• waris

Cerclage?

Linda&tomas, ja nu när hon är hemma o sjuk blir det mest mys o lite pussel o sånt. Men annars går hon heltid på dagis just nu sen cerklaget sattes. Får se hur det blir efter återbesöket ang lyft o så. Men som sjukskriven 100% har man rätt till heltid på dagis. Jag hoppas det räcker att hon går 9-15 som förut ist för tiderna hon haft nu, 6.30-17... E långa dagar för lilla skruttan.

Ja när jag är själv blir det en hel del serier o film, o slösurf... Usch! Man lessnar!

Sämstpåattvaragravid: för min del så fick jag denna gång inga direkta restriktioner, "jag hade ju gjort det förut" så jag lyssnar på min kropp helt enkelt. Men bär o lyfter inte dottern o sånt. Inget bad, inget sex o mkt vila. Jag tror det är väldigt individuellt både från patienthåll vad man får för restriktioner, samt vad det är för läkare.. Men som sagt, sex,bad, lyft är big no no!

Sen förstår jag inte hur man ska undvika att få orgasm, händer ju att man vaknar av det... Hua!

Kram på er!

• waris

Man hinner inte hänga så mkt här i juletid. Har snabbshoppat o flängt runt en del... Får se vad de säger på tappkollen i januari.

Min dotter kom i v 38 efter igångsättning som slutade i akutsnitt. Hjärtljuden va uppe i 200 och så hade jag en infektion, men tyvärr slarvade de bort proven. Hade värkar en hel helg o trodde som 2gångsmamma att jag minsann va superduktig o öppnade mig hemma ordentligt. Åker in söndag, 1.5cm öppen... Sen kom hon på måndagen.

Hoppas ni alla får en mysig jul om jag inte kikar in innan dess.

Kram på er alla!

• waris
    sämstpåattvaragravid skrev 2013-12-22 23:15:28 följande:

Waris

När sattes ditt cerclage och varför?

Bägge mina har satts nånstans i v 12-14, nu sist va jag i precis v 12. Pga 2 koniseringar som gjordes -08. Läkarna sa redan då att jag nog skulle behöva cerklage vid framtida graviditeter. Jag hade kraftiga cellförändringar, därför de gjorde 2st för det va så mkt eller kraftigt lr vad de sa?

Min bm på hemmaplan sa att cerklage sätter man inte nuförtiden, ringde då själv till specmvc, 2 v senare sattes cerklaget. Så nu brydde jag mig inte om att ringa mvc där jag bor utan ringde direkt till min tidigare bm i Nyköping. :)
  • waris
    giggle skrev 2013-12-23 09:36:28 följande:

Jag fick cerclage i vecka 15 och mitt vatten gick 38+4 och sonen föddes 38+6. Jag låg helt fram till vecka 34.

Blev akut snitt efter 25 timmars värkarbete. Jag var öppen precis 10 cm men med helt hårda oflexibla kanter så det fanns risk att han skulle fastna.

Det känns ju lite ironiskt att jag öppnade mig väldigt långsamt och att det blev snitt pga ärrbildning (från en gammal konisering).

Liknande va det för mig, trodde jag va jääätteduktig o skötte värkarbetet hemma en hel helg. Kommer in söndag kväll, 1.5cm... Snopet!!

De försökte sätta igång mig på måndagen, hände ingenting så då blev det snitt för mig med.

Det kanske är vanligt att det går trögt o öppnas efter konisering? Iom ärrbildningen som uppstår?
  • waris

Ser nu att jag skrev min story direkt efter varann, skyller på mina gravidhormoner!! ????

• waris

Giggle: hmm, låter som det kanske är rätt vanligt för oss som är koniserade då? Jag ska på koll 2/1, ska säga till läkaren då att jag vill ha snitt! Har redan förklarat för min bm att så blir det. Ev blir det aurorasamtal o hela den baletten. Men jag är redan klar med vad jag vill ha. Iom hennes höga hjärtljud o infektionen jag hade, samt att min sons hjärtljud gick ner o jag fick trycka ut han utan värk o den *}?{!% foglossningen jag börjar känna av så pallar jag inte en vanlig fl. O som du säger så är det nog nåt med ärrbildningen som tyvärr ställer till det för oss... Hur känner du? Vanligt lr snitt?

Nu är det jul på riktigt hörni god jul!

