• Vill inte ha barn

    ICA: 18-årsgräns på receptfria läkemedel???

    Har aldrig hört något sjukare... tänk om man råkar vara under 18, bo i en stad där det är långt till närmaste apotek... och behöver smärtstillande illa kvickt. Och så får man höra att "näää tyvärr du är under 18". Skulle ni inte bli likt förbannade om ni befann er i samma situation?

    Det vore jävligt roligt att se hur staten reagerade om man erbjöd sig att langa smärtstillande eller vad det nu kan vara till minderåriga... lol.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden ICA: 18-årsgräns på receptfria läkemedel???
  • Mad as snow

    Men vad fan, på apoteket är det ju bara att knalla in och köpa hur mycket alvedon man vill. Varför ska det vara skillnad på ICA? På grund av att man kan ta livet av sig om man blandar tillräckligt med piller och sprit? Gissningsvis så är en person som är benägen att hälla i sig hundratals tabletter för att dö också benägen att åka en extra vända till apoteket då. Skulle tillgången i närbutikerna orsaka att tonåringarna överdoserar värktabletter? 


    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Mad as snow
    Sajom skrev 2010-03-14 11:53:28 följande:
    Faran med läkemedel är inte framförallt att man dör. Däremot finns risken för bestående skador vid överdosering. På apoteket finns utbildad personal som kan informera om läkemedlet det gör det inte på ICA.
    Fast man behöver ju inte inbilla sig att detta görs så fort någon plockar upp en tub treo på apoteket. Informeras alltså. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • lillaaskutt

    Att det är 18 års gräns på apoteksvaror på Ica- butikerna är för att annars skulle Ica inte få tilltåndet till att sälja varorna!Tycker det är bra att det är 18 årsgräns då jag själv sitter i kassan och skulle aldrig vilja sälja alvedon till en 16 åring. Sen får alla tycka vad man vill om regeln=)

  • Sajom
    Mad as snow skrev 2010-03-14 13:13:49 följande:
    Fast man behöver ju inte inbilla sig att detta görs så fort någon plockar upp en tub treo på apoteket. Informeras alltså. 
    Personalen på apoteket har fortfarande mer kunskap om läkemedel än på Ica. Därför finns en åldersgräns på andra ställen än apoteket.
  • systersandra
    LyckligtSlut skrev 2010-03-14 11:10:53 följande:
    Väldigt svårt att överdosera med receptfria läkemedel så att man dör. Men jag undrar när reglen om 18 år även på apoteket kom? Jag har då handlat själv där hela livet. Var drar de gränsen? Vid gravtest eller bafucin?
    Tyvärr är det väldigt "enkelt" att dö av överdosering av paracetamol typ Alvedon,som är receptfritt.
    Det räcker med 10-20 tabletter så har du en rejäl leverskada så du måste få ny lever för att överleva,med alkohol krävs mindre.Dödlig dos är allt mellan 20-40 tabletter(vuxen),beroende på om man tagit alkohol/är leversjuk. En alkoholist är generellt sätt känsligare då levern inte är i toppform.
    Paracetamol är alltså ett väldigt farligt läkemedel i stora doser,farligare än många receptbelagda läkemedel.
    Det är därför man minskat förpackningsstorlekarna på paracetamol,förr var det 30 tabletter,nu endast 20 st.
  • Primrose

    TS: Ja, det verkar onekligen litet konstigt. Men det kanske beror på att vanliga butiker är mer lättillgängliga och har andra öppettider än Apotek. Apoteken finns ju trots allt kvar, och har inte de åldersgräns (eller bryr sig inte om att fråga en 16-17åring om leg), jag då får man väl gå till Apoteketet, helt enkelt. Om de lägger ner en massa Apotek blir ju frågan en annan.

