• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Palsternacka

Har ni läst böckerna om  Nancy, av Elsie Johansson? Där skriver hon om Nancys syster, som får barn vars blöjor kokas på spisen. Men systern är slarvig och sköljer inte ordentligt, så blöjorna blir gråaktiga och barnen får utslag och röda rumpor. Vet inte vad man kokade i, såpa kanske?

• Tygtiiger
    Palsternacka skrev 2011-11-13 21:08:00 följande:
    Har ni läst böckerna om  Nancy, av Elsie Johansson? Där skriver hon om Nancys syster, som får barn vars blöjor kokas på spisen. Men systern är slarvig och sköljer inte ordentligt, så blöjorna blir gråaktiga och barnen får utslag och röda rumpor. Vet inte vad man kokade i, såpa kanske?
    Lut eller soda, troligen. ajaj.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Trollis74

ang sköljning.
    de nya tvätt tvättmaskinerna är snåla på sköjning.  Sätt alltid extra sköljning i programmet.
    annars finns risk att tvättmedelsrester blir kvar.

Jag har en nyföding hemma. Måste bara säga att engångsblöjor är kass på dessa små. har nu läckt så många gånger på natten och på dagen. man kan inte lägga bäbisen på sidan då läcker det som ett såll.
    nattamning med engångsblöjor funkar inte.

Jag är ju tyglöjfantast. men har avvaktat lite tills bebis blivit lite större, och bajset lugnat ner sig. (raktet bajs, vattnigt och underligt). har massa favoriter som jag inte använt ännu då bebis är för liten.

jag har nu insett att det enda som funkar är enklaste, vikblöjor , rutvävda, snappi och ett wrap runt.
    Nu ÄNTLIGEN läcker det INTE på natten.  Tacka vet jag TYGISAR!!

nyföding- 3 veckor idag 

• Jania
    Trollis74 skrev 2011-11-14 10:58:31 följande:
    ang sköljning.
    de nya tvätt tvättmaskinerna är snåla på sköjning.  Sätt alltid extra sköljning i programmet.
    annars finns risk att tvättmedelsrester blir kvar.

Jag har en nyföding hemma. Måste bara säga att engångsblöjor är kass på dessa små. har nu läckt så många gånger på natten och på dagen. man kan inte lägga bäbisen på sidan då läcker det som ett såll.
    nattamning med engångsblöjor funkar inte.

Jag är ju tyglöjfantast. men har avvaktat lite tills bebis blivit lite större, och bajset lugnat ner sig. (raktet bajs, vattnigt och underligt). har massa favoriter som jag inte använt ännu då bebis är för liten.

jag har nu insett att det enda som funkar är enklaste, vikblöjor , rutvävda, snappi och ett wrap runt.
    Nu ÄNTLIGEN läcker det INTE på natten.  Tacka vet jag TYGISAR!!

nyföding- 3 veckor idag 
    Har med haft problem med läckande engångs tyvärr
    De har dessutom vätskesugande material ända upp till kanten (i alla fall i fram) och om den viks ner lite, vilket den gör om barnet rör sig i sömnen, så leds kisset upp till kläder, filtar mm mm. Inte bra tänkt av libero...
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Jo, just det, så har ju lilla Pyttis fått sitt namn
    Hon ska heta Siri

God natt

• Loreena
    Jania skrev 2011-11-14 22:09:47 följande:
    Jo, just det, så har ju lilla Pyttis fått sitt namn
    Hon ska heta Siri

God natt
    Siri är jättefint! :D
  • Jania
    johlinn skrev 2011-11-14 22:59:37 följande:
    Tja Pyttis kanske blir jobbigt att heta  i skolan
  • Jania

Vill veta vilken blöjbyxa med tryckknappar som är bäst. Börjar tröttna på kardborren på IV soft.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24