• MagdaA

Cerclage?

giraffas: vi har skippat sex från och med att vi plussat. tidigare grav har jag fått blödningar i samband med sex redan tidigt i grav, därför har vi låtit bli.

Dallis
    menar du ett sånt elastiskt grått bälte? från gula rehab... ? Jag har 2 sånna sen tidigare.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA
    Niinis skrev 2010-08-21 14:06:29 följande:
    Hej Magda och grattis till graviditeten!!! Tänkte bara säga några ord, har läst denna tråd då och då, och angående att man ska avvakta och så nu för din del när det gäller cerklage, måste bara säga att jag tycker det verkar lite konstigt. Så bra som det gick sist med cerklage, och så "dåligt" det gick utan cerklage, önskar bara att du ska slippa få akut cerklage som jag fick med ALina, det är så mycket mer riskabelt och komplicerat. Nästa gång vill jag och ska jag ha cerklage tidigt redan. Jag hade en normal tapp i v.13, och på nästa koll i v.16 hade jag endast 3mm kvar av tappen!! Alltså hade den förkortats 4cm på 3 v! Detta kom som en chock för mig, och tack och lov gick det väldigt bra, fast det såg ju dystert ut. Ville bara påpeka att OFTA börjar läkarna vela fram och tillbaka, vill att man ska avvakta osv, själv är jag väldigt skeptiskt mot det och tycker att för oss där cerklage funkat bör få det tidigt igen för att slippa eventuella för tidiga öppningar. Var bara tvungen att skriva detta. Skulle nog be en annan läkare om en åsikt också. LYCKA TILL NU MED BEBIS MAGDA OCH NI ALLA ANDRA!!Hjärta
    Hej Niinis och tack för dina åsikter!

Jag förstår hur du tänker, och känner igen mig i mycket av det du skriver. Men, nu kommer vi iaf vänta till nästa koll om 2 veckor, då är det en annan läkare som gör undersökningen och det tycker jag känns bra. skönt med en annan läkares åsikt i det hela.
  • MagdaA

va ni gör mig orolig nu... jag som kände mig så pass trygg efter senaste läkarbsöket...

• MagdaA
    Thalis skrev 2010-08-21 16:27:15 följande:
    Jag tycker att du ska fortsätta känna dig trygg,din läkare känner till dig historia bättre än oss. Vi är alla i tråden olika och har även olika starka/svaga livmoderhalsar. Vi kan ju bara prata för oss själva.......
    så sant. men jag har hunnit tänka endel idag. känns som att ett cerklage kommer behövas, för el senare. med tanke på hur det gick sist. då var jag ju öppen ända fram till cerklaget bara några veckor efter att dom satte det.

får bli 2 lugna veckor nu framöver, mycke soffläge och ta det lugnt för att inte påfresta i onödan.

sen ett orentligt samtal med läkaren på nästa koll.
  • MagdaA

har bestämt mig för att ringa spec mvc på mån och försöka få kollen lite tidigare. men fortf till den andra läkaren, för en annan åsikt.

• MagdaA

blä jag mår inge bra idag. ont i magen, liksom högt upp, mår illa och trycker över brstet till och från. mått skit till å från hela dagen, inte speciellt kul när vi varit iväg på 60-års kalas...

måndag i morgon = dagis och jobb igen. skönt med lite annat att tänka på.

• MagdaA

hej tjejer

hann inte ringa spec mvc i morse. jag och pojken försov oss och sen fick vi skynda oss till dagis och jobb, så teltiden missade jag. ska prova i morgon igen.

Schäfer: hej! en sanbbgenomgång från mig... jag har inte blivit nekad. men min läkare vill avvakta å se hur det ser ut på nästa koll då jag är i vecka 16. tappen är så mkt längre nu är förra grav, därför han itne vill gå in och störa än. jag är jättevirrig. vet inte alls hur ajg ska känna. när jag väntade Alex blev jag "lovad" tidigare cerklage vid nästa grav. nu känns de som att dom vill testa å se... men jag vet inte.... som sagt. virrigt. nästa koll är det en annan läkare, så jag hoppas få en annan syn på det hela av henne, kanske hon är mer inne på cerklage?

giraffas: säger som Thalis: de är snåla överallt. sätter inte i onödan, då det finns risker med cerklage också. här i Övik, som visserligen itne är så stort, sätts ca 1/år. 

• MagdaA
    Thalis skrev 2010-08-23 13:11:27 följande:
    Fast att det inte sätts in cerklage,har inte med riskerna att göra utan att svenska läkare ogärna vill sätta denna typ av diagnos. Men visst finns ju riskerna men chansen att få ett levande barn är 85-90% om man får preventivcerklage,och det överväger riskerna.
    fast det är nog inte fallet med just min läkare. han är snarare tveksam just för riskerna. men det kan säkert variera mellan olika läkare.
  • MagdaA

hej på er

i morgon tänker jag ringa å be att få komma in på en extra koll. har haft så ont i magen i kväll, och har det fortfarande. ömmar långt ner i magen och bakåt ryggen. ilar på ett sånt sätt som det gjorde när det skavde i cerklaget, fast nu har jag ju inget cerklage...

hoppas jag får komma in på en koll, å då tänker jag absolut ta upp det här med cerklage också, vilken läkare jag än träffar...

träffade en tjej i kväll som ska ha barn om ca 14 dagar, blev SÅ avundsjuk och önskade SÅ att det var jag som var så nära BF, med en så fin kula och mådde så bra. *suck* att man ska va så komplicerad...

• MagdaA

fick en tid för extra koll på torsdag, hos min ordinarie läkare. gick visst inte att få nån koll tidigare. nu lägger jag mig i soffan och drar en filt över huvudet, orkar inte va me idag. allt känns bara skit. vill inte ha de så här. ska man aldrig få njuta och glädjas?

Svar på tråden Cerclage?