Inlägg från: Anksan |Visa alla inlägg
  • Anksan

    Bebisar födda oktober 2007, del 11

    Det är så häftigt att följa de små när de utvecklas.
    Trazzlan: Jättefia teckningar det lär ju vara jättetidigt att rita så.

    solrosen: tror minsann hon är rätt tidig med att skriva sitt namn och så också. Men har hört om några fler som även de är tidiga. Men Vet att min sambo inte läste ett ord förrns han börja skolan i princip. (Han är rätt smart ändå ;) )

    Isak fick en fisherpricedator i julklapp och det dröjde inte länge förrns han lärde sig bokstäverna. Så han kan i princip alla bokstäver redan nu. Men kan inte sätta ihop de till ord förstås. Han säger symboler till orden också. A..anka osv. Det som visas som förklaring till bokstäverna i datorn då ;)

    Jag är som vanligt rätt inaktiv gällande skrivandet men följer vad ni andra skriver nästan dgligen.

    Här börjar det närma sig förlossning. KÄnns helt galet har liksom inte hunnit med alls.
    Har gått in i v 37 idag.

    Förstår int ehur jag ska kunna ta hand om en bebis. Men så var det iof lite med Isak också. Så jag antar att det ger sig när lliten väl tittar ut

    Oj vad tiden går. ska iväg och jobba nu!

    Ha det bra!

  • Anksan

    Ja mcdonken är vi väl bekanta med här. Så bra föräldrar är vi Men inget Isak är sådär överdrivet knas på det ändå.

    Ja snart förlossing helt overkligt. Har shoppat loss lite babygrejer idag iaf, näsdroppar, o dyl så inget avancerat. Amningsnapp och sådant också. Hade ju det med Isak så om jag inte får värsta igeln (hoppas hoppas!) så lär det gå åt.

    Isak har vi trott inte förstått alls, gällande bebis. Men idag när han satt i sandlådan sa han till mig. "bebis" Jag: "Bebis? Vad är det med bebis?" Han: "Bebis, Mamma mage" Så det kände kalasbra. Kanske kopplar han liiite iaf. Vi försöker läsa böcker om syskon och så för honom så vi hoppas han inte får allt för stor chock. Fördelen med att få bebis nu till sommaren är ju att sambon kan vara hemma en hel del så Isak får rätt mkt uppmärksamhet också.

    Gällande kön så ja de flesta säger tjej. Jag är obstinat och säger kille. :D Men visst vore det skoj med en liten tjej. :) Men har fått för mig att jag endast kan få pojkar. Vääldigt logiskt ;)

    Ni som är experter här. Vi har inte tänkt ha syskonvagn. Isak är ju ändå 2,5. Nu i början är vi ju som sagt två så då kan vi ju ha egen vagn till Isak om vi ska ut längre promender. Men har annars hoppats på att klra oss med ståbräda. Och jag tänkte satsa på en bättre bärele som jag skulle unna ha bebisen i stundtals om Isak vill åka vagnen ett tag. Tror ni det kommer funka?

  • Anksan

    Fniss! Isak säger "böjja" om hamburgare. Låter nästa exakt likadant som ordet för blöja..kan bli lite knas ibland ;) Annars är favvoriten på mcdonalds "äpplebloos" = äppeljuice.

    Ja mkt snö har vi ju inte här direkt.(förutom i vinter) Och allt för långa promenader tar vi i ärlighetens namn inte heller. Vi får helt enkelt utvärdera efter hand. Men en begagnad syskonvagn är inte alls omöjligt att det blir iaf... Just u tycker Isak det är jättekul att åka vagn och ber om det bara man öppnar dörren ibland... Typiskt.. ;)

    usch vad tråkigt med sjukstuga! Inte roligt med sjukdomar. Isak har vaarit rätt förskonad. Värre med mig, känner mig jämt förkyld.

