• Krake

Tygblöjetråden 24

karolina106 skrev 2011-05-28 17:09:21 följande:
    Finns det några fördelar med pocketblöjor jämfört med aios?
    Ja, manga AIOs torkar rätt langsamt. Pockets tar man ju isär sa da torkar de fortare.

Men manga AIOs har smarta lösningar som gör att de torkar fortare, t ex Imses som liksom vecklas ut.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Lillanns, Imses AIOs är kanon, och som du misstänkte kan man välja om man vill ha fleece eller bomull närmast rumpan. Bara lägg bomullsfliken överst!

Mitt tips är att ni köper flera olika sorter, ett par stycken av varje, och ser vilka ni trivs med. För vår del tyckte jag det var helt idealt med vikblöjor med blöjbyxor till ca 6 månaders ålder. Under den tiden växer bebisen väldigt fort, men vikblöjor är ju "one size fits all", och så har man bara ett par blöjbyxor i varje storlek, 2-3 st räcker. Det blir mer ekonomiskt än att köpa AIO i tre olika storlekar. (Det finns även one-size AIOs, men de jag provat har inte funkat från nyfödd till koltbarn. De har längre användningstid, men inte obegränsad som vikisar)

Sen när bebisen blir äldre och mer rörlig blir det viktigare med smidiga snabba blöjbyten. Dessutom växer de inte lika fort längre. Därför skulle jag då satsa på AIOs till det lite större barnet. 

När du är klar med vikisarna kan du använda dem som skurtrasor. Som kräkslappar och solskydd är de också suveräna. Jag hade dessutom limpvikta tygblöjor som binda första dagarna efter förlossningen

Ronjas mamma smart tänkt. Kaffefilter lär de ju funka som också, men vi har ingen Melitta.
    Moster, inte monster.
  • Krake

Jag tror det är dessa sam menas. De kallas tvättlapp i Sverige, men det är ju blöjor.

Man brukar säga att man ska ha 25 st för att tvätta var tredje dag. Denna variant är ju väldigt billig och dessutom användbar till annat, så man kan ju kosta på sig att köpa en rejäl hög.

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Tygtiiger skrev 2011-06-07 19:39:52 följande:
    Nu har vi fått lillebror (18/5) och han har hunnit fläska på sig såpass att det är görbart med tygisar igen. De första två veckorna har vi kört med pampers. Hur i hela friden har folk råd med engångsblöjor?? De kostar ju lätt en krona styck (och då får jag ändå rabatt på vårt lokala konsum) och iallafall mina barn bajsar OFTA. Det går åt minst åtta blöjor per dag, oftast tio. 300 kr per månad i bara blöjor. Lägg sedan på de räliga våtservetterna. Om vi kan halvera vår konsumtion av engångsblöjor kommer det att kännas betydligt bättre för både miljö och plånbok. Men det känns lite bökigt att behöva byta ofta och det blir en klumpigare blöjbak. Pepp, någon??
    Efter ett tag minskar antalet byten, iaf för oss. Nyfödda smakissar ju mest hela tiden. Sen när de blir äldre blir det mer sällan ocgh mindre da de äter fast föda.  Vad för blöjor har du? Vi har en storkissare som aldrig skulle klara bara vanliga vikisar. Vi viker alltid in ett extra inlägg i dem, oftast en dubbelvikt prefold, men det gar även bra med en extra limpvikt vikis, t ex.
    Moster, inte monster.
  • Krake

1. Vilken typ/märke ska jag använda om jag vill att barnet ska ha ett naturmaterial närmast huden (jag räknar inte fleece till naturmaterial)

Det finns många, t ex vikblöjor är ju alltid i naturmaterial, samt de flesta formsydda. För att nämna någon enskild så Imse Vimses all-in-one, den har två flärpar där man kan välja på bomull och fleece närmast huden.

2. Funkar det verkligen bra för även nyfödda?

Ja. Vår son hade bara tyg från dag ett. Första engångs testade vi när han var 2-3 månader. Vi hade inga problem med barnbecket, det gick bort i tvätten. Det är t o m bra att börja från början. De vi känner som tänkt börja senare, har aldrig gjort det sen när det kom till kritan.

3. Hur mycket av allt behöver jag?

Man säger ofta 25 stycken för att tvätta var tredje dag. Men köp inte 25 st av samma sort. Ta några olika och se vilka du trivs med.

4. Måste jag lägga dem i en tät bytta tills tvätten blir av?

Det är nog bra. Vi har en vanlig sån där pedalhink med lock, egentligen för sopor.

5. Hur mycket är det värt att betala på andrahandsmarknaden för såna här grejor?

Åh, det varierar väldigt. Många betalar höga priser tycker jag. Kolla nypriserna innan du köper begagnat så du har lite att jämföra med. Här i Tyskland kostar en begagnad blöja - formsydd eller AIO - oftast runt 5-10 euro.

6. Finns det extra grejor att använda på natten?

Ja, extra inlägg, ofta kallat "booster". Olika sorter beroende på vilken sorts blöja du använder.

