• Grazila

Cerclage?

elaisa skrev 2010-04-20 13:08:59 följande:
    Vad härligt Grazila! Jag har ju tänkt att aldrig mer...om det här nu inte gick bra men det verkar ju vara en helt annan sak att ha ett cerklage satt under mer kontrollerade former. Du är inte sjukskriven va? Idag är bebisens sista prematura dag i magen 36+6! känns helt overkligt att kommit så här långt, trodde verkligen inte det i november när cerklaget sattes. Nu hoppas jag att hon vill stanna i magen tills det är dags den 3 maj men om inte så blir det också bra
    Nej jag är inte sjukskriven. Visserligen är jag ju hemma föräldraledig, men med en 3½-åring och en på 1½ så är det ju minst lika "hårt" som att jobba av och till. Jag blev faktiskt inte ens sjukskriven i samband med sättningen av cerclaget... jag skrevs in, skickades ut på stan på shoppingrunda, nattade på sjukan och sen körde jag hem ca 10 timmar efter ingreppet. De tycker väl att jag "kan" det här nu... så jag tog det extra lugnt ett tag, men märkte alltså ingenting, åt mina piller och det blev några enstaka Bricanyl. Sammandragningarna jag hade upphörde nästan direkt. Fantastiskt! Känner inte ett dugg, så nej, även att det är nervöst innan och att min hjärna spökar ibland av allmän oro, så känner jag inga betänkligheter inför fler graviditeter. Iaf inte pga cervixinsuff/cerclage. Den läkare jag hade nu har varit med ett tag och sa att det är sällan det blir något strul med preventiva cerclage.
    De har inte klippt ditt band ännu heller? Gud vad underbart att du kommit nästan ända i mål, glädjs med dig! {#lang_emotions_flower}
  • Grazila

Nån mer som börjar bli allergisk mot gynundersökningar? Förut kände jag mig ganska luttrad och brydde mig inte så mycket... men idag kändes det riktigt jobbigt... liksom att "alla" har varit där och glott vid det här laget...

Stygnet såg iaf jättebra ut och cervix 34-35mm, lite kortare än sist... då var den 40mm i v 22, men ngr mm hit eller dit...?! Åter om 2 månader... skönt att slippa en stund nu! {#lang_emotions_smile}
  • Grazila
    elaisa skrev 2010-04-22 11:17:22 följande:
    Va skönt grazila! De där mm hit o dit kan vara hur hårt de trycker med vagstaven, ett hårdare tryck desto längre mått sa min läkare på Sös sist vi var där och mätte men sen beror det väl på dagsformen också... Jag känner mig rätt så härdad nu när det gäller gynundersökningar o mäta tappen.
    Aha, det där låter ju som en alldeles jätterimlig förklaring. Jag reagerade faktiskt på hur lätt den här läkaren var på handen.
  • Grazila
    tigerkaka skrev 2010-04-24 09:22:02 följande:
    hej ! jag fick mitt cerklage satt nu i onsdags, kom hem på torsdagen och fick en urinvägsinfektion, hade så ont att jag fick trippa runt på tå , men nu har jag pencillin. det är mitt första cerklage och jag är jätteorolig, känns inte som jag fått tillräckligt med information förutom det som jag läst på nätet. någon fler som haft problem med urinvägarna under sitt cerklage? eller haft nån blödning eller liknande. jag har inte haft nån blödning än men man kan ju undra hur man ska bete sig om man får någon :). i går var min första lugna dag hemma, och jag är redan rastlös, vad ska man tänkas hitta på, det är som sagt ett tag kvar... nån som har några tips? jag är i vecka 14. ha det gott allihopa, nu blir det frukost.
    Jag brukar blöda i anslutning till att cerclaget sätts. Kommer blödningen senare finns det bara en sak att göra: söka för det!
    Trist att du fick UVI, det har jag aldrig (pepparpeppar!!) varit med om pga cerclaget. Hoppas du blir av med det fort o slipper sen! 
    Hitta på :) jaaa du, det beror ju helt på vad du gillar att göra! Odla dina lugna intressen :P kan ju bli rätt långa dagar. För hoppningsvis behöver du inte ta det EXTREMT lugnt under hela din graviditet. Det återstår ju att se! Lycka till {#lang_emotions_sunny}
  • Grazila
    tigerkaka skrev 2010-04-24 12:12:28 följande:
    ja nu r det bara till att hålla tummarna =). din blödning som du hade, hade du det några dagar till en vecka efter dom satte cerklaget ? bara undrar lite så man har ngt att gå efter. jag har väldigt sköra slemhinnor denna gravidteten så jag får lite blodblandade flytningar då och då vid ansträngning, inge vidare men så är det. vad skönt att allt är lugnt för dig.  jag ska försöka ta så lugnt som de bara går. kram o lycka till !
    Jag har haft lite blod första dygnet, färgad flytning ytterligare 1-2 dygn och därefter hittills ingenting. Vad jag förstått brukar det upphöra ganska snabbt, men i ditt fall kanske det är lite annorlunda när du har sköra slemhinnor.
    Kraam tbx :)
  • Grazila
    elaisa skrev 2010-04-26 11:31:00 följande:
    Hej, någon som kan beskriva hur det känns när man "känner av" cerklaget vid tex tryck el sdr o värkar? Jag har sista dagarna ibland känt av en lite svidande känsla. Kan det vara bebisen som trycker mot cerklaget?
    Det brukar kännas just så på mig, som att det liksom drar/trycker och då svider i livmoderhalsen. Ibland har det ilat till, men det kan ju även kännas så om bebisen fixerar sig. Din bebbe är väl nästan fullgången nu, eller minns jag fel? Hade inte cerclaget suttit där hade du kanske långsamt mognat nu. Du behöver inte oroa dig för det om dina sammandragningar inte blir starkare/regelbundna, vattnet går eller du börjar blöda. Cerclaget kan inte spricka och du gör det inte heller utan kraftiga sammandragningar, då kommer du garanterat märka att det är dax att åka in och klippa.
    Hur mår du nu såhär på sluttampen? {#lang_emotions_smile}
  • Grazila