    Har inte varit och vägt Isak på evigheter men det borde ju vara dags. Men hemma på åvgen så väger han strax över 12 tror jag. Och är en bit över 90 cm skulle jag tro. 92-byxorna är i kortaste laget nu iaf,

  • Anksan

    Ja Isak är en tunn liten grabb.
    Han har en del roliga ord helt klart. Han är inte sådär jätteutvecklad på språket men bbblar en hel del ändå.  "Söttbil" är ngt vi inte kan ta ur honom ännu iaf. Det betyder LASTbil. Knasunge. Han är dock rätt väl utvecklad på den motoriska biten. Smidig kille. Vi har bytt dagis till honom (nära där vi bor) och även här liksom hans förra har de tyckt (tycker) att han är väldigt rörlig och smidig. Då jag inte har ngt att jämföra med så litar jag på de. =) SÅ det där de säger att de är bra på antingen det ena eller det andra stämmer iaf på honom

    Jag hoppas också täppn försvinner pronto efter bebis kikat ut. FÖr detta är stökigt. Varit täppt och snorig sedan ja 3 månaden kanske.

    Ska försöka mätta ditt förlossningsbehov nufsan ;) Ska bli spännande att se hur det blir denna gången faktiskt. Har liksom glömt hur ont det faktiskt gjorde. Som tur är. Med Isak startade det ju lite plötsligt med att det brast som ett gummiband i magen, upplevde jag det som. Utan att ha haft minsta känning. 17,5 h senare ploppade han ut. Natten var jobbig, å mkt minns jag. Jag var såååå trött! SÅ jag hoppas denna förlossning går lite snabbare.

    Hur var det för er som har flera? Har det gått snabbare och smidigare för er? Eller tvärtom kanske?

  • Anksan

    Grattis zummar! Vad roligt att få bo ihop som en familj. :) Dubbla hyror är inte så roligt, men tack och lov för en begränsad period. Har ni tur kanske lägenheten du har nu går att få hyra ut tidigare?

    Idag är jag hemma alldeles ensam. Sambon har åkt ner till gbg för att jobba på plats tills imorgon (konsult, jobbar hemifrån resten på detta projekt). Isak är på dagis och jag är hemma från jobbet pga strulig mage. Är såå less på min mage och graviditeten gör det nog inte lättare precis. Har fått konstaterad stressmage. Vet int eom jag känner mig så stressad men iaf. Måste sköta mathållningen och det tycker jag att jag gjort men nu ballade den ur iaf. Men men det går ju över rätt snart iaf. Hoppas jag :)

    Gått i i v 38 nu. Har fixat lite i helgen. Tagit fram bebiskläder, fixat i sovrummet och monterat spjälsängen, handlat nytt spjälsängsskydd (Isak var med och valde, Pingu blev ju självklart vinnaren =) )

    Hoppas alla sjuklingar krya på sig! Att må dåligt själv är verkligen ingen hit, men när de små mår dåligt mår man ju själv etter värre för deras skull.

    Nu ska jag pilla i mig lite frukost.

  • Anksan

    Hej hallå!

    Ang dagis. Isak bytte ju dgis nu i januari. Under inskolningen hade han gått/sprungit fram till en annan förälder och slängt sig runt hans/hennes ben. Då får Isak okänd vuxen. Och en fröken gjorde tyckte jag rätt big deal om det här. Men för mig kändes det konstigt. Han är vanligtvis lite avvaktande till en början kikar på håll sådär, men snabbt släpper det och han gillar vuxnas sällskap. Nu är det ju tvärtom med JOnna men jag tycker inte det beteendet är fel likaväl som jag inte tycker ett blygt beteende är fel heller. Alla är vi ju olika. Eller?

    Efter att ha funderat och pratat med andra i min närhet kom jag fram till att fröken klart överdrivit. För hon sa att "vi ska jobba med det här beteendet med Isak" och det kändes fel också. Jag tycker om ngon vuxen eller barn inte gillar "påflugenheten" (han är väldigt mild till sättet ändå och inte burdus och bufflig till sättet) så får de ju säga ifrå. Barn säger ju ifrån till andra barn om de inte vill bli kramade eller hålla hand eller sådant.

    När jag pratade med annan fröken såg hon mest frågande ut och tyckte inte beteendet var konstigt alls och hon skulle ta upp det på ett möte de precis skulle ha. Så så var det med det. Och den fröken som hade reagerat hade sagt till min sambo när han hämtade Isak att jaghade missförstått. Jag förstår dock inte hur jag skulle kunna missförstå när hon rakt ut sagt att de skulle jobba med detta beteende. Nåja. Finns iaf andra goa sm töser på hans avdelning som också brukar komma fram och släng sig runt våra ben och t.o.m vilja komma upp i famnen.