    Jag vet inte hur det var med Alvedon-inköp etc. när jag var tonåring, jag minns helt enkelt inte om jag brukade ta det (väldigt sällan, tror jag) eller köpa det. Jag vet dock att man kunde ha både mensvärk och huvudvärk, så att inte tro att tonåringar kan ha det är ju fånigt. Jag fick mensen redan vid knappt 11 år och bodde naturligtvis hemma då. Men jag var ensam, utan vuxen i hemmet, hela somrarna fr o m att jag fyllde 15 år och jag började göra veckohandlingar (och måste fixa inköpslistan själv) till hushållet när jag var 12 år. Jag började också kvällsjobba, parallellt med gymnasiet, då jag var 15 år, samt sommarjobba. Jag blev också skickad till Apoteket för att köpa JÄTTEPACK (shoppingvagn och mörka solglasögon krävdes ) med bindor till min mamma från c:a 11 års ålder.

    Jag kunde också köpa cigaretter från 12 års ålder (har slutat för länge sedan) och vet inte om det fanns åldersgräns som de struntade i eller om jag såg ut som åldersgränsen (15?). Jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder.
    Jag försökte mig aldrig på Systemet förrän jag hade åldern inne, men däremot krogen/klubbar (även om jag aldrig drack mycket).

    Min poäng är att sk barn är en relativ term, och vilka ansvar ett barn kan klara är naturligtvis individuellt. MEN jag tycker faktiskt att det är bra att åldersgränsen finns i vanliga butiker, även om den kanske kunde sänkas till 16, med tanke på att en del redan lever vuxenliv med egna hem och t o m egen familj när de är under 18.

