Niinis skrev 2010-08-21 14:06:29 följande:
Hej Magda och grattis till graviditeten!!! Tänkte bara säga några ord, har läst denna tråd då och då, och angående att man ska avvakta och så nu för din del när det gäller cerklage, måste bara säga att jag tycker det verkar lite konstigt. Så bra som det gick sist med cerklage, och så "dåligt" det gick utan cerklage, önskar bara att du ska slippa få akut cerklage som jag fick med ALina, det är så mycket mer riskabelt och komplicerat. Nästa gång vill jag och ska jag ha cerklage tidigt redan. Jag hade en normal tapp i v.13, och på nästa koll i v.16 hade jag endast 3mm kvar av tappen!! Alltså hade den förkortats 4cm på 3 v! Detta kom som en chock för mig, och tack och lov gick det väldigt bra, fast det såg ju dystert ut. Ville bara påpeka att OFTA börjar läkarna vela fram och tillbaka, vill att man ska avvakta osv, själv är jag väldigt skeptiskt mot det och tycker att för oss där cerklage funkat bör få det tidigt igen för att slippa eventuella för tidiga öppningar. Var bara tvungen att skriva detta. Skulle nog be en annan läkare om en åsikt också. LYCKA TILL NU MED BEBIS MAGDA OCH NI ALLA ANDRA!!

Hej Niinis och tack för dina åsikter!
Jag förstår hur du tänker, och känner igen mig i mycket av det du skriver. Men, nu kommer vi iaf vänta till nästa koll om 2 veckor, då är det en annan läkare som gör undersökningen och det tycker jag känns bra. skönt med en annan läkares åsikt i det hela.