-
-
Hm, jag vet inte, vare sig vad de kostar eller var man köper dem i Sverige. Här i Berlin finns de i välsorterade bebisbutiker...
-
Dra-på-byxor?Loreena skrev 2010-10-25 23:40:01 följande:Nu har jag provat några olika men är ännu inte nöjd med passformen.
Vilka blöjbyxor tycker ni är allra bäst?
Imse Vimses Organic cotton är mjuka och fina, men kardborren kan skava mot magen är babyn sitter. De kan även läcka igenom PULtyget om babyn bajsar mycket och löst.
Nature Babies med knappar sitter jätteknepigt.
Weehugger sitter ganska bra, men kardborren är jättehård så jag ångrar att jag inte köpte med knappar.
Tot bots har vass kardborre och ventilerar dåligt.
Jag vill ha blöjbyxor som inte är för bylsiga mellan babyns ben, som håller tätt och som inte skaver mot magen. Vad ska jag välja?
Jag funderar på Swaddlebees pockets. De ska ha bra passform. Men det är ju dyrt att köpa en hel uppsättning med pockets. Vad tycker ni andra? Eller ska jag sy egna, anpassat helt efter min baby.
(Eftersom du frågar: jag gillar kardborreknäppta ullbyxor allra bäst men vet inte om de motsvarar dina behov...) -
Vad är skillnaden på BG flips och ett par blöjbyxor, typ ImseVimses? Det låter som de är ett yttre skal bara? Hur funkar de när barnet ligger på sidan?
-
Inatt provade vi Itti Bittis, som var lite mitt "sista hopp" för tygblöja på natten.
De är fina och höll bra jämfört med många andra, men framåt morgonkvisten läckte de ändå...
Han kissar så ohemult mycket på natten. På eftermiddagen nästan inget, sen på natten är det en störtflod. Har han haft engångs, väger den bly på morgonen.
Antar att det inte finns några tygisar som klarar hela natten (ca 10 timmar) för honom just nu. Men Itti Bittis var bäst hittills! -
För oss är det såhär:mrs lundin skrev 2010-11-06 17:52:59 följande:Väntar första barnet och har tänkt att köra med tygblöjor, iaf delvis (kanske engångs till natten och när man är iväg, vi får se)Vi kommer kunna få låna en hel del och då blir det ju stor skillnad ekonomiskt!
fråga: hur ofta måste man tvätta? (dvs hur länge kan blöjorna ligga smutsiga innan de tvättas?)
som jag tänker så kan ju kiss-blöjor torka och då borde det ju gå att "spara" lite längre. Men hur gör man med bajsblöjorna? alltså på en liten baby som ammas, innan det är format? sköljer ni av dem och lägger dem så de kan torka lite eller hur löser man det praktiskt? Hur förvarar ni smutsblöjorna? kollade på första sidan men den länken till leknätet från ikea fungerar inte (de har utgått)
Vi tvättar när vi har en full maskin. Vi tvättar andra saker tillsammans med blöjorna, så det blir en maskin i genomsnitt varannan dag. Lukten hinner aldrig bli ett problem.
Jag tycker det är praktiskt att köra annat ihop med blöjorna, för det biir mycket småtvätt med bebisen förutom blöjor - kläder, tvättlappar, haklappar... Men iom att bebiskläder är så små skulle det ta evigheter innan det blev en full maskin på bara det. Blöjorna kan dock göra att tvätten luktar surt efter ett tag, men det åtgärdar man med 1/1-1 påse bikarbonat i tvättvattnet.
Vi har en sophink med lock för blöjorna. -
Lägger till: vi sköljer inte blöjorna, bara ner i hinken.
-
Ja.mrs lundin skrev 2010-11-08 11:26:10 följande:tack för alla svar, har fått lite mer styr på det tror jag :) En fråga till er som tvättar massa annat tillsammans med blöjorna, använder ni fortfarande mindre tvättmedel? (i starten av tråden står det att man ska använda mkt lite tvättmedel till tygblöjor)
Men det där med mindre tvättmedel tror jag iofs mest gäller syntetblöjor. Vi har nästan bara vanliga vikblöjor och där tror jag inte det spelar nån roll egentligen.
Mindre tvättmedel har vi ändå för att spara på miljön. Och det blir rent. -
Nån som vet var man kan köpa blöjor av märket Simba?
Vi har en, som min far köpt åt oss på loppis. Testade den för första gången nyligen (den är stor i storleken) och tycker att den är bra. Enkel och skön.
-
Nja, men så kan man ju inte räkna riktigt. Engångsblöjor håller ju för mycket mer kiss än tyg. Om man har engångs byter man nog inte 10-15 gånger per dag.Loreena skrev 2010-11-19 12:04:31 följande:Emmelinan
För mitt barn så går det åt ca 8-15 blöjor om dagen.
Om vi snittar på 10 st och räknar på att engångsblöjorna kostar ca 2 kr st så blir det
20*365=7300 kr/år som det kostar att använda engångsblöjor.
Jag har hittills lagt ca 1700 kr på tygblöjor.
På minimundus kan du räkna ut på ett ungefär hur mkt du sparar
www.minimundus.se/valkommen.htm
Men man sparar nog mycket ändå.