• MagdaA

Cerclage?

idag är jag riktigt depp. har legat i soffan hela dagen och bara glott på tv. grubblat och gråtit. är jätterädd att det ska bli som sist, inlagd helt oplanerat och snabba beslut. jag som är en planeringsmänniska HATAR sånt. det värsta jag vet.

kanske låter som en löjlig sak men för mig kan det vara viktigt bara att få packa en liten väska med de viktigaste sakerna man vill ha på sjukan, än om man bara ska va där några dagar. Sist fick jag ringa hem till maken som plockade ihop så gott han kunde här hemma.

nu tänker jag faktist vara lite förutseende. ska handla lite extra hygienartiklar och ställa iordning en neccesär med det jag vill ha med. lägga ihop lite kläder i en väska, nån bok å så. så det är lite förberett OM nått drastiskt skulle hända. snakca om kontrollfreak...men jag erkänner, jag är det!

såklart är ju barnet det viktigaste i hela situationen, men kan jag påverka nått så gör jag gärna det.

gruvar mig för kollen på torsdag. rädd att läkaren ska tycka jag är löjlig som mer om en extra koll när allt såg så bra ut förra veckan... men å andra sidan så säger han alltid att jag ska höra av mig om det är nått.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

Schäfer: ja vi får hoppas att morgondagen går fort. Har Alex hemma i morgon men jag hoppas han är på "ligga i soffan å titta på film"-humör Man kan ju alltid hoppas... har tid 9:45 på torsdag så skönt att slippa gå å vänta hela dagen iaf. Ser det hyffsat ut då blir det en liten shoppingtur på apoteket sen.

• MagdaA

Thalis: skönt att besöket gick så bra ändå. Om du bara visste va avis jag är på dig nu!!! Även om det finns risker så vill jag också ha cerklage! NU!!! *suck* Gråter

• MagdaA
    Thalis: tack för länken, men tyvärr är jag totalt värdelös på engelska så jag ger mig inte ens på ett försök att läsa den.

jag orkar inte va så aktiv här i tråden just nu. för mig känns allt så neg, och att då läsa om andras "framgång" gör det bara ännu jobbigare. Jag vet att ni inte skriver för att jag ska ta det så, och eg borde jag glädjas med er, och stötta er. men jag orkar inte. jag kikar in och lämnar rapport efter läkarbesöket på torsdag. om det ser bra ut... om jag får komma hem. Thalis, om du vill kan du inboxa ditt mobnr så kan jag smsa dig om jag blir kvar, eller om nått annat händer.
  • MagdaA

tack tjejer för ert stöd

som jag skrev så är det ju eg inte så jag ska känna, tråden är ju till för att peppa och stötta varandra. men just nu känner jag mig mest bara lurad. jag blev lovad ett tidigt cerklage vid nästa graviditet. vid kollen i vecka 9 (den här grav) så pratades det om cerklage kring vecka 15. men vid senaste kollen fick jag en helt annan känsla. som att "nu testar vi å ser hur länge det håller..." jag hatar att gå såhär ovetandes. att itne ha en aning om hur det blir i morgon. det var precis såhär det var förra gången och det var skit jobbigt! nu kan jag knappt se vad jag skriver för alla tårar. Alex sitter och ser på Pippi, glad att han inte ser mamma såhär. Ska försöka få tag på min bm i morgon. hon jobbar på spec mvc, träffar min läkare varje dag. tror att hon förstår hur jag känner.

