• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    MiniMillan2011 skrev 2011-11-17 21:45:07 följande:
    Ett sidospår: ni som använt tygblöjor länge...eller ja alla...använder ni tygbindor? Å funkar det bra isf?

Jag gjorde tidigare och då ecosoft eller babyheavens, båda är bra. Jag tycker de var bra och bekväma, så länge som vi hade tygblöjor att tvätta var det enkelt att bara slänga i bindorna också men det blev opraktiskt när sonen var blöjfri så då slutade jag. Får väl leta reda på dem igen.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • betula

JAg använder menskopp normalt. Funderade på att köpa tygbindor för avslaget (första barnet är två mån nu), men kom aldrig så långt. Gissar väl att jag behöver köpa en ny menskopp nu efter att jag fött, men än så länge håller sig mensen borta tack o lov!

• MiniMillan2011

En fråga till då...vilket är bäst allt i ett eller den man "plockar" ihop? Å en till föresten...menskopp...hur funkar det?

• johlinn

Lillflisan - allt i ett definitivt! Sök på ecosoft så kommer det fram nätförsäljningsställen!

• Trollis74

jag använder också tygbindor, har precis börjat nu efter förlossningen. Helt underbart!!! Luktar mycket mindre av bindorna, inget klistrigt som fastnar, känns extremt mycket frächare nu än tidigare.
    hade faktiskt ingen aning om tygbindor innan..

jag har tillverkat egna. det är hur enkelt som helst.  nu har jag visseligen PUL hemma dvs. laminerad plast på tyg.
    men de jag tillverkat i flanell samt fleece (utan spärrskikt, fleecen funkar som spärr) gillar jag allra bäst.
    men de sistnämnda är inte hårttestade, de har jag använt nu när jag har mindre blod.
    för övrigt när slutade ni blöda helt efter förlossningen?? Det kommer fortfarande lite blod nu, dock bara så trosskydd behöver användas..

Menskopp funderar jag starkt på att börja använda senare när mensen kommit..

• Ronjas mamma

Tack för att alla är så förstående även om jag nog hoppats på att få den spark i baken som fik oss igång igen, men ni har nog rätt njuta av barnen och ta tag i tygisarna igen när jag orkar. tak för era realistiska syn

• Jania
    MiniMillan2011 skrev 2011-11-17 05:44:57 följande:
    Är den dålig?
    Antar att du syftar på IV Softs kardborrar...?

Är nog inte sämre än annat. Har använt dem (2st) i ca 2 månader (?). Kardborren börjar få lite "hundöron" och när Pyttis sprattlar o drar i sina fötter får hon små rispor på benet.

Övrigt är att hon verkar ogilla ljudet när jag öppnar kardborren...
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania

Nån som har tips eller pep?
    Pyttis o jag har vart lite förkylda plus att hon vaccinerades i fredags o var febrig å lite risig över helgen.
    EC funkar så halvdant å jag tappar liksom sugen lite då. Ska man orka försöka eller är det lika bra å ge upp o byta blöjor som på löpande band?

......trööööött.....

(tycker det är tråkigt att byta blöjor å så synd om henne att ligga blöt eller bajsig)

Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24