Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

MysTic PrincesS skrev 2010-03-09 21:27:10 följande:
    Jag är lite nyfiken på några saker och kanske någon har ett vettigt svar. Jag tål inte diverse p-piller mm argumentet har ökat, jag betvivlar inte alls att det finns dom som inte tål det, men exakt vad är det man inte tål isf? Och om man nu inte tål det, inte vill ha barn just då av olika anledningar, varför söker man då inte andra vägar för sexuell njutning? Är penetrerande sex så viktigt? Alla vuxna (borde) ju veta att sex kan och leder till graviditet. Borde man inte visa mer ansvar genom att med alla medel man kan ta till, göra det man kan för att förhindra en oönskad graviditet? Eller är den fria aborten ett enkelt sätt att slippa detta ansvar? Hur många blir gravida här i Sverige årligen via våldtäkt eller övergrepp av familjemedlem? Att sänka gränsen för abort skulle göra att var och en är tvingade att ta mer ansvar för sitt sexuella beteende samt kanske göra kvinnan mer uppmärksam på hur hennes kropp funkar. Men även sätta press på bl a sjukvården att ta kvinnor på allvar vid misstanke om en ev graviditet. Och jag vill poängterar att rätten till senare aborter på grund av missbildningar osv ska finnas kvar. Och till sist, hur skulle ni se på en ökad gräns för abort?
    Hormonpåverkan medför risker såsom blodpropp för en hel del.
    En god vän fick lungorna fulla med proppar p.g.a. hormonellt preventivmedel som exempel.
    Varför skulle folk sluta ha penetrationssex för att dom inte vill ha barn?
    Det är ansvarsfullt att välja abort vid en oönskad graviditet.
    Alltså tar dessa ansvar.
    Alla ser inte förhindrande av oönskade graviditeter som lika viktigt.
    Det får man acceptera.
    Varför ska din sexualmoral styra? Vad gör den såpass mycket bättre att den trumfar andras?
    Ökad gräns?
  • Triskele
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 21:30:05 följande:
    För att jag anser att det skall finnas undantag/individuella bedömningar från fall till fall! För det är just det människan är: individuell.
    Så, du vill hellre se fler sena aborter?
    För det är vad det skulle leda till.
    Det finns inget medicinskt skäl att sänka gränsen.
  • Triskele
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-09 21:38:35 följande:
    Tanken är ju att få både män och kvinnor att tänka innan man handlar. Att bl a ta mer ansvar över skydd från båda sidor. Men sen fattar jag inte riktigt, skulle jag mena att de skulle vara tvingade att föda fram barnet som straff?
    Fast nu utgår du ifrån att ditt sätt att se på det är det bästa.
    Skydda sig mot smitta är betydligt viktigare än att skydda sig mot oönskad graviditet enligt mig.
  • Triskele
    Zusannah skrev 2010-03-09 21:42:42 följande:
    Avbrutet samlag?
    Är inte en direkt säker metod, ens kombinerat med s.k. säkra perioder.
  • Triskele
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-09 21:46:53 följande:
    Min sexualmoral? Har inte ens antytt nått om hur jag står i den frågan? Ökad gräns för när man senast får göra en abort. Eller är gränsen perfekt som den är idag? Det läggs ju inga resurser på att rädda alla barn vid t ex v 23, så vad borde hindra en ökad gräns? Sen är det mest frågor som jag är nyfiken på och som ibland diskuteras med vänner och familj. Inga pekpinnar osv mot andra, bara intresserad av andras synpunkter.
    Tja, du uttrycker en del sexualmoraliska åsikter i ditt inlägg.
    Gränsen och lagstiftningen är inte helt optimal, men den duger.
    Jag ser inte vitsen med att rädda barn till ett liv av lidande, otaliga operationer och funktionshinder om det går att agera annorlunda.
    Livet måste vara värt att leva också. Som jag ser det.
  • Triskele
    MysTic PrincesS skrev 2010-03-09 22:01:46 följande:
    Ja, men inte min sexualmoral. Jag klumpade ihop hur andra resonerat vid diskussioner Barn födda senare, efter v 30 kan ju också drabbas av komplikationer som medför ett liv av lidande, otaliga operationer och funktionshinder också? (stör mig på att citat-funktionen strular)
    Svårt att veta...
    Jag hoppas att man gör rätt avvägningar när det kommer till prematurer, så att man minimerar lidandet.
  • Triskele
    Mopsan skrev 2010-03-09 22:25:49 följande:
    men om kvinnors rätt till sin kropp ska villkoras varför ha en abortgräns överhuvudtaget? faktum kvarstår att fostrena är enligt mig alldeles för utvecklade för att det ska kännas etiskt riktigt att rättfärdiga dessa sena aborter.
    Om fostret är livsdugligt finns ingen anledning att välja abort.
    Då kan man avbryta genom förlossning.
    Hur vet du hur utvecklade dessa foster är? Eller vad som motiverar beslutet att välja abort?
    Man kan inte förutsätta att det handlar om fullt friska foster. När det oftast handlar om ett efterlängtat barn som visat sig ha skador som uppdagats sent t.ex.
  • Triskele
    Carpe diem1981 skrev 2010-03-09 22:46:35 följande:
    Nej, jag vill inte se fler sena aborter. Hur kan du vara så säker på att det skulle leda till fler sena aborter? Finns det någon statistik på det? Jag anser att man som vuxen individ bör ta ansvar för sin kropp och det liv som finns i den. Det är ju trots allt ett litet liv vi pratar om här....en individ med samma rättigheter som alla andra.....enligt min åsikt då givetvis.
    Istället för att få en tid för abort av sjukvården måste personen genomgå en utredning, det säger sig självt att detta fördröjer aborten. Som alltså blir senarelagd.
    Att välja abort är att ta ansvar.
    Ingen individ har rätt att leva på en annans kropp utan dennas samtycke.
    Varför skulle foster ha en rätt som människor saknar?
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-10 11:09:00 följande:
    Jag fick mina tvillingar i v24, de vägde ca 650g och var 31cm långa. De överlevde båda två. Detta var för 6 månadersen. Och man får göra abort efter v18, en bekant gjorde de i v20 och de va inget fel på barnet. eller henne.. Är barnet sjukt eller mamman kan skadas så är det okej enligt mig, men är barnet friskt och mamma också och man gör en abort i v17 så tycker jag inte det känns rätt. Men det är mina känslor och tankar, sen vad andra gör, det är upp till dem. Jag säger inte att de är mördare.
    Och ändå måste beslutet ha fattats på rimliga grunder.
    För det är inte slumpmässigt fattade beslut när sena aborter ska genomföras, dessa medför nämligen bl.a. större risker.
    Det är ju osannolikt att du är insatt i vad som motiverade beslutet, men att stenhårt tro att det inte var något fel är ju inte förenligt med rådande praxis.
  • Triskele
    SandraLindholm skrev 2010-03-10 11:37:49 följande:
    Jag vet precis varför hon fick göra abort för jag känner henne och vi har pratat om det. Hon fick göra det för att hon ekonomiskt inte kunde ta hand om barnet.
    Det var väl ett rimligt skäl?
Svar på tråden Sänk abortgränsen!