kanske inte oroa mig men jag tänker att varje förlossning är unik och så... Men det lugnar ju lite att det inte gick så fort förra gången.
  • violatricolor
    Lanie skrev 2012-01-16 21:27:55 följande:
    var det jag fick förklarat för mig då jag hade sån svår ångest i början, la hela skulden på mig själv, att jag borde insett att ngt var fel. Men då sa läkarna att även om jag hade sökt för de blodiga flytningar så hade jag förmodligen inte fått komma in ändå, utan hade nog blivit bortviftad med att det var normalt och att jag skulle avvakta och höra av mig igen om det tilltog och det gjorde det ju inte förrän det var försent. Förlossningen med Wilton gick ju inte heller så snabbt då de försökte fördröja den så länge de kunde, just för att han skulle få en chans, men när de inte längre försökte stoppa det så gick det fort.

Nu var jag ju någon vecka tidigare än du. Vår son föddes i v 22+5. Men jag var inne och blev undersökt pga den blodiga flytningen och de kunde inte se något onormalt och gjorde ingenting.
  • violatricolor

Vi gjorde TUL idag och dagens mätning såg bättre ut än förra. Förra gången visade -28 % och idag var det -16 %. Sanningen ligger väl kanske någonstans mittemellan. Men bebisen hade i alla fall vuxit och allt annat var bra (flöde, rörelser, fostervattenmängd) så det lite bättre nu. Ska fortsätta med extra kontroller dock.

• violatricolor
    Becka81 skrev 2012-01-17 12:11:50 följande:
    Viola: åh vad härligt att den lille börjat lägga på sig lite, måste kännas som en lättnad? Även små framsteg är bra framsteg? Bra ändå med extra koller för säkerhets skull.
    Tack, ja, det var verkligen en lättnad att se att den fortfarande växer!
  • violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-17 11:21:14 följande:
    Jo! Det gjorde SKITONT i ca 30 sek så det var helt överkomligt! Min ischasnerv låg i kläm så det lindrade det faktiskt. Jag vill inte ha eda för det sitter i så otroligt länge på mej och jag känner att det är mycket bättre att vara upp och vara rörlig, sitta på pilatesboll eller dylikt, för att få barnet att sjunka ner snabbare.

Viola, nejmen vad bra!!! minus 28% var nog en lite för stor avvikelse då kanske?
    Läkaren trodde väl att han som mätt förra gången mätt lite i underkant medan han själv (idag) kanske mätt lite i överkant så sanningen ligger kanske någonstans mittemellan. Det finns ju alltid en felmarginal med de där måtten...
  • violatricolor

Lill Z: Ja, jag får nog räkna med måtten kommer att gå lite upp och ner. Det finns ju alltid en felmarginal i de där mätningarna. Men det viktigaste är att bebisen växer och verkar må bra.

Min bebis sparkar mot livmodertappen ibland. Såg det på en tappmätning bland annat. Men jag har aldrig känt att det gör ont för varje spark. Däremot kan jag ha lite småont en hel dag ibland och det har nog med bebisens läge och cerklaget och göra, tror jag...

• violatricolor

Jag har också haft problem med sådan ryggbedövning som man får vid operation men kan tänka mig att prova igen om det blir snitt och läkaren tycker det är lämpligt. Annars, vid en vaginalförlossning, så vill jag egentligen ha så lite medicinsk smärtlindring som möjligt men jag ska försöka förhålla mig öppen och allt beror på hur förlossningen förlöper. EDA läggs inte lika djupt som spinalbedövning, sa en narkosläkare till mig en gång, så det kan ju hända att jag inte skulle reagera på samma sätt.

• violatricolor
    Trassel skrev 2012-01-18 21:43:41 följande:
    Imorn 9.30 är det cerklagklipp! ÄNTLIGEN! Vad skönt det ska bli att bli av med det!!!
    Åh vad skönt! Lycka till imorgon!
  • violatricolor

Skönt att det gick bra att ta bort cerklaget och att du börjar se slutet!

Trassel skrev 2012-01-19 13:03:18 följande:
    Nu är jag av med cerklaget!

Det gick finemang trots att tappen böjde sig bakåt och att det hade skurit in. Min läkare pillade på och fick loss det utan att det kändes allt för mycket! Tog odling, blir abdropp vid förlossning och har det inte hänt nått den 2/2 så blir det igångsättning! Så himla skönt att se ett slut nu!

• violatricolor
    Änglagosse skrev 2012-01-19 19:42:09 följande:
    Hallå hallå.. Här är en till som ska få cerclage vid nästa graviditet. Förlorade min son den 14e december 2011 och fick "diagnosen" försvagad livmoderhals. Sövdes ni vid operationen eller fick ni ryggbedövning? Hur har ni fått leva under graviditeterna? Har det varit extra påfrestande eller har det varit som vilken graviditet som helst? Extrakontroller? Oj, nu blev det mycket här. Mvh Fanny
    Hej!

Beklagar din förlust! Miste själv min pojke i v 22+5.

Under denna graviditet tillhör jag specialmödravården och har alla barnmorske- och läkarkontroller där. Var där första gången i v 11. Gjorde VUL i v 13.

Jag blev sövd under ingreppet. Narkosläkaren hade tänkt sig ryggbedövning pga graviditetslängden (v 18+något) men jag ville absolut bli sövd så då fick jag det eftersom min mage inte var så stor än. Annars innebär ju sövning en risk att man får ner magsäcksinnehåll i lungorna och får lunginflammation, särskilt om magen är stor. Men den risken bedömdes alltså som liten.

Fick inte så mycket direktiv förutom att känna efter och vila om jag har ont eller sammandragningar, vilket jag lätt får vid ansträngning, samt att inte motionera (på gym och så alltså). Skulle dock inte vara sängliggande. Jag brukar försöka göra någon syssla eller något litet ärende varje dag så att jag får röra på mig lite och därmed roa mig samt minska risken för blodproppar. Annars ligger/sitter jag i soffan och surfar, läser och tittar på tv/film. Det har varit påfrestande att inte kunna leva riktigt, känns som att livet ligger på is, och ofta känner jag mig isolerad. Min sambo har fått sköta hushållsarbetet.

Är nu i v 32+4. Tapplängden kollades först varannan vecka men sedan v 28 eller något sånt så har vi glesat ut tappkontrollerna lite. Har även haft en massa andra extra ul och kontroller av andra skäl än livmoderhalsförsvagning men det hoppas jag att du slipper!
Svar på tråden Cerclage?