• Grazila

Cerclage?

tigerkaka skrev 2010-06-18 10:37:55 följande:
    hej! hur är de med er allihopa? jag behöver lite peppning i denna jobbiga stund. är inlagd på sjukhus, för hur länge vet jag inte. min tapp har kortats av avsevärt med funneling infrån plus att de skaver så de blöder lite från cerklaget. sen ligger den lille där me o trycker på =( håll en tumme ! och kom gärna me lite pepp. hoppas ni andra har de bra, kramar

Oj vad tufft... Jag håller både tummar och tår för er nu att det ska gå bra!
    Sätt upp små delmål, tex 22+5 som första då man brukar ge första kortisonsprutan för lungmognaden på bebben (ifall att du blir kvar och det inte går tillbaka). Sen vecka 23+0 då bebisen faktiskt KAN klara sig osv! Varje dag är så otroligt värdefull.

STOR PEPPKRAM och goda tankar! 

Jag har varit på cervixmätning och här såg allt fint ut. Blev ordinerad Bricanyl fall ifall att smdr sätter in nu när man blir större... 
  • Grazila

Samma här Dallis. Sommarvärmen lyser med sin frånvaro, men istället är jag en kamin så kanske lika bra! Hört ryktas om att det blir riktig sensommar istället, hoppas går ju.

Känner mig mer och mer som ett skåp, inte helt lätt att hänga med i barnens svängar nu, så dåligt väder är en bra ursäkt att syssla med stillsamma aktiviteter mest inomhus ;)

Nu 2 månader kvar! Kan inte fatta det... Väldigt aktiv knodd är det där inne, ofta tar den spjärn med fötterna och borrar ner huvudet som om den försöker töja ut mig. INTE skönt alls och då känns det ju att man har cerclage!
    Jag börjar känna mig lite otålig nu, så pluggar för att hålla tankarna på annat.

Glada sommarkramar till er. Och tigerkaka, hoppas det går bra. Tittar in här varje dag för att se om det kommer ngr nyheter. 

• Grazila

Hej tjejer :) Tar en paus från bokföringen och tittar in här.. det är det jag läser just nu, Dallis - DÖÖÖtråkigt! ;)

Mm precis, orgasm kan om man har otur trigga igång rejäla sammandragningar och en retad livmodertapp pga cerklaget kan i sin tur sätta igång ett riktigt värkarbete. Inte kul, så får stå ut med lite brist på den fronten haha... 
    Det där om svid i tappen vet jag inte riktigt, det beror kanske på i vilket sammanhang man känner det? Kommer det med sammandragningar bör man ju ta det lugnare, och är det pga tyngden mot cervix kanske man bör ligga lite tills det går över. Känner du "svid" i andra sammanhang, Dallis? Jag har det mest nu när bebben verkligen tar i och trycker ner sig där :P

Ja fy, jag håller med er... de tidigare katastrofveckorna är en mardröm. Jag tycker jag återupplever vad som hänt om och om igen i mitt huvud och liksom letar efter tecken. Trots ett par lyckat cerklage efter det.

Skönt tigerkaka att det iaf är oförändrat! Ingen försämring=good news, tycker jag! Skickar massa goda vibbar till din säng! En dag i taget, det är en fantastisk insats för lillen du gör, men visst är det fruktansvärt jobbigt.

Kramar! 

• Grazila

Hej Magda. Vilken tuff bakgrund... här vet vi ju hur det känns. Håller tummarna att det inte är mf på gång och attdu kan få en graviditet utan alltför mycket oro.

Dallis... förstår precis, matte är ju inte värstingkul. Men detta är mest att hantera siffror och logiken när man redovisar affärer. Ser fram emot att kursen tar slut :)
    Här njuter vi av en regnig midsommar... Fick ordentliga smdr igår, trodde bebis skulle ramla ut. Som tur är känns det lugnt idag igen. Ingen aning vad det kan ha berott på. Har inte haft så förut :/ 

• Grazila

Ja det har vi ju konstaterat flera ggr att råden är olika beroende på läkare, personliga åsikter och landsting. För tredje gången har jag fått samma råd... och hoppar gärna över sex som leder till orgasm, spec. då jag har en lättretad livmoder. Var och en bör göra som det känns bäst, antar jag.

• Grazila

En del av problemet med cerklagebehandling och råd ang. den är att inga egentligen vilar på vetenskaplig grund. Idag anses den ju dessutom förlegad och praktiseras inte utom i yttersta nödfall, varför några undersökningar troligen aldrig blir aktuella heller... I de flesta sammanhang förespråkar man ju i Sverige dock hellre försiktighet, ligger nog i svensk mentalitet.

En av mina läkare lade fram behandlingens syfte väldigt pedagogiskt som dubbelriktat: Alltså, man vill inte bara snörpa åt nedtill för att höja motstånd, utan även minska tryck uppifrån, varför sammandragningar bör undvikas. Många gravida vittnar ju om intensivare orgasmer under graviditet och timlånga sammandragningar till följd av sex. Det är ju verkligen inte att rekommendera...Dessutom är det väl känt att mekanisk åverkan -kan- (om man har otur) starta värkar, och ett inopererat band kan ju minst sagt göra åverkan. 

