Tygblöjetråden 24
Det är väl jag som tjatat mest om drakvikningen - och ja, vi använder alltid snappi...
Det är väl jag som tjatat mest om drakvikningen - och ja, vi använder alltid snappi...
Just det, där var den som jag menade med klassisk. Det är den som i 95% av fallen dyker upp om man googlar vikningar.
Sorry för namnbytet telgebo.
Hur lång tid de har beck beror på hur fort amningen/flaskmatningen kommer igång. De bajsar beck tills de börjar bajsa vanligt, dvs tills de fått så mkt mjölk i magen att den kommer ner i tarmen. Min son föddes glupsk och hade nog bara beck 1 dag, tror jag. Vänner som haft trögare start har fått beck ca en vecka. Jag minns inte exakt konstistensen... men rinnigt var det inte, mer som en tjock kräm typ jordgubbskräm, fast klibbigare.
Vi satte honom på toa första gången när han var 3 veckor. Tror inte det finns något som är för tidigt, men det är ju så mycket annat som ska komma igång i början så jag tycker inte man ska göra EC till ett ytterligare "måste". Ta det som det kommer!
Nej, råmjölken ger också vanligt bajs. Becket är ju döda hudceller och sånt skräp som bebisen samlat på sig under graviditeten. Så länge det inte finns något annat än det i tarmen, kommer beck. Men när (rå)mjölken kommer skjutsar den ut det sista becket liksom. Så det handlar nog mer om hur pigg bebisen är på att suga och får rätt teknik i början, än om när mjölken rinner till. Vi hade vanligt amningsbajs långt innan mjölken rann till, alltså var det råmjölk. Men så var han en riktig liten vampyr också som inte gick ner ett gram efter födseln, bara upp direkt.
Vi hade hemgjorda frottéblöjor i början då vi hört att becket var så svårt att få bort. Slängde dem i maskinen utan att skölja och det blev inga spår. Så jag tror det är en myt det där att det ska vara så svårt att få bort. Från mikrofiber kanske det är värre, så de dyraste hight-tech-blöjorna måste man väl inte ta. Men vikisar lär funka!
(och att få bort det från bebisens rumpa är inte så lätt det heller, som du säger
)
Han får la köra engångs och du tyg, då. Stanken måste ju gå att göra något åt, har ni en bra hink? Här stinker det inte, vi har en pedalhink med lock.
Vi har också använt mestadels Weleda, men det är sällan det behövs. I början hade vi min BMs hemkokta salva av ullfett och ringblomma. Den var kanon! (Om någon tycker det är kul att göra sånt är det nog inte så svårt att koka ihop.) Bröstmjölk också förstås, men jag slutade amma när han var 6 månader så det var ett tag sen det fanns tillgång. Någon gång har han haft riktig svamp och då har vi fått köpa specialsalva mot den.
Tvål har vi aldrig använt på honom, inte i badet heller. Vi har en liten tekanna i emalj och en liten skål stående på skötbordet. Där blöter vi tvättlappar av frotté som vi tvättar med.
Häng upp dem på torkställning så sparar du energi. Det kan ju komma tillfällen då torkskåp och tumlare är nödvändiga, men tills den 23e ska de nog torka även utan hjälp!
Amningsbajsfläckarna försvinner med tiden. När jag (hel-)ammade var alla blöjor gula, men sedan när vi började få vanligt bajs försvann fläckarna sen gradvis och nu ser man dem inte längre. Så det gula går bort efter 3-5 vanliga tvättar skulle jag gissa.
Jag har mycket svårare att få bort fläckar på vanliga barnkläder än på blöjorna

Till nytillskotten: På min presentation har jag samlat mina råd om tygblöjor för att slippa upprepa mig. Kolla gärna in dem!