• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Den har läckt, men mest då den varit ordentligt våt. Kanske beror det på den smala grenen? Passformen är fantastisk! Men jag tycker att det är bra passform även på FB och de läckte aldrig innan de var för små (vi hade sånna i small första halvåret). Fleecen är ju smidigare än velour så jag upplever inte dem som särskilt bylsiga. Framförallt inte hårda på magen som IV aio.

• Sofina

Jag har även funderat på att köra 2-delat system (smidigt att inte behöva tvätta lika mycket). Jag har däremot inte fastnat för IV, är som sagt styva över magen. Någon som har bra tips på smidig blöjbyxa?

• miljarden
    Super blondinen skrev 2011-11-23 08:17:24 följande:
    Hej måste få fråga er som använder tygisar om hjälp till en möhipa.
    Det är så att jag har en bekant som ska gifta sig och vi kom fram till att hon ska få vara utklädd till bäbis då hon jobbar på dagis.

Och vi satt och tänkte att vi skulle göra en vikblöja till henne men kan inte komma på hur stort tygstycke vi behöver då Imse vimse är 85X85 och min dotter på tre är nästan förstor för att använde dem så.

Hennes midje mått är:

ca:117-120cm Mätte på mig då vi har samma midje mått på byxorna o la på lite. 

Bästa skulle va att få tag i ett bäbis mönstrat frotte tyg för då kan jag klippa om det sen till dottern.

Det vi fixat hitills är:
    Body i vuxen storlek
    Vellor byxor lika som min dotter i vuxen storlek med långa muddar ner till o i midjan o tajta i övre delen så som bäbis byxor är som vi kommit på.
    Byxorna har vi inte bestämt om vi ska använda eller om hon bara ska få ha body trosor o en vikblöja över trosorna
    Vanlig Vuxen blöja vill vi inte använda för det är inte samma sak och hon gillar absolut inte vikblöjor.

( SKulle nån ha ett bra tyg av liknade matriall som imse vimses vikblör fatt med bäbis motiv liggandes hamma så kan vi köpa det.)

Hon gifter sig i slutet på januari.       .      
    Hu, det här låter gräsligt! Förnedrande och ovärdigt, vill ni verkligen göra detta mot en kompis??
  • Amalia079
    Sofina skrev 2011-11-25 14:09:02 följande:
    Någon som använt swaddlebees eller musksut? Är de smidiga för barnet och är AIO att föredra? (exempelvis gillar inte min 4månaders IV, för bulsig runt magen, gör så hon kräks mycket)

Funderar även på vad som är bäst mot barnets hud, bambufrotté?

www.littlebloom.se/product.html/muksut-allt-i...
    Hej Sofina,
    Vi har uteslutande använt Muksut och har köpt dessa på butiken du nämner. De är också nätta och fina och med bambu mot huden är de hur mjuka som helst och blir inte heller särskilt blöta. Bambu suger jättebra. Vi har haft både pocket, allt-i-ett och formsydda till lite olika tillfällen.

Såg att de hade lite rea nu då jag skulle behöva lite extra nu när det är dagis dax :)

De hade rea på Imse Vimse också på Littlebloom om någon använder dom.

Lycka till!!
  • Ronjas mamma
    miljarden skrev 2011-11-25 21:32:10 följande:
    Hu, det här låter gräsligt! Förnedrande och ovärdigt, vill ni verkligen göra detta mot en kompis??
    Det var samma tanke jag fick stackars kvinnan hatar vikisar men ni tycker att det ska vara skoj för henne att gå runt i det på stan??
  • Super blondinen
    miljarden skrev 2011-11-25 21:32:10 följande:

Hej jupp det vill vi.
  • johlinn

Fuzzi bunz växer o växer i mina ögon!! Så nöjd!! De är verkligen bra blöjor!!! I

• Salt Groda

Måste bara berätta om mina fynd! Köpte sex nya bumgenius artist series, var köp två få en tredje gratis. Så behövde bara betala för fyra av dem. Sjukt nöjd. Köpte även två newborn blöjbyxor, bummis super brite och thirsties duo wrap billigt. Älskar rea!!!!

• Mammato2

jag behöver råd.... använder tygblöjor till mina pojkar, men många läcker. Jag använde pocket och all in one. Märkte senast att flece tyget inte släppte igenom kisset alltså blöjan läckte men inlägget var helt torrt samt att demibland läcker vid benen.

Har tvättat dem många gånger, utan sköljmedel amt torktumlat dem. 

Vincent och Alexander 110828
  • miljarden
    Mammato2 skrev 2011-12-09 17:28:20 följande:
    jag behöver råd.... använder tygblöjor till mina pojkar, men många läcker. Jag använde pocket och all in one. Märkte senast att flece tyget inte släppte igenom kisset alltså blöjan läckte men inlägget var helt torrt samt att demibland läcker vid benen.

Har tvättat dem många gånger, utan sköljmedel amt torktumlat dem. 
    Vad har du för blöjor? Det låter som att det är dåliga blöjor, har aldrg varit med om att inlägget inte suger upp. Att de läcker vid benen kan bero på passform eller på att du sätter dem fel. Men är blöjorna så dåliga att de inte ens suger upp kisset så skulle det ju också kunna bero på att blöjorna helt enkelt är dåliga. Har du provat olika sorters blöjor?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24