  • Poulain
    Primrose skrev 2010-03-14 14:58:26 följande:
    TS: Ja, det verkar onekligen litet konstigt. Men det kanske beror på att vanliga butiker är mer lättillgängliga och har andra öppettider än Apotek. Apoteken finns ju trots allt kvar, och har inte de åldersgräns (eller bryr sig inte om att fråga en 16-17åring om leg), jag då får man väl gå till Apoteketet, helt enkelt. Om de lägger ner en massa Apotek blir ju frågan en annan. Jag vet inte hur det var med Alvedon-inköp etc. när jag var tonåring, jag minns helt enkelt inte om jag brukade ta det (väldigt sällan, tror jag) eller köpa det. Jag vet dock att man kunde ha både mensvärk och huvudvärk, så att inte tro att tonåringar kan ha det är ju fånigt. Jag fick mensen redan vid knappt 11 år och bodde naturligtvis hemma då. Men jag var ensam, utan vuxen i hemmet, hela somrarna fr o m att jag fyllde 15 år och jag började göra veckohandlingar (och måste fixa inköpslistan själv) till hushållet när jag var 12 år. Jag började också kvällsjobba, parallellt med gymnasiet, då jag var 15 år, samt sommarjobba. Jag blev också skickad till Apoteket för att köpa JÄTTEPACK (shoppingvagn och mörka solglasögon krävdes ) med bindor till min mamma från c:a 11 års ålder. Jag kunde också köpa cigaretter från 12 års ålder (har slutat för länge sedan) och vet inte om det fanns åldersgräns som de struntade i eller om jag såg ut som åldersgränsen (15?). Jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder. Jag försökte mig aldrig på Systemet förrän jag hade åldern inne, men däremot krogen/klubbar (även om jag aldrig drack mycket). Min poäng är att sk barn är en relativ term, och vilka ansvar ett barn kan klara är naturligtvis individuellt. MEN jag tycker faktiskt att det är bra att åldersgränsen finns i vanliga butiker, även om den kanske kunde sänkas till 16, med tanke på att en del redan lever vuxenliv med egna hem och t o m egen familj när de är under 18.
    För ett tag sedan var det ju ingen åldersgräns på cigaretter. Den kom ju 1997. Jag kunde också köpa cigaretter till mamma när jag var liten. Rätt knäppt egentligen
  • ica
    FruJohansson82 skrev 2010-03-14 11:18:56 följande:
    Tycker det är löjligt att man tjafsar om att det är leg kontroll på läkemedel!! Vi har de på jobbet (jobbar på Coop) och det är viktigt att se till att ungdomar inte kan köpa det hur som helst. Tar man ett helt paket alvedon på en gång kan njurarna lägga av! Vilka föräldrar vill att deras barn ska råka ut för det?? Är det inte bättre med leg kontroll då?? Vi har som regel att vi ska ta på alla under 30, för att man ska vara helt säker. Vissa ser mycket äldre ut än va dom är, så själv tycker ja att det är bättre att ta leg än gång för mycket!
    Dert är levern du kan förstöra med ett paket alvedon.
  • ica
    Primrose skrev 2010-03-14 14:58:26 följande:
    TS: Ja, det verkar onekligen litet konstigt. Men det kanske beror på att vanliga butiker är mer lättillgängliga och har andra öppettider än Apotek. Apoteken finns ju trots allt kvar, och har inte de åldersgräns (eller bryr sig inte om att fråga en 16-17åring om leg), jag då får man väl gå till Apoteketet, helt enkelt. Om de lägger ner en massa Apotek blir ju frågan en annan. Jag vet inte hur det var med Alvedon-inköp etc. när jag var tonåring, jag minns helt enkelt inte om jag brukade ta det (väldigt sällan, tror jag) eller köpa det. Jag vet dock att man kunde ha både mensvärk och huvudvärk, så att inte tro att tonåringar kan ha det är ju fånigt. Jag fick mensen redan vid knappt 11 år och bodde naturligtvis hemma då. Men jag var ensam, utan vuxen i hemmet, hela somrarna fr o m att jag fyllde 15 år och jag började göra veckohandlingar (och måste fixa inköpslistan själv) till hushållet när jag var 12 år. Jag började också kvällsjobba, parallellt med gymnasiet, då jag var 15 år, samt sommarjobba. Jag blev också skickad till Apoteket för att köpa JÄTTEPACK (shoppingvagn och mörka solglasögon krävdes ) med bindor till min mamma från c:a 11 års ålder. Jag kunde också köpa cigaretter från 12 års ålder (har slutat för länge sedan) och vet inte om det fanns åldersgräns som de struntade i eller om jag såg ut som åldersgränsen (15?). Jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder. Jag försökte mig aldrig på Systemet förrän jag hade åldern inne, men däremot krogen/klubbar (även om jag aldrig drack mycket). Min poäng är att sk barn är en relativ term, och vilka ansvar ett barn kan klara är naturligtvis individuellt. MEN jag tycker faktiskt att det är bra att åldersgränsen finns i vanliga butiker, även om den kanske kunde sänkas till 16, med tanke på att en del redan lever vuxenliv med egna hem och t o m egen familj när de är under 18.
    I och med att receptfritt kommer att finnas på fler ställen försvinner en del av apotekens förtjänst dev det kommer att försvinna apotek. Nu kommer alla apotek vara lönsamma. Det tvånget fanns inte tidigare. Liksom ansvaret för att alla ska ha tillgång till apotek eller läkemedelsförsörjningen i kriser mm. Det finns numera ingen som har ansvar för en obereroende läkemedelsinformation när det gäller receptfritt.
  • Primrose
    Poulain skrev 2010-03-14 15:25:56 följande:
    För ett tag sedan var det ju ingen åldersgräns på cigaretter. Den kom ju 1997. Jag kunde också köpa cigaretter till mamma när jag var liten. Rätt knäppt egentligen
    Ja, jag hade för mig att det kanske var 15-årsgräns när jag började smygköpa cigaretter (till mig själv, inte till mamma) vid 12 års ålder. Men det kanske inte fanns någon gräns över huvud taget (nu talar vi om 1977!).
  • Primrose
    ica skrev 2010-03-14 17:52:04 följande:
    I och med att receptfritt kommer att finnas på fler ställen försvinner en del av apotekens förtjänst dev det kommer att försvinna apotek. Nu kommer alla apotek vara lönsamma. Det tvånget fanns inte tidigare. Liksom ansvaret för att alla ska ha tillgång till apotek eller läkemedelsförsörjningen i kriser mm. Det finns numera ingen som har ansvar för en obereroende läkemedelsinformation när det gäller receptfritt.
    Det låter ju litet skrämmande i teorin, men kanske inte i praktiken. Jag har bott många år i England, där man bara har privata apotek och det fungerar mycket bra. (Att man bara behöver betala max en 100-lapp för receptbelagd medicin och att sjukhusbesök etc. är helt avgiftsfria är också bra.)Dock är vi litet naiva när det gäller privatiseringar i Sverige och kanske glömmer att tänka på att skaffa vissa "skyddsnät" som ev. finns i andra länder, där vissa typer av privata verksamheter har funnits längre.
  • systersandra