7. Byter man mer sällan på natten eller kissar de mer då?

Haha, vet inte om de kissar mer eller mindre... Folk som har engångs brukar oftast inte byta på natten såvitt det inte bajsas. Så länge barnet ännu vaknar för mat är det ju ok att byta i samband med det ifall det behövs (även om det är skönt att slippa förstås), men senare vill man ju att blöjan ska hålla hela natten så att barnet inte störs av en blöt blöja eller t o m säng! Det verkar funka med tygisar på natten för de flesta, dock inte för oss tyvärr. Den första tiden kan man ju dock gott ha det i varje fall, iom att barnet ändå inte sover hela nätter då i de allra flesta fall.

Moster, inte monster.
  • Krake

Om du får gamla tygisar från kompisen är det ju perfekt, då kan du testa utan att behöva investera något. 

Vi viker våra blöjor såhär:

www.tygisar.se/tygblojor.php

Mycket enkelt. Men det finns olika varianter, surfa runt på den sidan.

Min käpphäst är att köp inte all-in-ones och pockets till nyfödda, då de är dyra och barnet ju växer så fort första tiden. Små barn ligger still på skötbordet, så de billiga och flexibla vikblöjorna är då perfekta. Sen kan du satsa på all-in--ones i större storlekar, för när de blir större kan det bli bökigare på skötbordet. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Smulan!

Jag upprepar det jag brukar säga till alla.

För det första, man kan läsa på massor innan, men vilka blöjor som passar er vet ni först när ni testat. Köp alltså inte 24 st av en sort med en gång, utan alltid 1-3 stycken och prova först.

För det andra tycker jag faktiskt inte att det är en bra idé att varva med engångs i början. Vi testade engångs första gången när sonen var två månader. Alla vi känner som kört båda från början, eller börjat med engångs och tänkt att "vi tar tyg sen", har använt väldigt lite tyg sen i slutändan. Man måste få in rutinen ordentligt. 

För det tredje, såhär skulle jag gjort med facit i hand (men som sagt, det som passar en passar inte alla):

Köp vikisar till din nyfödda. Små barn växer fort och ligger hyfsat stilla vid byten. Då är vikisar ideala, då de är "one-size". Du måste bara köpa 2-3 olika storlekar på blöjbyxor, 2-5 st i varje storlek, och så klarar du troligtvis första halvåret på en mkt billigare penning än om du köper en massa all-in-ones. 

Köp sedan all-in-ones (eller pockets, jag tyckte det var värdelöst men som sagt, man måste testa) i större storlekar. Då är barnet rörligare och bytena måste ofta gå snabbare, samt att de inte växer riktigt lika fort längre. Vikisarna har du kvar som reserv.

Vi förviker inte blöjorna. Då vi använder en mycket enkel vikning gör vi det vid varje byte. Vi viker in ett extra inlägg, annars håller det inte alls för vår storkissare.

Spädbarn kissar ca var 10e minut, så man byter inte efter varje kiss. Ofta räcker det att ha som rutin att byta i samband med amning (ofta bajsar de när de ammas också). Sen får man avgöra hur blött det är helt enkelt

Vissa har tygisar på natten. För oss funkade det tyvärr inte (finns inga som håller hela natten) utan vi kör engångs då.

Och du måste inte övertyga din partner. Var och en kan använda de blöjor hon eller han tycker är bäst! 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Märket vi använder heter Sodasan, men jag är osäker på om det finns i Sverige. 

Moster, inte monster.
  • Krake
    Loreena skrev 2011-08-07 21:58:17 följande:
    kaffemoster
    Bra skrivet! :) Jag kan bara hålla med! Sambon använde mycket engångs på sonen i början innan han lärde sig. Nu köper vi aldrig hem engångs längre. Men det kan vara skönt att använda engångs om man inte vill byta på natten. Jag byter på sonen när jag lägger mig, sedan klarar han sig med tygis till morgonen. Men då pottar vi honom direkt när han vaknar och han kissar och bajsar en halv potta då. Skulle han inte pottas skulle nog blöjan bli väldigt blöt! Men då kan man trösta sig med att det säkert är morgonkiss, oftast kissar de inte i sömnen.
    Tack

Jag tror att han vaknar till på natten lite halvt typ, och kissar. Skulle gärna kört tyg helt igenom, men när vi hade engångs på natten sov han plötsligt såå mycket bättre... Jag letade som en galning efter fungerande tyg-nattblöjor men gav upp till sist.

Håller med om att engångs ofta luktar. Här i Tyskland finns en hel del ekologiska engångsblöjor, dock. Och de luktar inte. I Sverige vet jag att Änglamarks är av samma typ. Skulle aldrig använda Pampers och liknande annat än i nödfall. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    TygTiger, jag vet att min bror som bor i Sverige använt ngn sorts eko-engångs till sin son, som inte var Änglamark. Troligtvis får man väl beställa från internet om man inte bor i Stockholm, där finns ju ett gäng välsorterade ekologiska butiker som kanske har.

Skogsmulletrenden är så otroligt mycket starkare här i Tyskland!

Våra engångseko heter moltex eller Paul&Paula. 
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24