• Krake

Tygblöjetråden 24

annbom skrev 2010-11-19 13:09:54 följande:
    Jag tror att man räknar med 5-7 blöjor när de är små och bajsar ofta, sedan 5-6 blöjor.

Jag använder tyg och har aldrig behövet byta 10-15 gånger per dag. Inte på något av mina barn även om jag bara använt vikisar.

3 paket i månaden är nog en ganska bra riktlinje och vi kan köpa pampers för 84kr på coop ända till sommaren (20% för medlemmar) så jag räknar med det dvs 256kr/månad. Men då har jag inte räknat med att tygblöjor behöver tvättas.
    Det låter rimligt. 

Vi kommer nog inte heller upp i 10 per dag längre. I början var det betydligt mer, men jag tror det berodde på att vi inte hade rätt rutin än. Nu känner vi lite hans kissmönster och kan utnyttja blöjorna effektivt. Inte så att vi låter honom ligga blöt, men vi har bättre koll på när det ska bytas.  Sen kan man ju ha otur och han pruttar ner tre blöjor på raken inom en timme  
    Moster, inte monster.
  • Krake
    gedansk skrev 2010-11-20 21:34:17 följande:
    hej
    Vilken bra tråd. Jag har tvillingar på 6 månader (en son och en dotter) och har inte riktigt haft tid och ork att börja med tygblöjor. Men nu har min dotter fått hemska blöjutslag och jag har fått rådet av läkare att börja med en mild kortison salva. Men jag skule också vilja börja med tygblöjor speciellt till natten och då vi är hemma. Min dotter väger ca 9kg och min son närmare 10kg. Jag har egen tvättmaskin (även torktummlare om det behövs): så jag behöver lite råd:

1. vilken blöja ska jag sattsa på gällande komfort och säkerhet märke, säkerhet mm.
    2. Hur är det att köpa beg tygblöjor?

Alla tips och råd ni kan ha voe jättevälkommet:
    Mvh jeanette
    Det beror ju lite på vad man "vill ha ut" av tygisarna. Det finns ju massa olika skäl att välja tyg, och utefter det kan olika sorter vara mer eller mindre passande. Som jag förstår dig är du främst ute efter att det ska vara snällare mot rumpan. Sen med tvillingar kan jag tänka mig att man värdesätter att de är smidiga att använda

Jag skulle isf välja all-in-one-blöjor, som du inte måste vika, stoppa etc, och som inte kräver någon ytterbyxa. Färdiga att dra på direkt! Imse Vimses sägs vara bra (har ej testat själv): www.imsevimse.se/shop.pab|73&id=706

De är ju även fiffiga på så vis att du kan välja vilket tyg som kommer mot rumpan, bomull eller mikrofiber. Då kan du ju se vilket som funkar bäst för dina barns hy.

Bästa tipset är dock alltid att inte köpa för många på en gång, utan testa med ett par stycken och se om de passar.

Jag har bra bra erfarenheter av att köpa begagnade blöjor!

Moster, inte monster.
  • Krake
    gedansk skrev 2010-11-21 11:02:27 följande:
    hej kaffemonster (här är en till)

Tack för ditt svar. jag har löst på en massa och är inne på samma som du all in one eller/och pcketblöja one size strl. Jag har tittat lite på blocket eller har du någon annan tips på beg inköp? Jag läste på FL om en del som använt olivolja ( valde kallpressed eko) på barnumpan och det ser redan mycket bättre ut på min tös.
    Det är sjukt mycket blöjer man går igenom speciellt med två.
    Jag har köpt mina begagnade på e-bay, men jag bor i Tyskland så... Vissa tyska blöjsidor, t ex www.1bis3.de säljer både nya och begagnade, samt ofta utgående modeller eller såna med skönhetsfel.

Skönt att rumpan blivit bättre! Vi har kört med bröstmjölk så fort han sett lite röd ut. Det hjälper snabbt. Riktigt eksem har han inte haft hittills, men om det blivit mer åt det hållet har vi även använt en salva av ullfett och ringblomma (hemkokt av min barnmorska). Har inget recept, men bara vanligt ullfett är kanske lika bra...

