Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Sänk abortgränsen!

BlommyNess12 skrev 2010-03-11 10:39:24 följande:
    Det gör det väl. Eller har jag missat att man msåte söka tillstånd för att abortera från v.9?
    Dom är ju tyvärr inte livsdugliga förrän runt vecka 23.
    Handlar om lungmognad. Spelar tyvärr ingen roll vilka resurser som sätts in. Det är ju en stor tragedi när ett önskat barn föds så tidigt att det inte kan överleva.
  • Triskele
    Mammatill2tjejer skrev 2010-03-11 11:00:16 följande:
    Du har rätt i att inget barn överlevt under de veckorna här i sverige. I USA däremot.... www.dagensmedicin.se/nyheter/2007/02/27/extre...
    Det är nog en bra idé att hålla i sig lite och se vilka risker detta leder till innan man ändrar praxis. Inte minst för att minimera risken för ett mycket kort liv av enbart lidande.
  • Triskele
    Queenie70 skrev 2010-03-11 12:02:58 följande:
    Eller också har du haft en hel del tur också.
    Jag skulle nog gissa på mestadels tur.
    Men även lite obskyr sexualmoral faktiskt.
    Det är inte helt rimligt att förvänta sig att könsmogna personer ska avstå från sex fram tills myndighetsåldern.
    Eller för den delen därefter.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:07:59 följande:
    jag svarar utifrån min privatperson och då får jag komma mad vilka uttalanden jag vill ang ev åkommor -det är yttrande frihet i Sverige. hade jag varit anställd av FL som läakre däremot så skulle jag inte uttalat mig alls utan att ha träffat personen först. Men som privatperson anser jag det jag skrev ovan ja..det är fullt tillåtet.
    Att sätta diagnoser, uttala sig om personers mentala hälsa och i övrigt ägna sig åt patologi är inget man har rätt att göra i såna här sammanhang. Något du borde veta som medicinstuderande.
    Det går emot rådande läkaretik, något som omfattar en som privatperson också, om man går eller gått en sån utbildning.
    Det råder yttrandefrihet, ja. Men här gäller tryckfrihetsförordningen, samt lagen om elektroniska anslagstavlor, dessa reglerar vad man får och inte får säga/trycka/skriva.
    Det är rätt bra att kunna åtminstone landets grundlagar.
    Att ägna sig åt förtal är t.ex. inte tillåtet. Det regleras i brottsbalken.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:12:32 följande:
    Jag klarade det...det finns folk som väntar med sex till de igår äktenskap,och det finns de som frivliigt väljer celibat. Att sex är ngt livsnödvändigt är skitsnack. Det är nödvändigt för vår forlevand som art men inte för den enskilda inidvidens egna fortlevand. Man dör inte om man slutar ha sex eller inte har sex direkt då man blir könsmogen. Däremot riskerar man ta död på foster för att man inte kunde kontrollera sin sexualitet och skydda sig. Jag anser även fostret har ett stort värde, som översiger värdet av att en omogen tonåring eller en vuxen slarvig individ ska hävad sitt sexbehov. för mig är fostrets liv viktigare än att ngn ska uppleva njutning för stunden. För mig är inte ett samlag värt en abort. Aldrig någonsin.
    Du valde det. Andra väljer annorlunda.
    Problemet dyker upp när man anser att den egna sexualmoralen ska anammas av alla andra.
    För mig är sex en del av livet som jag inte är villig att välja bort. Precis som choklad, bekväma kläder och annat som höjer min livskvalitet.
    Hur jag har sex är ingen annans ensak. Med undantag om någon skadas av detta.
    Ett foster är nu inte en någon så det är min ensak om jag väljer abort eller inte.
    Jag har full kontroll över min sexualitet, men du kanske menade sexuella drift?
    Det är två skilda företeelser.
    Drifter går ju förstås även dom att kontrollera, men varför välja bort något man inte ser ett problem med?
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:32:10 följande:
    Jag skriver ingenstans min moral slall anammas av andra. Du gör återigen samma misstag att du tar det som jag inte accepterar just din inställning, vilket jag gör. Du får tycka hur du vill men min åsikt är att dina åsikter är helt uppåt väggarna. Men jag kommer inte försöka övertyga dig heller om att mina åsikter skall anammas av dig. Jag tycker dina åsikter är helskumma -helt enklet. Det har jag också rätt att tycka. Men jag försker inte få dig att tycla som jag, Du däremot försökte få mig " inte begränsa mig" ch tänka om....så håller inte jag på. Jag låter dig tycka som du gör, men skriver vad jag tycker.
    Du uttrycker dig fördömande om andra, framställer dig själv som ett ideal.
    Om du inte ville framstå som att du ansåg att andra skulle följa ditt exempel så borde du uttryckt dig annorlunda.
    Jag anser det trist att låta saker begränsa livet. Om du väljer att göra det så är det ditt val.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:33:51 följande:
    jo men triangel är inte personlig här, hon är här under ett nick och ingen kan veta vem hon är i verkligeheten-eller hur? såvida det inte står i hennes pres,vilket det inte gör. Sedan är det inte hennes person jag uttalar mig om utan hennes åsikter...skilland.
    Att försöka sätta en diagnos handlar om mig som person. Sorry, men du klantade dig.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:37:55 följande:
    Om man tycker sig förtalas så finns det en anmäningsknapp-att leka polis i trådan kommer man ingen vart med.
    Jag leker inte polis. Jag agerar pedagog.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:43:38 följande:
    Ås andras idan så uttrycker du dig som att din åsikt är idealet..att man inte skall låta sig styras av känlsor och begränsa sig...pecis samma sak du ögnar dig åt. Men jag accepterar din inställning-och fördömmer dig inte. Det ända jag gör är att tycka dina åsikter är helkonstiga och du får gärna tycka jag är lka knäpp som tycker helt annorlunda. Det är fritt fram! Jag har ingna problem med att folk inte håller med mig.
    Då har du misstolkat.
    Det jag pratade om var att man som vårdpersonal har som arbetsuppgift att inte ta hänsyn till personliga känslor.
    Iaf om man ska fortsätta att arbeta inom vårdyrket.
    Att jag väljer att applicera ett kliniskt synsätt i övrigt är knappast en nackdel. Då får jag det bästa av två världar, empati och medkänsla, samtidigt som jag kan agera professionellt och logiskt.
    Men det är vad jag väljer, inte vad jag menar att alla andra ska välja i sina privatliv.
  • Triskele
    HäxanSurtant3 skrev 2010-03-11 12:46:16 följande:
    *host* pedagog? tycker du skall missionera pedagog där du arbetar istället . Du kan inte omvända en som är mer än 12 år äldre än du själv är..Sorry.. Känner du dig förtalad eller påhoppad kan du anmäla inlägget...det är så FL fungerar.
    Som jag ser det är det justare att ge folk en chans innan man anmäler dessa. Det kan ju vara så att dom faktiskt inte visste att dom bröt mot lagen.
    Det handlar inte om att omvända dig, det handlar om att du inte bör bryta mot varken lag eller dom etiska regler som gäller för din yrkesgrupp, ens privat.
    Och hur är vår åldersskillnad relevant?
    Jag agerar pedagogiskt på arbetet också. Där majoriteten också är äldre än mig.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!