• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Tygtiiger
    Jania skrev 2011-11-05 21:38:57 följande:
    Hej på er i tråden

Låter som det flyter på för de flesta. Kul

Nu har jag en fråga till er gamla rävar som lurkar omkring här inne

Jag köpte en sån IV AIO strl M med knappar på deras rea-sida. Den sitter ganska bra trots att Pyttis bara väger runt 5kg. Men nu vill jag ju använda den som nattblöja. Har testat en natt men tyckte hon blev lite röd om rumpan å det kändes lite fuktigt. Hade fleecen mot rumpan och ett flanellinlägg som jag lade extra inne bland frottén.
    Såååå...hur löser jag detta? Kan jag undvika röd rumpa å fukt genom flera ilägg eller är det bara att fortsätta med engångs på natten å gilla läget?

Flanellinlägg är dåligt. Det ska vara frotté eller mikrofiber eller bambutrikå. Om du vill ha tygisar på natten så boosta upp med mer inlägg, fleece mot rumpan och ett rejält lager salva (weledas zinksalva med ringblomma är jättebra). Jag tyckte det blev för tjockt med de stora tygblöjor som krävdes, det bästa var att ha yllebyxa ovanpå (svalare och lite fukt ångar av under natten), så vi använder engångs på natten. Det är ändå en mycket mindre kemikaliepåverkan på bebisen och på miljön med en blöja per dygn jämfört med fem!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • betula

Idag har vi maratontestat en bg aio onesize! Sambon sate tydligen på en när jag var ute med hunden vid typ ett och sen "glömde" han bort att byta eller nåt tills jag typ reagerade ikväll att det var länge sen han blivit bytt (& jag todde han blivit det efter att sambon varit ute och promenerat m honom vid 5-tiden!). Stackarn blev av m blöjan vid 22! Men mirakulöst nog så hade den inte läckt nånting och även om blöjan var helt genomvåt kändes han inte alls så fuktig som jag trodde han skulle göra och inte det minsta röd va han! Tack o lov ör usch sånt dåligt samvete jag fick när jag fick veta att han inte blivit bytt på på så länge (så går det när man släpper ungen för en dag för att få lite egentid *suck*).

Men men, jag är supernöjd över blöjan iaf, lite mindre nöjd m sambon just nu...

I veckan hade vi även den första rejäla fräsbajsen i en vikis och jag tycks ha lärt mig att vika så pass bra att de håller för sånt :) Än så länge kör vi ung 50/50 m tygisar/engångs och jag tycker det är ganska så skönt att inte känna nåt tvång på något vis utan vi tar bara det som känns bra just då vi byter. :)

• kamelu
    Jania skrev 2011-11-05 21:38:57 följande:
    Hej på er i tråden

Låter som det flyter på för de flesta. Kul

Nu har jag en fråga till er gamla rävar som lurkar omkring här inne

Jag köpte en sån IV AIO strl M med knappar på deras rea-sida. Den sitter ganska bra trots att Pyttis bara väger runt 5kg. Men nu vill jag ju använda den som nattblöja. Har testat en natt men tyckte hon blev lite röd om rumpan å det kändes lite fuktigt. Hade fleecen mot rumpan och ett flanellinlägg som jag lade extra inne bland frottén.
    Såååå...hur löser jag detta? Kan jag undvika röd rumpa å fukt genom flera ilägg eller är det bara att fortsätta med engångs på natten å gilla läget?
    Jania - testade IV AIO (med kardborre) som nattblöja häromnatten, med ett extra IV frottéinlägg och fleecen mot rumpan. Det fungerade bra, hon blev möjligen en aning röd om rumpan men inte mer än hon ibland kan bli av engångs som vi annars oftast har på natten. Så prova med ett eller två extra frottéinlägg istället för flanell.

Däremot tycker jag att det fastsydda frottéinlägget luktar mycket skumt nu i väntan på tvätt, men det kanske beror på att blöjan är ny och inte tvättad så många gånger ännu.

