• Krake

Tygblöjetråden 24

Det är väl jag som tjatat mest om drakvikningen - och ja, vi använder alltid snappi...

Moster, inte monster.
  • Krake
    betula skrev 2011-09-27 10:50:26 följande:
    Testade en vikis igår, men vet de tusan... Tror INTE jag fick till vid benen så att det inte skulle läckt ut bajs i byxblöjan om det hade kommit bajs. Och han hade bara på sig blöjan en timme och när jag tog av den var den verkligen genomvåt. Det fanns liksom inte en torr mm på vikisen. Byta blöja oftare än en gång i timmen känns ju inte alls lockande... :/
    Vi viker alltid in ett extra inlägg i vikisen. Man kan ta en annan vikis, t ex. Gör vi inte det blir det som du beskriver.

En vän från Polen beskrev hur hon i sin ungdom vek blöjor åt kusinerna. Hon vek då en blöja diagonalt så den blev en triangel, limpvek sedan en annan och la den ovanpå i mitten. Det blir liknande som den klassiska vikningen fast tjockare (och troligtvis alldeles för stort för en nyfödd).
    Moster, inte monster.
  • Krake
    telegebo Drakvikningen håller dock inte särskilt bra i t ex en väska. Men den tar igen det på att den är så enkel att man utan problem kan vika den i samband med varje byte.

Den klassiska vikningen tar något längre tid men håller också bättre att tas med i vikt tillstånd. 
    Moster, inte monster.
  • Krake

Just det, där var den som jag menade med klassisk. Det är den som i 95% av fallen dyker upp om man googlar vikningar.

Sorry för namnbytet telgebo. 

Moster, inte monster.
  • Krake

Hur lång tid de har beck beror på hur fort amningen/flaskmatningen kommer igång. De bajsar beck tills de börjar bajsa vanligt, dvs tills de fått så mkt mjölk i magen att den kommer ner i tarmen. Min son föddes glupsk och hade nog bara beck 1 dag, tror jag. Vänner som haft trögare start har fått beck ca en vecka. Jag minns inte exakt konstistensen... men rinnigt var det inte, mer som en tjock kräm typ jordgubbskräm, fast klibbigare.

Vi satte honom på toa första gången när han var 3 veckor. Tror inte det finns något som är för tidigt, men det är ju så mycket annat som ska komma igång i början så jag tycker inte man ska göra EC till ett ytterligare "måste". Ta det som det kommer! 

Moster, inte monster.
  • Krake

Nej, råmjölken ger också vanligt bajs. Becket är ju döda hudceller och sånt skräp som bebisen samlat på sig under graviditeten. Så länge det inte finns något annat än det i tarmen, kommer beck. Men när (rå)mjölken kommer skjutsar den ut det sista becket liksom. Så det handlar nog mer om hur pigg bebisen är på att suga och får rätt teknik i början, än om när mjölken rinner till. Vi hade vanligt amningsbajs långt innan mjölken rann till, alltså var det råmjölk. Men så var han en riktig liten vampyr också som inte gick ner ett gram efter födseln, bara upp direkt.

Vi hade hemgjorda frottéblöjor i början då vi hört att becket var så svårt att få bort. Slängde dem i maskinen utan att skölja och det blev inga spår. Så jag tror det är en myt det där att det ska vara så svårt att få bort. Från mikrofiber kanske det är värre, så de dyraste hight-tech-blöjorna måste man väl inte ta. Men vikisar lär funka!

(och att få bort det från bebisens rumpa är inte så lätt det heller, som du säger

Moster, inte monster.
  • Krake

Han får la köra engångs och du tyg, då. Stanken måste ju gå att göra något åt, har ni en bra hink? Här stinker det inte, vi har en pedalhink med lock. 

Barbabok skrev 2011-09-28 21:30:56 följande:
    Nygravid och har tygisar till dottern på 2½. Nu är hon i högträning med potta men det går sådär. Hur som helst, maken vill inte ha tygisar till nästa, pga stanken och tvätandet. Jag kan bara hålla med om att det är rätt äckligt men har fler positiva åsikter än negativa, jag vill ha dom! Frågan är, hur jämkar man? Vi har IV vikisar AIO, frotte, Fuzzi och lite blandat. Vet inte om jag borde ge med mig

Moster, inte monster.
  • Krake
    miljarden skrev 2011-09-29 08:43:01 följande:
    Angående lukt.
    Jag har aldrig upplevt det som ett problem?
    Är det bajsblöjorna som luktar eller?
    Hur många blöjor blir det om man inte ec:ar?
    Olika, vissa barn bajsar 5 ggr om dagen, andra var femte dag. Och olika barns bajs stinker olika mycket också. Och olika mäniskor är olika känsliga. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    telgebo tack för tipset med oljan, ska lägga det på minnet till den kommande bebisen!

