Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

Miiikaela skrev 2010-03-10 13:26:43 följande:
    Så du anser inte att folk är idiotiska som har sex med människor hit och dit utan skydd och sen tycker så synd om sig själva bara för att dom fick en könssjukdom eller en oönskad graviditet för att dom inte tänkte sig för?
    Jag ser det som rätt ruttet att ha sex utan att skydda sin partner mot smitta om man inte har oskyddat exklusivt.
    Det blir inte mindre synd om en person som blir sjuk för att denna varit delaktig i handlingarna som lett till sjukdomen. Det är lika synd om en rökare som får lungcancer som för en ickerökare.
    Men ingen väljer att bli oönskat gravid, graviditeter är inte viljestyrda.
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:46:02 följande:
    Men eftersom hjärnamn fungerar, hjärtat slår, alla organ är på plats och så vidare s är det en människa. Ett litet spädbarn som är någon dag gammal kan inte heller säga eller känna att den vill leva eller dö. Men ger det oss rätt att döda den då?
    Skillnaden på ett foster i vecka 18 och ett spädbarn är milsvid.
    Du anser att fostret är en människa, det är din åsikt. Alla delar inte denna åsikt.
  • Triskele
    Miiikaela skrev 2010-03-10 13:53:23 följande:
    Det är ingen skillnad alls.. För det är en människa!!
    Då rekommenderar jag att du fördjupar dig i fosterutveckling och neonatalutveckling så att du lär dig skillnaden.
    Ditt filosofiska ställningstagande om foster gör inte dessa till människor.
    Världen fungerar inte på det sättet.
  • Triskele
    MammaIna88 skrev 2010-03-10 14:51:55 följande:
    men nu tror jag TS menade dessa som frivilligt gör en abort utan medicinska orsaker sent i graviditeten.. Finns det medicinska skäl till att en abort bör eller måste ske så är det nog ingen snack om saken.
    Fast nu sker inte det förutom i yttersta undantagsfall så det är ju inget egentligt problem.
  • Triskele
    Plutteli skrev 2010-03-10 21:36:06 följande:
    Jo förvisso, för mig känns inte drygt 3000 sena aborter som mycket i ett land med 9 miljoner invånare liksom. Spec. inte då om man ser till vad som mycket väl kan ligga bakom dessa sena aborter. Själv har jag gjort en abort i v. 11, hade abortgränsen varit sänkt hade det ju varit på gränsen att jag hunnit med att få den...
    Och jag har gjort två i vecka 13, mestadels p.g.a. långa väntetider då graviditeterna upptäcktes vecka 11.
  • Triskele
    siamusen skrev 2010-03-10 21:44:04 följande:
    Kirurgiska aborter eller 2-stegs?
    Kirurgiska.
  • Triskele
    siamusen skrev 2010-03-10 21:47:50 följande:
    Vad ligger gränsen för det egentligen i sverige?
    Tror inte dom gör det senare än vecka 14.
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:20:49 följande:
    Kanske en dum fråga men: Får man se på ultraljudsskärmen när man är på UL inför abort? Skulle aldrig klara att ta bort ett foster då jag sett hjärtslagen tror jag. (förutom vid grava skador då kanske...gud förbjude).
    Jag ville se båda gångerna men fick inte.
    Jag vet inte varför dom inte ville visa.
  • Triskele
    Jagvetmest skrev 2010-03-10 22:32:18 följande:
    Jah skulle tippa på att dom tyckte det verkade lite sjukligt att vilja se sitt foster som man sedan skulle abortera, men jag kan ju ha fel...
    Jag har svårt att se hur det skulle vara sjukligt att vara nyfiken och vetgirig faktiskt.
    Varför skulle man inte vilja veta hur det ser ut inuti om man har chansen att se in?
  • Triskele
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 22:36:43 följande:
    Jag tror det snarare beror på att de måste vara fullständigt neutrala till ditt beslut, om de visar dig skärmen så kan det ses som att de försökte påverka ditt beslut.
    Fast jag fick inte se hur det såg ut inuti när min pco-s blev diagnosticerad heller iofs.
    Jag har frågat om jag får se vid alla tre tillfällena. Och blivit nekad.
    Och självklart ville jag ha så mycket information jag kunde få tag på så att jag tog rätt beslut.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!