Jag tycker det är bättre med motiverade råd än godtyckliga. Fast det är bara att gratulera ifall man känner att man ändå kan ha ett aktivt sexliv. Oavsett om jag får nån orgasm i sömnen eller ej,  är sexlivet "en smula" torftigt för mig nu. Massage i all ära... :D
    Som Magda menar ovan, är man orolig och njutning känns svårt. Jag är medveten om mina problem från morgon till kväll, sover inte så himla bra och är tveksam till hur många orgasmer jag verkligen får uppleva hehehe.

Nä men skämt åsido. Hade jag fått det rådet och det gått illa igen, hade jag grämt mig. Vad är några månader? 

Dallis: Jaha minsann! Det var dit den tog vägen :) 

• Grazila

Hej PennyJenny, jag kan bjuda dig på en solskensberättelse.

Min historia är väldigt lik din, fast jag var lite mer öppen när jag kom till Lund i Maj -2006. Då var jag i v. 22+0. (Tittar tillbaka här i min gamla dagbok för att svara på dina frågor.)
    Precis som du fick jag en försiktig prognos, att det "finns en chans att bebisen får några veckor till i magen, men den kan lika gärna komma imorgon ifall cerklaget läggs".
    Dagen efter satte man in ett cerklage och jag hade Tractaciledropp samt Diklofenaktabletter för att motverka smdr. Redan dagen efter släppte de upp mig på toaletten faktiskt, men det var också det enda jag fick göra i 2 veckor. 24+0 lät de mig gå 5 meter till dagrummet och sitta en stund.
    I v 25+1 fick jag äntligen åka hem med strikta förmaningar om att ta det ytterst lugnt och mest ligga.

31+6 gick vattnet och jag hamnade på sjukan igen 10 dagar, men hinnorna gick ihop så cerklaget klipptes inte mot alla odds, utan istället gick fortsatta graviditeten enligt plan med läckage av och till. Cerklaget togs i v.37 och min pojke föddes i v.39+3 :)

Det kan alltså gå bra, fast vägen dit är tuff. Varje dag är ett delmål. Styrkekram!

• Grazila

Diklofenak var helt uttrappat efter första veckan. Sen fick jag bara T. Bricanyl vid behov. Det hände inte många gånger faktiskt att jag behövde. Bara oroväckande en gång, efter Betapredinjektionerna (22+5 och 22+6), fick ganska täta smdr då av någon anledning. Kan vara för anspänningen när man kände att ett viktigt delmål var så nära. Magen blev lugnare de dagar jag kunde slappna av bättre. Men huuuu så svårt det är!

"Duschtillståndet" fick jag i v.23+0. Men då hade jag faktiskt smygduschat ett par gånger nån minut i taget eftersom att duschhandtaget satt precis intill toastolen. Man känner sig ju som en Gorgonzola när man ligger och bara kan svabba sig i sängen :) Men det är det ju i värt!
    "Fördelen" med sängliggandet då (om man nu ska drista sig till att hitta på en fördel) skulle väl vara att man får babyfötter, mjuka, goa, helt utan förhårdnader och valkar...

Hoppas du ligger vid ett fönster!? Första veckan låg jag i en isoleringscell kändes det som. Gjorde mycket för psyket när jag fick komma till ett stort eget rum med utsikt! Och du som har ett stort antal veckor framför dig. Tryggt ställe att vara på iaf, det kände jag där.

• Grazila

Oh ja Magda. Förstående kollegor är värda sin vikt i guld nästan :) Det låter bra det att du har hjälp av din bm!

PennyJenny, vad skönt att du får ha sambon där. På 49:an i "cellen" var jag mol allena, eftersom vi bodde utanför Växjö och mannen jobbade... Sen på 44:an fick man inte ha nattligt besök. Vi fick dispens att se på film till 22, men annars skulle alla besökande kickas ut kl. 21 :P Kanske det är ändrat nu, det var ju några år sedan! Kändes mysko att ligga och sms:a med mannen jag nästan aldrig såg när han sov på patienthotellet bredvid liksom :) En pärs mitt i allt annat. 

• Grazila

Oj Dallis, vad skönt att det inte var något på g!! 

tigerkaka: sprutorna är ju ett stort delmål! Kämpa på :)

Det där om vilka resurser man får verkar komplext. När jag kom in 4 cm öppen med etablerat värkarbete lades jag direkt i backe och man försökte hejda värkarbetet. Hade det lyckats hade ett cerklage satts efter att man kontrollerat crp och temp etc... Tyvärr utplånades tappen helt och det blev omöjligt. Då försökte man ändå låta mig ligga tills att bebisen haft en chans att klara sig. Tilläggas kan då att jag hade en anamnes i bakgrunden med 4 tidiga missfall... fick kanske extra resurser då?!
    Om man har infektion eller ej kan ju inte fastställas omedelbart, utan ett mål måste ändå sättas upp... Det är verkligen trist med den här cervixinsufficiensen att vi liksom måste bevisa den hårda vägen att cerklage behövs. Tufft. 

Skönt att det verkar vara ganska lugnt för alla nu! Kramar :) 

Svar på tråden Cerclage?