• waris

Jag fick ha min dotter hos mig nästan direkt. Hon o papsen va upp för vägning o mätning, sen kom de ner till uppvaket. Va i princip bara under tiden jag blev ihoptråcklad alltså jag va ifrån henne. Va akut snitt, dvs det tog ca en timme från beslut tills hon va ute. Men jag förstår dig giggle att du vill föda vanligt. Min väninna fick snitt 1a ggn pga säte på bebis. Nästa gång blev det vanlig, hon föredrog det sista.

Båda sätten har sina för o nackdelar tkr jag.

Hur mår alla efter julsvulleriet? Själv är jag tokförkyld!! Obehagligt att nysa så ofta :/

Kram på er!

• waris

Men usch va otäckt med ambulans, hur mår du nu? Hoppas det gått över o att du klarar dig från förkylningen...

Går in i v 17 på onsdag så är väl 15+5 idag då. På torsdag är det tappkoll igen o jag hoppas läkaren sjukskriver mig då... Fk sa att min andra åkomma kommer att nekas men att får de in nya intyg nu om cerklage o hotande förtidsbörd blir det inget glapp! Ibland känns det som att jag inte blir ss, iom läkaren sa som hon sa efter cerklaget så vetefasen hur det blir? Men iom jag har cerklage så borde ju ss vara aktuellt? Man blir snurrig... Har lite tryck neråt o sticker till lite ibland. O nu e nog foglossningen på intåg, känner mer o mer, sen att man är lite småfet innan gör säkert ingenting bättre...:P

• waris

Linda: känns sådär faktiskt. När man redan har denna oro som är utöver cerklage o svag tapp, dvs är allt bra med liten o dessa "normala" orosmoment under graviditet. Så ska man behöva fundera över detta med ss. Sjukskriver hon mig inte imorgon betyder det att jag måste börja söka jobb för mitt uppdrag gick ut under ss med min andra åkomma jag råkat ut för. Så jo, jag är skitnervös o orolig i nuläget. Önskar det fixar sig utan problem så jag kan ägna mig åt vila o barnen i lugn o ro så gott det går sen.

Har varit uppe lite för mycket sista veckan, o så förkylning på det :/ känner som stick o hugg i tappen samt tyngdkänslan. Usch, låg dag idag. Hoppas jag får bra nyheter imorrn.

Har det varit lugnt nu för er andra med?

Sökte på fb om cerklagegrupp, nån som vet om nån?

• waris

Märkligt med alla dessa olika råd o nya rön faktiskt. Fick bricanyl förra ggn, ingenting nu. Förra ggn blev jag ss direkt. Nu kändes det som jag fick tjata till mig en ss, men det gick iaf. Tom 30/3 till en början. Läkaren sa att det beror ju på hur ont du har om du blir ss, då hade jag precis förklarat hur ont jag hade haft i veckan. Ev satt bandet lite för hårt att det va det som irriterade? Tappen var svårmätt idag men i "böjt" läge så va det ca 5cm o det är ju superbra!

• waris

Blev ss till 30/3 igår... Idag ringer handläggaren o säger att han skickar ut en kommunicering att jag inte kommer få ersättning efter sista januari. Dvs nu måste jag bråka vidare! Blir så trött men kommer inte ge mig!!

Skönt att du kommit så långt Linda, passa på o njut ordentligt, sen blire fullt upp

Cerklagegrupp ja, ja det finns ju massor av andra grupper för div åkommor. Detta forum är bra men ligger ju till allmän beskådan... Man kan ju starta en hemlig grupp där man måste bli inbjuden sas?

Kram

• waris

Jag kan starta en lite senare sitter med sambo o kompis o äter lite gott <3

• waris

har skapat en grupp nu på fb. kan ej inboxa dig sämstpåattvaragravid? vad sägs, eller ska vi posta den här kanske? 

• waris

Haha, ja det har du rätt i Linda vi postar den här så hoppas vi fler vill vara med, anonymitet i all ära. Men en del kanske föredrar en personlig sluten grupp på fb? Vi får hoppas på det iaf kan inte länka från luren, kan du länka annars får jag göra det under dagen

• waris

Puffar upp denna, finns numera en facebookgrupp där vi stöttar o peppar varann <3

• waris

Det syns varken att du går med eller om du skriver där i andras flöden än just vi som är medlemmar. Vi valde att starta gruppen på fb just för att det blir lite personligare och inte öppet här där alla kan se vad som skrivs. Varmt välkommen! <3

Svar på tråden Cerclage?