• MagdaA

hej hej Nu är jag hemma igen efter en tjuvtitt på lejonet i magen Alex såg en ul bild igår och sa att han tyckte de såg ut som ett lejon

Var till min ordinarie läkare idag. Igår pratade jag med min UNDERBARA bm i telefon, hon jobbar där uppe på spec mvc och jag fick en känsla idag att hon hade pratat lite med läkaren om mig... kändes så iaf. Han tog mig verkligen på allvar och vi hann prata mycke. Min man hade fixat ledig från jobbet så han följde med och det var GULD! Han som eg är en gnaksa yst person ställde flera bra frågor. Sånna saker som ajg gått och funderat på, men ofta glömmer, just de tog han upp och det kändes så skönt att ha honom med!

gjorde vul och tappen va stängd och fin men som jag misstänkte kortare än sist. Nu hann jag inte se nån exakt längd, men den hade minskat med ca 5 mm. Gjorde även ul och kikade så att bäbisen mådde bra. Läkaren höll på ganksa länge för att få ett bra mått på huvudet men busen ville inte riktigt, han bara snurrade runt å vinkade hela tiden Hann ville se att grav var stabil och att bäbisen var så långt gången som den ska, och han fick det till 15+0, vilken stämmer rätt bra, men som sagt, de va inte lätt att mäta idag som den snurrade!

Nästa koll blir om 1 vecka. Känns underbart! Tidigare var det 3 veckor mellan kollerna, nu blir det bara 1, var ju där tisdag förra veckan. Blev en hel del prat om cerklage och nu lät det som att vi förbereder för det. Inget datum bokat, utan vi ser hur det ser ut nästa vecka. Han sa att det svåra är inte alltid att bestämma om det blir cerklage el inte, utan det svåra kan vara att bestämma NÄR man ska sätta det. Men nu känner jag mig iaf betydligt tryggare och cerklaget känns inte längre lika långt bort.

Sen fick jag även slidtabletter med gulkroppshormon utskrivet. Är det nån annan här som fått det? Tydligen nått "nytt" som kommit nu ganska nyligt. gulkroppshormon produceras ju normalt, men det har även visat sig att det kan va bra att tillföra extra i slidan. Forskning har visat att bl a de som genomgår provrörsbefruktning har haft nytta av det. Det ska liksom stärka livmodertappen utifrån så att säga. Läkaren ville att jag skulle ta det för att förbereda tappen inför op. DET känns verkligen som ett bevis på att han har börjat planera för cerklage. Nu fick jag utskrivet 10 tabl, ska ta 1 tabl/dag.

Hann träffa min bm en snabbis också när vi var klara, den bästa! Längtar tills de vanliga besöken hos henne sätter igång. FIck även med oss en bild på lejonet hem.

oj, de här blev långt Men nu vet ni iaf läget och jag är en betydligt gladare Magda idag!

Å du Thalis, de gör inget att du skvallrade Du visste ju inte så mkt mer än att det gått bra Å nu, efter det här inlägget förstår du säkert varför jag inte skrev mer i smset

• MagdaA

Thalis: ja precis... så du hade de i början? men inte nu?

• MagdaA

Schäfer: Ja lejonet var lite sött, blir nog att kalla magen för de Nu pratade inte läkaren så mkt om ivf men han nämnde de lite snabbt, och jag förstod det som att dom patienterna tog tabl ett tag innan samt efter insättning. för att stärka upp på nått vis och det hade haft god effekt.

• MagdaA

glömde skriva att tappen är ca 25% länge nu än när jag väntade pojken. så självklart bättre utgångsläge än sist, känns skönt

läkaren frågade när jag fick cerklaget senast, det var i vecka 20. "ja det är ju eg för sent.." sa han då. nu lät det som 16-17 var aktuellt. mao om ca 1-2 veckor.

hade en liten väska med mig idag med ett ombyte, lite hygienartiklar, en tidning och dagboken. Tänk att en sån liten grej kan ge så mkt trygghet. Den låg visserligen kvar i bilen hela tiden, men iaf... skrive rinte dagbok i vanliga fall, men har skrivit vid alla graviditeterna. Rätt kul att kulla gå tillbaka å jämföra. Och det har varit väldigt bra terapi de perioder jag legat inne.

nu ska jag hämta älskade pojken på dagis. här om dagen när jag hämtade honom så sa han "nu ska jag bli storebror!" jag höll med honom och frågade hur man blir det? då sa han: "man bli större å större å större!" sötisen!

• MagdaA

Grazila: hoppa hopprep Då kanske du liksom hoppar ner och kilar fast busungen

Svar på tråden Cerclage?