Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Moa och Daniel skrev 2011-08-27 21:21:03 följande:
    ...och handla måste man ju i vilket fall... jag är ledsen, jag kör köp och släng-blöjor
    och spar både pengar och utrymme i varukorgen genom att skippa att köpa engångsblöjor.
    Gravid v.32+0 BF 23/10 Bara 56 dagar dit
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-27 21:50:32 följande:
    telgebo

De flesta människor i världen använder faktiskt inte blöjor på sina barn, utan mamman lär sig att känna igen barnets signaler när det är kissnödigt, håller det ifrån sig över ett lämpligt kärl och säger något i stil med "kiss kiss" när barnet kissar. Oftast blir den nyfödda lite gnällig och skruvar på sig en stund innan den ska kissa. De flesta nyfödda kissar när man tar av dem blöjan, det är för att de redan från början hellre vill kissa fritt än att kissa på sig. Om man bejakar barnets signaler - inget tvång eller så - bara lyhördhet - så blir det en naturlig del av tillvaron för barnet att kissa när föräldern håller i eller på pottan.

Vi är lite bekväma av oss så vi använder blöjor mellan pottningarna, annars måste man ju potta ca var 20de minut, men vi behöver ytterst sällan byta bajsblöjor. Jag tror att genom att vi gör såhär så har vi avdramatiserat pottan. Sonen tycker att det är helt normalt att göra sina behov där. Vi brukar sitta och läsa en bok eller leka med en leksak när han pottas.

Oftast behöver han kissa när han ätit och när han är nyvaken. När jag höll honom när han var nyfödd brukade jag räkna till 30, hade han inte kissat då så behövde han kanske inte. Om han låg i babygymet så fick han lufta sig på en plastad frotté å kunde jag se hur han betedde sig när det var dags för att kissa.

Min son 6 månader på pottan

Det är rätt fantastiskt egentligen att redan små nyfödda känner de behovet, men dock så har jag märkt ganska sällan att mina barn har kissat när jag öppnat blöjan för att byta. Visst det har hänt men ju äldre de blitt desto mer sällsynt.

Man måste garanterat göra detta till en rutin, men jag är nyfiken på att testa men samtidigt så får man ju tänka på att det är bebis och inte förvänta sig saker av en nyfödd som man kan förvänta sig av kanske en 3 åring.
  • telgebo
    kamelu skrev 2011-08-27 23:36:53 följande:
    telgebo skrev 2011-08-27 19:02:47 följande:
    Det var den jag tänkte på men kan man ha den till nyfödd då? Tyckte nån skrev nyss att kisset eller bajset åkte av om man har en liten nyfödd, men jag kanske missuppfattade.
    Vi har använt den vikningen sedan vår dotter (nu 5 mån) var nyfödd, har aldrig provat någon annan. Det kändes bra med ordentliga snibbar att jobba med och med lite extra tyg i mitten. I början förvek jag för det tog ibland en stund att få till det, men det gör jag inte nu längre. Har man väl fått in snitsen går det snabbt att vika vid blöjbytet, vår dotter ligger hyfsat still på skötbordet fortfarande.

En sak jag kom på först efter ett tag är att det är MYCKET enklare att lägga in vikisen i blöjbyxan innan man lägger den under bebisens rumpa. Då kan man sedan lugnt vika vikisen runt bebisens kropp och sedan fästa ihop blöjbyxan över det hela och ev rätta till lite så att det inte sticker ut tyg någonstans. I början satte jag först dit vikisen och försökte sedan hålla fast den samt benen med en hand, lyfta rumpan och med den andra få blöjbyxan på plats utan att vikisen åkte av igen... nästan omöjligt. Använder inte Snappi (ännu). Som Loreena skriver kan man behöva vika vikisens kanter lite extra runt benen för att motverka läckage. Jag brukar göra 2-3 veck inåt så den sitter tätare runt benen.
    Jag hade tänkte lägga vikisen på blöjbyxan och sedan knyta fälla in snibbarna som man ska och sedan fästa kardborren på byxan och så rätta till. Hade inte tänkt göra på något annat sätt.

På tal om annat: Ni som använt tygblöja från start hade ni det redan på förlossningen/BB? Vilka reaktioner möttes ni av? Hur många blöjor tog ni med er?
  • telgebo
    Moa och Daniel skrev 2011-08-28 16:10:21 följande:
    telgebo: Såg att du skrev i BF-tråden... tycker inte riktigt att det hörde hemma där s¨å jag svarar här... Vi har tvättmaskin både i huset och i gäststugan, men vi orkar helt enkelt inte med all tvätt, tycker att vi har nog som det är... därav kommer jag/ vi att använda engångsblöjor även denna gång...
    Jo det har jag förstått, men jag syftade på det du skrev igår att du vill få bort "skitenj" direkt typ och inte vänta på att få det tvättat och därav min fråga vad är för skillnad med att vänta med att tvätta en smutsig tröja vs smutsig vikblöja?
  • telgebo
    llotta skrev 2011-08-28 16:48:42 följande:
    Telgebo - vi började inte förrän efter en månad, vi hade helt enkelt inte tillräcklig ordning på saker och ting innan dess. Dock har jag för mig att jag har läst någonstans att det är bra att vänta tills barnbecket är borta då det kan ge riktigt svåra fläckar...
    Okej så under BB tiden så är det alltså engångsblöja som rek? De har väl barnbeck i 3 dagar va? Vad fort man glömmer alltså Förvånad

