Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

Zusannah skrev 2010-03-13 08:34:38 följande:
    Men varför ska förmågan att kunna andas själv vara den styrande frågan om vilka som får leva, och vilka som får dödas? I så fall ska alla i respirator också dödas då? Om någon uppfann en konstgjord livmoder dit aborterade foster kunde implanteras, och fortsätta leva, skulle det vara ok att döda dem ändå?
    För att det är så verkligheten fungerar.
    Kan det inte andas p.g.a. omogna lungor så dör det.
    Visst har vi blivit bättre på att hjälpa foster som föds tidigt, men det här är en gräns vi inte kan slåss emot. Det är som att slåss med vädret.
    Det fungerar inte med respirator heller. Annars skulle förstås detta användas för att rädda dessa för tidigt födda. Deras lungor kan helt enkelt inte ta till sig syret.
    Om en sån uppfinning dök upp skulle det vara ett alternativ för friska foster. Men för mig vore det oetiskt att placera ett sjukt foster i en tingest som skulle orsaka detta lidande i framtiden. Då är det bättre att avsluta dess liv så att det slipper lida.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-13 08:55:21 följande:
    Då tror jag du och jag inte kommer längre i debatten. Det är här våra åsikter delas, och inga argument kan nog hjälpa vare sig för dig eller mig. Jag tycker aldrig det är befogat att avbryta någons liv oavsett (inte abort, inte aktiv dödshjälp, inte dödsstraff). Men jag kan också absolut förstå det synsättet du har, och jag respekterar det. Det är mycket svåra frågor, helt klart!
    Så du anser inte att människor har rätt att avsluta sina liv heller?
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-13 09:42:59 följande:
    "Rätt" har ju alla, det är ju upp till var och en vadman gör med sitt liv. Men jag skulle aldrig göra det pga min tro. Eller, inte bara pga min tro, jag skulle nog inte våga heller.
    Och om personen inte är kapabel att utföra detta så ska denna inte få hjälp med detta? Ens för att minska risken att det utförs på ett sätt som leder till lidande?
    Personligen ser jag det som rätt brutalt att hänvisa människor till att svälta sig till döds eller bita av sig tungan för att drunkna av sitt eget blod, när vi har mediciner som kan göra att man somnar in utan smärta.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-13 09:49:47 följande:
    För barn som föds vecka 23 är överlevnaden hela 53 procent medan de äldsta barnen i undersökningen, födda 14 veckor för tidigt - i graviditetsvecka 26- hade en överlevnad på 85 procent.
    Och skadorna? Är dom värda detta?
    Är ett livslångt handikapp att föredra?
  • Triskele
    Mei skrev 2010-03-13 09:55:53 följande:
    och forstättningen på ditt citat är förövrigt: "– Vi har något enstaka barn per år som föds så tidigt. Men det är så få fall att dessa inte går att använda för någon vetenskaplig bedömning." Mitt favoritcitat ur artikeln är nog: – Själv vill jag markera att jag tycker att frågan om den idag effektiva behandlingen av för tidigt födda är vida skild från frågan om avbrytande av graviditeter, men eftersom livsdugligheten är en avgörande faktor kommer frågorna i konflikt med varandra, säger Gunnar Sedin, som i november år 2000 blev kallad till Socialstyrelsens rättsliga råd för att redogöra för de senaste rönen inom perinatalmedicin ifråga om bland annat livsduglighet och missbildningar.
    Sen är iaf jag skeptisk till dateringen av fostren.
  • Triskele
    Medveten skrev 2010-03-13 10:44:58 följande:
    men gud, de som tycker det är ok att göra abort så sent (och inte på gund av medicinska själ eller våldtäckt) bör alltså sluta knulla, helt ärligt. eller använd extra preventivmedel, eller bättre, sterilisera er! det finns ju alltid en risk att det blir barn, vilken idiot som helst fattar det! eller har ni missat vad sex är till för egentligen? visst sex är skönt, men vet ni vad som händer biologiskt när en kvinna och man får orgasm? om inte så gå tillbaka till skolan! vill ni inte ha barn så finns det andra lösningar än att döda ungen som hade kunnat överleva! ni kanske inte vill ha barnet, men jag kan garantera att det finns många som hade mer än gärna tagit hand om barnet åt er. jag är inte emot abort (då ska det vara en bättre anledning än ett "ojsan! äh jag tar ett abortpiller så blir allt bra igen, jag har ändå gjort det förr så det är ingen fara"), men vissa människor alltså bör verkligen inte knulla för de tar tydligen inte ett liv på fullt allvar.
    Vänta lite nu.
    Så för att folk tycker att det är ok att välja abort sent så ska dom sluta ha sex?
    Varför ska man använda extra preventivmedel? Är inte dessas felfrekvens ett ganska tydligt tecken på att det behövs bättre sådana isf?
    Bara för att man inte vill ha barn vid 15 så betyder inte det att man inte kommer vilja ha det vid 25. Och man får inte sterilisera sig innan 26 oavsett.
    Det finns en risk för graviditet. Huruvida det blir ett barn eller inte är ju upp till den gravida.
    Är sex till för något speciellt? Vad exakt skulle det vara? Och hur kan du vara så säker på att detta gäller universellt?
    Jag vet exakt vad som händer vid båda könens orgasm. Vad tror du händer egentligen?
    En av lösningarna är abort. Om man väljer den vid en graviditet är det ingen annans ensak.
    Det finns inte tillräckligt många föräldrar till dom över hundra miljoner föräldralösa barn som finns i dagsläget. Varför skulle det finnas det till foster som inte ens är födda?
    Du har uppenbarligen inte speciellt stor insikt i hur en abort går till och hur det känns fysiskt. Det är INTE skönt.
    På vilket sätt tar man inte ett liv på allvar om man väljer abort?
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 15:42:31 följande:
    Man har ingen ägglossning med p-piller. Med minipiller har däremot en del ägglossning.
    Det varierar förstås, annars skulle ju inte p-piller fallera som preventivmetod, vilket händer idag.
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-13 18:01:40 följande:
    Av de sista 0,5% finns nog de som slarvat och ätit interagerande medicin under tiden.
    På vilket sätt är det slarv att äta medicin?
  • Triskele

Men vi som blivit gravida trots hormonella preventivmedel har ju bara slarvat; vi kunde ju ha levt i celibat, haft femidom, kondom, kopparspiral och pessar, om vi bara hade ansträngt oss tillräckligt och inte varit så slarviga...

• Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-14 14:40:17 följande:
    Enligt min tro blir det ett barn efter befruktningen. Så äggceller och smermier behöver inte räddas. Men kunde man rädda befruktade embryon så JA, då skulle jag vilja att man försökte göra det. OBS vilja, inte kräva...
    Så det är fel med stamcellsforskningen när dessa använder befruktade ägg?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!