Tygtiger - täpper inte salvan till fleecen?
  • enny signatur
    Tygtiiger skrev 2011-11-05 22:38:41 följande:
    Flanellinlägg är dåligt. Det ska vara frotté eller mikrofiber eller bambutrikå. Om du vill ha tygisar på natten så boosta upp med mer inlägg, fleece mot rumpan och ett rejält lager salva (weledas zinksalva med ringblomma är jättebra). Jag tyckte det blev för tjockt med de stora tygblöjor som krävdes, det bästa var att ha yllebyxa ovanpå (svalare och lite fukt ångar av under natten), så vi använder engångs på natten. Det är ändå en mycket mindre kemikaliepåverkan på bebisen och på miljön med en blöja per dygn jämfört med fem!
    varför inte flanell?
  • knytis

Nu behöver jag lite hjälp att sortera mitt tankegods. Jag har ju alltid varit en hängiven förespråkare för naturmaterial (bomull) direkt mot rumpan och har kört aio:s med flanell till alla tre barnen. Till pojkarna funkade det perfekt helt igenom men nu med vårt lillaste lilla troll har vi haft bekymmer med röd rumpa i några veckor. Det verkar som att hon kissat extra mycket en period och därför blir våtare och därmed röd.
    Jag insåg att jag kanske fick svälja stoltheten ;) och använda torrskikt. Jag har klippt till inlägg i fleece, har använt en gammal ikeafilt som är tvättad hundra gånger.
    Problemet är bara att även om hon blivit torrare och inte har några klassiska "blöjutslag" så blir hon i stället rödfnasig, lite raspig, typ narig i huden precis där fleecen legat emot. Man kan se den exakta konturen av fleeceinlägget i nare faktiskt. Nu vet jag varken ut eller in, vilket är värst liksom?
    Är det någon annan som haft samma bekymmer med fleece? Kan det gå över när huden vant sig?

• Velveteen

Hej!
    Jag har bara hunnit att plöja de första 35 sidorna av den här tråden, så vet inte om den här informationen redan har blivit sagd, men man kan i alla fall hyra ett set med flera olika tygblöjor, blöjbyxor, inlägg och allt i ett blöjor i 14 dagar för att testa vilka varianter som passar en själv och ens barn. Är olika storlekar i paketet och man använder det som passar ens barns vikt. 
    Läs mer på www.littlebloom.se/product.html/testkit-att-hyra-muksut-2

• Jania
    knytis skrev 2011-11-06 13:31:38 följande:
    Nu behöver jag lite hjälp att sortera mitt tankegods. Jag har ju alltid varit en hängiven förespråkare för naturmaterial (bomull) direkt mot rumpan och har kört aio:s med flanell till alla tre barnen. Till pojkarna funkade det perfekt helt igenom men nu med vårt lillaste lilla troll har vi haft bekymmer med röd rumpa i några veckor. Det verkar som att hon kissat extra mycket en period och därför blir våtare och därmed röd.
    Jag insåg att jag kanske fick svälja stoltheten ;) och använda torrskikt. Jag har klippt till inlägg i fleece, har använt en gammal ikeafilt som är tvättad hundra gånger.
    Problemet är bara att även om hon blivit torrare och inte har några klassiska "blöjutslag" så blir hon i stället rödfnasig, lite raspig, typ narig i huden precis där fleecen legat emot. Man kan se den exakta konturen av fleeceinlägget i nare faktiskt. Nu vet jag varken ut eller in, vilket är värst liksom?
    Är det någon annan som haft samma bekymmer med fleece? Kan det gå över när huden vant sig?
    När jag var liten klarade min hud ingen form av syntetmaterial. Vi bodde ganska off och internet var nog nå't topphemligt projekt i USA på den tiden. Så min mamma använde en vanlig bomullsunderbyxa i vilken hon lade två såna pappersblöjor som användes på den tiden.
    Förstår att det inte hjälper dig med min barndomshistoria, men kanske att din knodd helt enkelt är sån att hon inte kan med syntet.....
    Å då blir det så att du helt enkelt får köra EC dagtid o engångs nattetid om det funkar. Antar jag......skulle jag testa i a f. Eller boosta blöjan helt hysteriskt mycket så den suger mer än hon kissar så det inte blir lika fort blött där inne...

Eller jag vet inte, jag är nog lite trött så lyssna inte för noga på mig idag
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
  • Jania
    Tygtiiger skrev 2011-11-05 22:38:41 följande:
    Ja, vad är det för fel på flanell?

Mmhmm, tycker med det kändes tjockt att lägga henne med den där o då hade jag ju, som sagt, bara ett flanellinlägg i extra...
    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Tygblöjetråden 24