Spännande Elaisa :) Hur har det gått?

Huvudvärken där är ju en klassiker, många trillar i citrusfällan och det ger huvudvärk. Vissa är hjälpta av banan+mjölk om det inte bror på järnbrist. Själv klarar jag inte järntabletterna, men Blutsaft funkar kanon än så länge. Är betydligt piggare och nära på huvudvärksfri :)
    Märks att man börjar bli lite tyngre nu. Igår fick jag jaga busungar här som inte ville lyssna och fy vilka sammandragningar och tryck det resulterade i... dax att ta det lugnare. Som tur är är det borta idag...
    Skönt att det verkar gå bra för er här! Kramar
  • Grazila
    Dallis skrev 2010-05-07 20:01:08 följande:
    Citrusfällan? Vad skönt att det släppte igen! :)
    Ja alltså man käkar massor med citrus, vanlig craving :) Då försuras kroppen bland annat, vilket leder till huvudvärk. Då om man inte vill ge upp sin craving, kan man prova med mer basisk kost. Ris hjälper till med syra/bas balansen, banan+mjölk förbättrar Magnesiumupptag, har jag för mig. Te är ju också basiskt. Men det där är ju mest husmorstips, a och o är det ju att ha koll på järnet så klart.
    Ha en härlig helg, underbart här!! :)
  • Grazila

Haha ok... låter lite skönt Dallis. För mig avlöser de varandra :)

tigerkaka skrev 2010-05-08 12:30:05 följande:
    ingen huvudvärk längre här ! skönt :) nu växer de så de knakar i stället molar drar o har sig. hur ofta brukar man ha besök på spec mvc när man har cerklage? nån som vet? allt bra me mig annars, hur mår ni andra?   kram o ha en fin helg !
    Antalet besök ska ju anpassas till vad kvinnan önskar och hur pass riskabel graviditeten anses vara. Mitt första cerclage sattes akut och då gick jag på återbesök ca 1 gång/ månad, första tiden lite oftare. De andra cerclagen sattes preventivt och första återbesök efter var efter ca 1 månad och därefter varannan, alternativt enligt önskemål. De frågar om jag vill tidigare. Om du känner att du vill kolla mer är det bara att säga det. Kan ju kännas läskigt när det är första gången, man litar inte alltid på sin kropp och vill ha bättre koll på det.
Svar på tråden Cerclage?