Kaffemoster: Hur gjorde du under BB tiden för du skrev att du använde engångs på din bebis först efter 2 mån.
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 18:11:57 följande:
    Vi använde enstaka tygblöjor på sjukhuset efter några dagar eftersom bebis fick fula sår av pampers på en gång. Det var dock efter barnbecket.
    Tog du på första tygblöjan redan innan ni kom till BB då? Möttes du av konstiga reaktioner av BM:or?
    Jag är lite rädd att få konstiga, elaka kommentarer, men det är ju mitt val och inte något som andra ska lägga sig i anser jag.
    Krake skrev 2011-08-28 18:15:51 följande:
    Vi gick hem efter tre timmar. Hade blöjor med i väskan.

Annars, om man ligger kvar, är det ju inte värre än att man får ta med en tvättpåse och fler blöjor. Någon, t ex partnern, kan åka och hämta och lämna dem. 
    Oj så snart. Har inga tankar på att åka hem så snart inpå utan vill gärna stanna, men där jag tänkt föda så får man bara stanna ett dygn när man är omföderska om mamma och barn mår bra vill säga.

Har tyvärr ingen möjlighet att skicka efter någon att hämta saker hemma då jag är ensamstående.
    Krake skrev 2011-08-28 18:16:50 följande:
    Att barnbecket inte går bort är en myt. Det var borta i en vanlig tvätt utan att lämna fläckar eller något.
    Det låter bra då kan jag använda tygblöjor från födseln då om nu allt går som jag hoppas.
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-28 18:57:20 följande:
    telgebo, för ett dygn är det ju inga problem att ta med blöjor och sen ta de smutsiga med hem. Blir det gud förbjude något knas som gör att ni måste stanna, är nog blöjmaterialet ett sekundärt problem.
    Ja uppstår någon komplikation med mig och eller bebis så är blöjor det sista jag tänker på.

Jag tänker dock på att förvika blöjorna så att jag ska slippa stå där kanske virrig på förlossningsrummet kanske mitt i natten när första blöjan ska på, ha ha.

Jag har så svårt att förstå vikningen så jag måste öva öva öva så det verkligen sitter när det är dags. Ska nog ta och köpa de där vikblöjorna under veckan som kommer och sedan fundera ut vilken blöjbyxa jag ska ha då och det finns ju en uppsjö och jag förstår inte vilken som är bra och vilken strl jag ska ha då jag inte har en aning om jag får en liten bebis eller en större som kan ha S strl eller om jag ska satsa på en NB och one size verkar inte finnas på så många blöjbyxor på de sidor jag kollat på (svenska nätbutiker som IV och minimundus)
  • telgebo
    Tygtiiger skrev 2011-08-28 18:58:15 följande:
    telgebo: barnbeck går fint bort från fleece. Jag har inte kört tygblöjor från start utan håller stenhårt på att det ska vara så enkelt och bekvämt som möjligt, och i början är det enklare för mig med engångs, men när bebis börjar bajsa vanligt raketbebisbajs är det enklare och bekvämare med tygblöjor. Jag hade med en fuzzi bunz i stl NB till lillebror till BB, bara för att det var så gulligt och kändes bättre mot rumpan än engångs. I efterhand kan jag känna att jag gärna haft med tio, för de är så himla fina och mjuka, det är ju inget bekymmer att släpa med en tvättpåse extra. Men min man tror inte på pockets, han är en stenhård frotté-och-blöjbyxe-anhängare.
    Jag är rädd bara att fastna med engångs om jag använder det på BB att det aldrig blir av sedan att jag använder tygblöjor eller börjar först flera månader senare. Om man ska stanna 1 eller 2 dygn på BB hur många vikblöjor och blöjbyxor skulle ni packa med? Så himla svårt att veta ju, ta med alla kanske ha ha.

Raketbebisbajs? Ha ha, har aldriig märkt nåt sånt hos mina äldre barn, däremot barnbeck som var väldigt kletig och svårt att få bort har jag märkt.
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 19:39:11 följande:

telgebo - inga konstiga kommentarer, de flesta var mer nyfikna. Barnet var aldrig på BB, först 3 dagar på neonatal-intensiven och där höll de honom med blöjor, sen låg vi ca en vecka på en vanlig avdelning. Där varvade vi lite med tygblöjor och engångs. Tyvärr kan jag tänka i efterhand då såren han fick då inte läkte på flera månader. Stackars barn...

två dygn - ca 15 blöjor?  

Vad för sår? Efter engångsblöjor? Min första dotter hade ordentliga sår på skinkor och ändtarm fy vad jag led med henne. Vi fick salvor av läkare att smörja med som tog flera veckor att behandla med innan rumpan blev fin därav att jag känner att tygblöjor känns som ett bättre val.

15 blöjor..ja det låter rimligt. Kan inte fatta att jag glömt hur mycket en bebis kissa och bajsa de första dygnen, iofs så var man som en zombie på BB så kanske inte så konstigt att man tappade räkningen ha ha
  • telgebo

Hur ofta byter ni blöja dagtid resp nattetid? Antar att det är tätare byten när man använder tygblöjor än engångsblöjor.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24