• Krake

Tygblöjetråden 24

Telgebo, det är inte så viktigt att få till en snygg vikning. Kör bara trekantsvikningen (vik tvärsöver så du får en trekant: färdigt! Blir det för stort, vik en gång till till en mindre trekant), det räcker gott till första tiden. Måste inte vara så krångligt. Finliret kan man ta efter hand.

Vi lyckades inte få på blöjbyxan utan körde hem utan. 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Kolla här för vikning, telgebo:

www.tygisar.se/tygblojor.php

Ska du bara dra på byxan sen? Tja, alltså som sagt, jag har aldrig använt en vikblöja utan snappi så jag hade inte gjort det. Men andra säger ju att de klarar sig utan... 

Moster, inte monster.
  • Krake

Det är en lite väl liten docka på bilden. Tygblöjor sitter runt rumpan precis som pappersblöjor. Vissa blöjbyxor går högt upp, men inte själva blöjan.

Man kan använda alla sorters blöjor och alla vikningar på alla barn oavsett kön och ålder. Sen hittar man det sätt som passar en själv och barnet bäst efter hand.

Men det finns inte mycket man kan göra fel. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Jania: 

De röda prickarna måste inte vara för att hon varit blöt för länge. Det kan också vara blöjan som är lite "sunkig". När vår son har fått så har vi kört blöjorna en vända i 90° och sedan har det gått bort.

Engångs håller ofta upp till 12 timmar (!) så så länge hon inte bajsar på natten (det brukar de sluta med efter ett tag) så behöver du inte byta. En fördel att slippa gå upp, helt klart.

Det ska inte vara prestige i nånting som har med ungarna att göra, och verkligen inte blöjor. Gör dig själv en tjänst och spola duktighetskomplexet på ett tidigt stadium! Du kommer att få ut såå mycket mer av ditt föräldraskap då. Många, inklusive jag själv, har tyg på dagen och engångs på natten. Vi har även engångs när vi åker bort, på dagis, och helt enkelt närhelst vi tycker det passar.

Jag känner igen mig i det där dåliga samvetet och velandet och säger bara släpp det! 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Viena, av dem jag har bara erfarenhet av IV, deras formsydda i flanell samt AIO. Formsydda tyckte jag var helt ok men inte så praktiskt om man som vi är beroende av snappi. Snappin funkar inte på dem och de har ingen kardborre. AIO är kanon! Mest snabbtorkande AIO jag varit med om, smart konstruktion där du kan välja fleece eller bomullsfrotté närmast rumpan efter dagsform och behag. Lätta att ta på, lätta att lägga in extra inlägg i om man vill (går bra med vilka som helst, måste inte knäppas fast eller nåt).

Kan verkligen rekommendera dem.

Jag föredrar kardborre framför knappar då vi har en otroligt ålig bebis. Då är det bra att bara behöva en hand till att knäppa blöjan. 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Missfärgade och luktande ylleblöjbyxor trots tvätt (ylleprogram, tvättmaskin). What to do?

Moster, inte monster.
  • Krake

Frågar igen om luktande och missfärgade ullbyxor (trots tvätt) - nån som har ett tips?

Moster, inte monster.
  • Krake
    telgebo skrev 2011-09-22 19:07:27 följande:

Om man använder vikblöjor går de att få rena när bebisen bajsat beck i dom? Beck är ju verkligen svart gegga ju.

Tror det. Vårt beck kom i frottéblöjor sydda av ett gammalt badlakan och det gick bort hur bra som helst. Visisar borde vara samma. Borta på en tvätt!
    johlinn skrev 2011-09-21 09:29:42 följande:
    kaffemoster - har ni möjlighet att hänga dem ute? Vädring kan göra underverk, men det kan krävas lite längre tid, kanske typ någon-några veckor när det luktar kiss.

Vad är det för färg på byxorna från början? Går det att bleka bort? 
    Jag använder ofta bleksalt till fläckar på vita dukar etc, men det fungerar nog inte på ull som inte tål höga tvätt-temperaturer, kanske galltvål/citrontvål?  

Trollis74 skrev 2011-09-21 21:40:05 följande:
    solljus tar bort fläckarna.. dock inte lukten.. ljuset bleker även innaför glasrutor..
    Nu är ju inte riktigt rätt tid att "hänga ut" sina kläder.. Iallafall inte där jag bor, göteborg.
    det har typ spöregnat varje dag i flera veckor här. med lite uppehåll förståss.
    jag har lagt ut några missfärgade ullbyxor på fönsterbläcket, och jag märker nu efter en vecka att fläckarna har minskat lite grann. Tålamod antar jag att jag måste ha för att de ska försvinna helt..

Nu luktar de inte illa, men isåfall hade jag tvättat dem med ulltvätt tills de inte luktade mer..
    Tack! Fläckarna kan jag iofs leva med men lukten är hemsk. Tvivlar på vädring men det är värt ett försök. Vi har kanonväder här i Berlin samt en egen trädgård så det går utmärkt!
    Moster, inte monster.
  • Krake

Inte gjort det med byxorna. Brukar ta det på själva blöjtvätten med jämna mellanrum. Kanske ska göra detsamma med dessa byxor då.

Moster, inte monster.
  • Krake

Här är ännu en snappi-dyrkare. Jag har aldrig använt en (vik)blöja utan snappi, tror jag. Och fattar inte hur det skulle gå till. Men så har vi också en extremt ålig bebis som det är svårt att få på t o m en AIO. Fyra av fem blöjbyten är ett mindre slagsmål

Om man funderar på dess vara eller inte vara så är ju investeringen inte så stor, typ 10 spänn, sen får man väl testa själv vad man trivs med. 

Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24