Tygblöjetråden 24
Men manga AIOs har smarta lösningar som gör att de torkar fortare, t ex Imses som liksom vecklas ut.
Jag tror det är dessa sam menas. De kallas tvättlapp i Sverige, men det är ju blöjor.
Man brukar säga att man ska ha 25 st för att tvätta var tredje dag. Denna variant är ju väldigt billig och dessutom användbar till annat, så man kan ju kosta på sig att köpa en rejäl hög.
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908
1. Vilken typ/märke ska jag använda om jag vill att barnet ska ha ett naturmaterial närmast huden (jag räknar inte fleece till naturmaterial)
Det finns många, t ex vikblöjor är ju alltid i naturmaterial, samt de flesta formsydda. För att nämna någon enskild så Imse Vimses all-in-one, den har två flärpar där man kan välja på bomull och fleece närmast huden.
2. Funkar det verkligen bra för även nyfödda?
Ja. Vår son hade bara tyg från dag ett. Första engångs testade vi när han var 2-3 månader. Vi hade inga problem med barnbecket, det gick bort i tvätten. Det är t o m bra att börja från början. De vi känner som tänkt börja senare, har aldrig gjort det sen när det kom till kritan.
3. Hur mycket av allt behöver jag?
Man säger ofta 25 stycken för att tvätta var tredje dag. Men köp inte 25 st av samma sort. Ta några olika och se vilka du trivs med.
4. Måste jag lägga dem i en tät bytta tills tvätten blir av?
Det är nog bra. Vi har en vanlig sån där pedalhink med lock, egentligen för sopor.
5. Hur mycket är det värt att betala på andrahandsmarknaden för såna här grejor?
Åh, det varierar väldigt. Många betalar höga priser tycker jag. Kolla nypriserna innan du köper begagnat så du har lite att jämföra med. Här i Tyskland kostar en begagnad blöja - formsydd eller AIO - oftast runt 5-10 euro.
6. Finns det extra grejor att använda på natten?
Ja, extra inlägg, ofta kallat "booster". Olika sorter beroende på vilken sorts blöja du använder.
7. Byter man mer sällan på natten eller kissar de mer då?
Haha, vet inte om de kissar mer eller mindre... Folk som har engångs brukar oftast inte byta på natten såvitt det inte bajsas. Så länge barnet ännu vaknar för mat är det ju ok att byta i samband med det ifall det behövs (även om det är skönt att slippa förstås), men senare vill man ju att blöjan ska hålla hela natten så att barnet inte störs av en blöt blöja eller t o m säng! Det verkar funka med tygisar på natten för de flesta, dock inte för oss tyvärr. Den första tiden kan man ju dock gott ha det i varje fall, iom att barnet ändå inte sover hela nätter då i de allra flesta fall.
Om du får gamla tygisar från kompisen är det ju perfekt, då kan du testa utan att behöva investera något.
Vi viker våra blöjor såhär:
www.tygisar.se/tygblojor.php
Mycket enkelt. Men det finns olika varianter, surfa runt på den sidan.
Min käpphäst är att köp inte all-in-ones och pockets till nyfödda, då de är dyra och barnet ju växer så fort första tiden. Små barn ligger still på skötbordet, så de billiga och flexibla vikblöjorna är då perfekta. Sen kan du satsa på all-in--ones i större storlekar, för när de blir större kan det bli bökigare på skötbordet.
Märket vi använder heter Sodasan, men jag är osäker på om det finns i Sverige.