Nä amningsbajs luktar ju typ inget, men även senare varierar bajslukten mellan individer, tycker jag. En dagisfröken har t o m påpekat att vår son har extra stinkigt bajs :-O
    Moster, inte monster.
  • Krake

Vi har också använt mestadels Weleda, men det är sällan det behövs. I början hade vi min BMs hemkokta salva av ullfett och ringblomma. Den var kanon! (Om någon tycker det är kul att göra sånt är det nog inte så svårt att koka ihop.) Bröstmjölk också förstås, men jag slutade amma när han var 6 månader så det var ett tag sen det fanns tillgång. Någon gång har han haft riktig svamp och då har vi fått köpa specialsalva mot den.

Tvål har vi aldrig använt på honom, inte i badet heller. Vi har en liten tekanna i emalj och en liten skål stående på skötbordet. Där blöter vi tvättlappar av frotté som vi tvättar med. 

Moster, inte monster.
  • Krake

Häng upp dem på torkställning så sparar du energi. Det kan ju komma tillfällen då torkskåp och tumlare är nödvändiga, men tills den 23e ska de nog torka även utan hjälp!

Moster, inte monster.
  • Krake

Amningsbajsfläckarna försvinner med tiden. När jag (hel-)ammade var alla blöjor gula, men sedan när vi började få vanligt bajs försvann fläckarna sen gradvis och nu ser man dem inte längre. Så det gula går bort efter 3-5 vanliga tvättar skulle jag gissa.

Jag har mycket svårare att få bort fläckar på vanliga barnkläder än på blöjorna  

Moster, inte monster.
  • Krake
    Viena skrev 2011-10-11 18:55:58 följande:
    Intressant denna fläckdiskussion!! Kanske hon jag köpte de begagnade IV-blöjorna av har barn med extremt fläck-alstrande bajs GladGlad
    Kan så vara. Jag har fått höra på dagis att vår son har ovanligt stinkande bajs :-O, så... Det varierar nog efter individ vad det är för kvalitet på det hela.
    Moster, inte monster.
  • Krake

Till nytillskotten: På min presentation har jag samlat mina råd om tygblöjor för att slippa upprepa mig. Kolla gärna in dem!

Moster, inte monster.
  • Krake
    telgebo skrev 2011-10-12 21:11:21 följande:
    Kan man ha rispapper även till de nyfödda eller är ingen idé? Jag kommer använda vikisar ibörjan.
    Tyckte att det var störst idé just då, om någonsin, för då bajsade han ju ändå rätt ofta. Det är förstås olika från barn till barn, men han bajsade i princip vaje gång jag ammade honom, vilket jag tror är rätt vanligt.

Numera bajsar han ju ofta bara en gång om dagen, känns ovärt att slänga i rispapper i alla blöjor pga det.
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Younes skrev 2011-10-12 23:39:10 följande:
    Tack för svaren!

Kaffemoster: Läste din presentation, den hjälpte mycket. Ska testa med "vikisar" så får vi se sen.

Det om pumpningen gillade jag oxå. Jag har en Phillips Avent (hand jagare) som jag tänker använda, just för att kunna amma länge (minst 1 år) men ändå ha min frihet kvar. 

Förresten,  läker det igenom ofta? Förstått att nattetid är det engångs som gäller, för att tyg inte håller hela natten. 
    Kul att du tyckte det hjälpte!

Det är olika från unge till unge med natten. Många här i tråden har tygisar på natten, så för vissa funkar det ju. Som med allt: prova!

Läckage (på dagen) har vi mycket sällan, kan inte ens räkna då det är så sällan. Inte mycket mer än med engångs. Det var mer bajsläckage med engångs när jag ammade!
    Moster, inte monster.
  • Krake
    radhusrevoltör, det är inte dig det är fel på, det är pockets som är kasst! Formsydda eller vikisar + ytterbyxa är ett alternativ, men vill ni ha det enklare, testa imse vimses AIO! Torkar snabbt, suger bra, läckageegenskaper liknande tvådels-systemen.
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24