    Oj vad långt det blev. Var inte min mening. Och i vanlig ordning pratar jag om Isak, men mest mitt sätt att ge min syn på saken. :) Har inte så mkt erfarenhet än honom ju.

    Nu till något mer snuskiggt. För en stund sedan när jag var åp toa upptäckte jag en geleklump i trosan. Bit slempropp som lossnat antar jag? Är idag 38+1 enligt RUL 38+6 enligt NUPP dock. Kommer inte ihåg när det släppte med Isak faktiskt...synd. Tyvärr betyder ju inte slempropp så mkt. Kan ju lik väl gå tiden ut och lite till. :) Har iaf fått för mig att det oler lite lite också. Men har gått omkring en del i ett köpenter idag också, så kan ju mest vara lite trötter mage. Jaja ska till BM i eftermiddag iaf. Förhopppningsvis sista besöket. Nästa är 2 dagar efter BF nämligen ;)

    Angående spökerier är jag väldigt glad om jag slipper sådant också. MIn fantasi räcker mer än väl. NÄr jag är hemma utan sambo hör jag alltid massa lustigt på nätterna, som aldrig visar på något konstigt.

    Utvecklingssamtal på nya dagiset har vi inte haft ännu. De skulle ha ett i början när de kommit iordning lite. Inskolningsamtal. Men se det har dröjt. Nu ska vi väl ha ett utvecklingssamtal i veckan iaf. Han skolades in i januari. Det är ett helt nyöppnat dagis så visst har de haft att göra. =) Men pratar e del med fröknarna löpande så känns inte så panikaktigt.

    På förra dagiset hade vi nog 1 samtal per termi iaf. Nu hann vi iofs bara vara där i 2 teriminer. Men även där hade vi lite löpande samtal vid hätning/lämning så kände mig hyffsat uppdaterad iaf. Skönt när det finns lite tid för samtal så också.

    Oj nä nu har jag babblat mer än nog. Hej så länge!

  • Anksan

    Solrosesn: Vi bor i Jönköping numer. Vi flyttade hit efter att ha byggt hus och sådär. Men vi bodde i Gbg då Isak föddes och tills han var, hmmm, 10 månader?

    Ang slemmisen så trodde BM också att det kunde vara på G men med försiktighet förstås. Kan ju lika gärna gå 2 v över tiden iaf. ;) Och jag inbillar mig att det faktiskt molvärker en del. Men som sagt, säkert inbillning.

    Allting såg bra ut vid kontrollen. Lite högre hjärtljud på tussen, men den hade hicka också. Jag var nog också lite småstressad (det slog mig att jag ska föda barn ino 4 v!) och hade lite högre blodtryck. Men inga konstiga värden för det. Av någon anledning hade de kollat mitt järndepå-värde sist de tog blodprov. Det var lågt. Hon sa att det brukar ligga på eller över 60. MItt ligger på 7,5. Men men trodde nästan det då jag inte ätit järntabletter då mitt HB legat fint varje gång. De ser ju bara till HB men de börjar visst koppla mer och mer till järndepå iaf. Jaja "panikäta" niferex är vad jag ska göra nu iaf ;) Så dags nu liksom. ;)

  • Anksan

    uppdatering:
    slem, slem, slem osv och inbillad mol då och då.

    Senare:
    Något kändes som det gick sönder när jag ställde mmig upp från att suttit på golvet och strax efter en mer rejäl värk. När jag gick upp för trappa rann det till. Värken kommer och går med mer styrka (än så länge inte rejäl styrka alls...men ändå..aj!)