    18-årsgräns på tobaksprodukter kom 1996,minns det så himla väl för jag fyllde 18 det året och fick visa leg på konsum när jag köpte ett paket cigaretter (mitt första och sista).Innan fanns det INGEN gräns alls. Jag var ofta nere i affären och köopte cigaretter till mamma som 8-åring.

  • ica
    Primrose skrev 2010-03-14 17:58:19 följande:
    Det låter ju litet skrämmande i teorin, men kanske inte i praktiken. Jag har bott många år i England, där man bara har privata apotek och det fungerar mycket bra. (Att man bara behöver betala max en 100-lapp för receptbelagd medicin och att sjukhusbesök etc. är helt avgiftsfria är också bra.)Dock är vi litet naiva när det gäller privatiseringar i Sverige och kanske glömmer att tänka på att skaffa vissa "skyddsnät" som ev. finns i andra länder, där vissa typer av privata verksamheter har funnits längre.
    I england har de inte lika stora ytor av landet som är glesbygd. I norge har många glesbygdsapotek försvunnit. Så 10 mil för att köpa alvedon förekommer där.
  • Primrose
    ica skrev 2010-03-16 05:48:54 följande:
    I england har de inte lika stora ytor av landet som är glesbygd. I norge har många glesbygdsapotek försvunnit. Så 10 mil för att köpa alvedon förekommer där.
    Ja, England är betydligt mer befolkningstätt, det är ju ingen nyhet för någon. Bara London inhyser motsvarande dryga hela Sveriges befolkning. Inte för att just avståndet till ett Apotek var det jag påpekade ang. England. Det handlade mer om att vara van vid ett annat system.

     I England är det, naturligtvis, helt tillåtet att sälja receptfria läkemedel i alla möjliga andra typer av butiker, sedan länge. Från vår sista bostad i London hade vi fem meter till en "off license"-butik (vin-ochsprit butik) som sålde aspirin mm, ytterligare fem meter till en liten livsmedelbutik som sålde Lemsip etc. och ytterligare två meter till en Newsagent som även de sålde sådana typer av receptfria produkter.
    När vi bodde i en annan del av London hade vi kanske tio olika butiker som sålde receptfria läkemedel (inklusive en Boots-butik, som tillhör en apotekskedja) vilka tog oss 2-4 minuter att gå till. Och minst fem pubar. Och det var i ett sk "residential area", inte "mitt i smeten" eller så.
  • Signatur
    ica skrev 2010-03-14 17:52:04 följande:
    I och med att receptfritt kommer att finnas på fler ställen försvinner en del av apotekens förtjänst dev det kommer att försvinna apotek. Nu kommer alla apotek vara lönsamma. Det tvånget fanns inte tidigare. Liksom ansvaret för att alla ska ha tillgång till apotek eller läkemedelsförsörjningen i kriser mm. Det finns numera ingen som har ansvar för en obereroende läkemedelsinformation när det gäller receptfritt.
    Jodå, Läkemedelsverket.
  • ica

    Läkemedelsverket ansvar för den oberoende läkemedelsinformationen för receptbelagt under konorstid. Det receptfria glömde man bort liksam att hela landet ska ha tillgång till läkemedel både under normala och onormala förhållanden. Det glömdes bort!

Svar på tråden ICA: 18-årsgräns på receptfria läkemedel???