Sen för några veckor sen hade vi uppe temat lessna rumpor, och det finns sideninlägg som ska vara bra mot det. Jag vet inte var man kan köpa dem i Sverige, men som sagt, det var nån som hittade en webshop som hade dem. Se längre upp i tråden. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Pulp skrev 2010-12-03 08:04:36 följande:
    Tack för alla svar! I början när jag började forska runt lät det ju enkelt, men ju mer jag läste så blev det en djungel. Sen fick jag någon slags uppenbarelse om att det kanske inte är så krångligt ändå...

Hur funkar det med ullbyxor? Håller de verkligen tätt? Är de tovade för att hålla tätt? Eller torrt menar jag, så att byxor utanför inte blir blöta?

Sen en till fundering angående fleece, visst använder man sådana inlägg för att det ska kännas torrare mot huden?

Jag kommer säkert att återkomma med en massa frågor senare!
    Ja, ullbyxor håller tätt - men inte när de är nya från fabriken. Iaf de jag har haft har läckt som såll, rakt igenom, när de var nya. De måste vara ingnuggade, typ tovade, och då är de helt täta. För att uppnå detta kan man 1. hitta begagnade 2. sitta och gnugga dem så att de tovar till sig 3. köpa ett par i stoor storlek och köra i tvättmaskinen på 60 grader (min favvis!)
    Moster, inte monster.
  • Krake

En påminnelse: om ni har besök av andra föräldrar hemma och de lånar ert skötbord, glöm inte att säga att ni använder tygisar! Jag fiskade just upp resterna av en pampers ur tvättmaskinen...

Moster, inte monster.
  • Krake
    karolina106 skrev 2011-05-24 21:05:41 följande:
    Är helt ny på tygblöjor och det är endel jag inte fattar.

RISPAPPER ?? Är inte det sjukt obekvämt att ha i blöjan? Smulas sönder och klistrar mot rumpan?

Pocketblöjor - vart stoppar man ilägget egentligen? Är det som ligger direkt mot rumpan?
    Nej, det smular inte! Det är typ som vlieseline, du vet sånt där man kan stryka på på tyg för att få det stelare. Som ett mjukt, tunt papper.

Jag tycker det är väldigt överreklamerat. Ok, någon gång skulle det vara praktiskt när man har en stor hög kletigt bajs som inte vill lossna. Men det händer mig kanske en gång varannan månad. Att då stoppa rispapper i varenda blöja i väntan på det tillfället känns lite ovärt...

Amningsbajs följer med i tvätten och senare bajs går lätt att bara välta ner i toan utan rispapper 90% av tillfällena. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    Tygtiiger skrev 2011-05-13 17:32:14 följande:
    Vi lade blöjorna i en hink med lock. När vår son var så liten som din så sköljde vi ur kissblöjorna - för kiss luktar efter ett par dagar - och bajsblöjorna sköljde vi av nödtorftigt med duschen. Amningsbajs är ju så löst. Sedan slängde vi dem bara i hinken och när det var tvättdags hystade vi in dem i maskinen på 60 grader, extra sköljning och mindre tvättmedel. Sköljde ur hinken. Ta-daa. Tvättade blöjor var tredje dag. (Använde vikisar och lite frottéblöjor där i början).
    Svarar på samma fråga:

Vi gör ingenting med blöjorna innan tvätt. Om det är en bajshög i välter vi ner den i toan. I övrigt åker blöjan ner direkt i en pedalhink med lock. Amningsbajs hängde med i hinken det med. Vi har inga problem med lukt. 
    Moster, inte monster.
  • Krake
    miljarden skrev 2011-05-25 10:23:15 följande:
    Vad tycker ni: Bästa aio-blöjan?
    Imse Vimse. Bara bra. T o m lättare att sätta på än engångs, suger kanon, torkar jättesnabbt.
    Moster, inte monster.
  • Krake

Alla som gillar rispapper och har vägarna förbi Berlin kan meddela mig så får ni en STOOOR hög. Just det kände sig många manade att köpa åt oss som present, nämligen...

Moster, inte monster.
  • Krake
    miljarden skrev 2011-05-25 12:08:23 följande:
    Hehe, vi har också fått massor. Har dock aldrig funnit något bra användningsområde för det.
    Min svägerska doppar dem i vatten och har som "våtservett". Men de är ju rätt fina, man kanske kan göra något kreativt med dem, typ origami, klippa såna där snöflingor till fönstren, en lampskärm...?
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24