    Så nu ska vi in på kontroll av vattenavgång. Jag är inte redo för att föda barn. Har ju precis packat väskan bara ju! Och har bara hunnit äta 1 niferex. *fnys* Och jag slutade jobba i fredags som först. Var är mina slappa-veckor!? Nä, hoppas på falsktalarm ;)

  • Anksan

    Hej hopp! En snabbis då dett är någon som piper lite snuttigt där uppe.

    yes var vattnet som gick. Värkarna kom mer och mer. 5 h efter vattnet gick så ploppade Leo ut :) Han blev lite medtagen pga att det gick så snabbt och han hade massa vatten i ungorna. Men han repade sig snabbt också. Oförskämt bra och lätt förlossning. Öppningsskedet för lite väl enkelt utdrivningen väääldigt smärtsam och intesiv men kort. Bad och lustgas är grymt helt enkelt! =)

    En pojk ja född 1.24 den 4/5 2010. Vägde 3110g och var bara pluttiga 46 cm kort.
     

  • Anksan

    Tack tack =)

    Leo är en liten goding. Isak verkar rätt fascinerad än så länge. Och är so far snäll och försiktig och avvaktande. Men det vänder säkert i all hast snart.

    Leo älskar att sitta fast vid brösten. Till skillnad från storebror. Så de är väl bra, men AJ! Hoppas mjölken kickar in snart så han blir klunker-mätt och däckar i mellanåt. :)

    Äsch nu är det ilsket igen där uppe...

  • Anksan

    halloj!

    Isak sover hela nätter. Går och lägger sig vid 19-20 och sover till allt mellan 6 och 8 på morgonen. Vi läser en saga puss och god natt, släcker och stänger dörren sedan somnar han på egen hand.  Inga uppvak. Sedan i våras har han varit utan napp, han har nog nästan alltid bara haft den vid läggning både dag och natt. Men sedan slutade han fråga efter den vid läggning och då fick han den inte heller. Och han har inte frågat efter den sedan dess. Smidigt! Han sover förövrigt i en juniorsäng sedan ja drygt 1 år iaf. Han klättrade ur sin spjälis innan han fyllde 2.

    Välling har han druckit, men inte krävt. Så nu har vi slutat ge den innan läggning också då han kissar så extremt mkt så att det t.o.m läcker genom blöjan ibland. Så välling får han väl mest om han har haft en dålig matdag.

    Så dr har vi ju det himla smidigt. MEN gällande potträning gr det inge vidare. Han har väl inget emot att sitta på potta/toa men det händer aldrig något och strax efter så har han kissat på sig. Så han är väl inte helt redo men vi sätter honom på toa/potta med jämna mellanrum och han får ha kalsonger när han frågar efter det. Plötsligt händer det väl. ;)

  • Anksan

    God Jul på er alla!

    Här stökas för fullt, städning mm Har gjort en del julgodis, skinkan kokade jag igår och bakade frallor och gjorde köttbullar. Idag ska jag göra revben och ev. knäck.

    Som tur är storebror Isak väldigt glad i lillebror Leo, så de leker så gulligt ihop. Dvs Isak gör något och Lwo ålar efter alt. tittar storögt på vad än det är Isak gör. :D Skrattar så de kiknar ibland. Supermysigt.

    God Jul och Gott nytt år!

  • Anksan

    God morgon!!

    Här hade vi en riktigt bra julafton. Isak och Leo för den delen fick massor med paket. Känner också att det kan nog gärna få vara lite färre. Tomten kom för första året och Isak var helt oblyg och jättelycklig för tomten. Kramade tomten och hjälpte honom med paketen. Han har väntat sååå på tomten! Leo brydde sig förstås inte. Lycklig för pakten iofs, jätteskoj att hamra, dra i osv. Annars var han mest intresserad av att kolla in storebror och när han öppnade paketen. Även om Isak fick en hel del klappar så tar han sig tid att kolla in alla var för sig och verkar uppskatta alla från små egentlilgen rätt obetydliga till stora. Mest poppis var nog snowracern och en helikopter.

    Solrosen: Ja det underbart att se pojkarna roa varandra. Leo ålar ju nu (igår kröp han de första krypsten, lite fler än ett eller två då ;) ) så han ålar in till storebrors rum och kollar runt och Isak upmuntrar det. Leo blir 8 månader den 4 januari. Isak kan dock nu blir lite kinkig när Leo tafsr på lite för mkt av de nya klapparna, men än så går det rätt lugnt till.

    Hoppas alla haft en lugn och mysig jul!

    God fortrsättning!

Svar på tråden Bebisar födda oktober 2007, del 11