Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

Loreena skrev 2011-08-31 13:06:09 följande:
    Jag skulle köpt Imses organic cotton blöjbyxa till att börja med. Jag köpte även en från Diaperers till min son, men den kardborren skavde plus att blöjbyxan var väldigt liten i storleken, så blöjbyxan användes aldrig. Annars kulle jag satsat på Blueberrys coveralls med knappar. De enda blöjbyxorna med kardborre som jag tycker funkar är Imses, sedan har jag provat lite andra märken men då har sonen fått skav av kardborren direkt, så vi köper bara blöjbyxor med knappar numera. Lite synd är det ändå för jag har säkert kastat 600 spänn i sjön på att köpa blöjbyxor av olika märken med kardborre... men man lär sig ju. Viken sida beställer du ifrån? Minimundus är bra (en svensk sida), och babykind också. Det kostar bara 60 spänn att beställa från England så det är ingen kostnad. :)
    På vilket sätt skaver kardborren menar du på barnet?

Jag har ju inget som helst aning hur stor min bebis kommer vara som nyfödd men jag tippar på något på 3 kg och då borde väl NB bli bra? Om den nu skulle väga 4 kg då passar väl NB också väl?

Jag har tittat på blöjbyxor på IV och på Minimundus och jag tycker det är jättesvårt att veta vilken byxa som är värd att köpa, finns en uppsjö men det lutar åt Organic cotton eller sofr från IV. Hoppas den inte skaver något.

Är det inte svårt att beställa från Babykind om man är kass på engelska?
    Ska kika på sidan och se vad de skulle kosta.

Tack för ditt svar.
    Gravid v.32+3 BF 23/10 Bara 53 dagar dit
  • telgebo
    betula skrev 2011-08-31 13:18:15 följande:
    Vat kollar du efter IV soft? Både på IVs sida och minimundus verkar de finnas i stl NB iaf.
    Jag kollar på de du nämner, men jag är blind då ha ha. Jag ska kolla igen.
  • telgebo
    Jania skrev 2011-08-31 13:39:18 följande:
    Tror att minimundus har IV Soft i NB.
    Jo jag såg det nu och dessutom till billigare pris I like

Loreena: Jag kollade upp babykind, jag tjänar knappt något på att beställa 3 blöjbyxor IV därifrån jämfört med Sverige, typ än 60 kr bara.
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-31 13:43:07 följande:
    Imses kardborre är ganska mjuk, men de andra märkerna med kardborre jag provat har haft en hård, vass kardborre som gett märken både på benen och magen när bebisen suttit upp. Imse soft och organic cotton är i stort sett likvärdiga, men organic cotton har ett laget ytterst med mjuk bomull i med gulliga tryck, om man gillar det. :)
    Det är inte svårt att beställa från babykind, man gör som vanligt. Fyller i sitt namn, adress och telefonnummer (+46 minus första nollan i telefonnummer till Sverige)
    Jag tycker att Imse är bra att börja med! :) Beställ från Sverige först du som du känner dig trygg med, och så kan du kika på blöjor från England senare om du vill beställa några andra märken.
    Jo jag beställer från Minimundus nu första gången och är detta min grej (kan lätt bli besatt av saker ha ha) så är det nog möjligt att det blir en beställning från Babykind senare när barnet är äldre.

Är så jädra nöjd att jag tatt ett beslut äntligen på att göra slag i saken och använda tygblöjor, förut har jag bara snuddat vid tanken.

Nu undrar jag en bra engångsblöja på natten: Vad använder ni?
  • telgebo
    Jania skrev 2011-08-31 14:01:25 följande:
    Kanske du redan beställt, men det låter som det skulle funka med NB för dig.

Vår Pyttis vägde 3780 när hon kom (nästan 4, två v senare) o vi kör med NB. De är till och med lite stora tycker jag... Men det är gamla byxor, mönstret finns inte längre och vi har några som kallas nattbyxor, men de verkar inte tillverkas längre så mitt (köpt beg) är nog ganska gammalt.... Några byxor har svårt att hålla tätt med Rynkar på näsan  Lurad?
    Tänkte själv kanske beställa ett par nya IV Soft...
    Jo jag hoppas dom kommer bli bra till bebis.
    Ska dom tvättas någonting innan dom används för första gången? Hur mycket tvättmedel och går det bra att tvätta med vilket tvättmedel som helst? Inget sköljmedel väl?
  • telgebo

Nån som har svar på min fråga ang tvätten? Ska man toktumla vikblöjor och blöjbyxor förresten eller?

• telgebo
    Loreena skrev 2011-08-31 21:27:13 följande:
    Det miljövänligaste är att hängtorka, men vi tumlar ändå rätt ofta eftersom att blöjorna blir mjukare då och så är vi lite lata med hängandet....Även blöjbyxorna torktumlar vi oftast eftersom att vi vill kunna använda dem igen direkt efter tvätt. Ni får göra det som passar er bäst!
    Jag får göra det eftersom jag är ensamstående.

Tack för svar!

Vilket tvättmedel rekommendera och hur mycket? Ska man stryka vikblöjorna?
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-31 21:56:27 följande:
    telgebo - vad du ska tänka på när det gäller tvättmedel står nog i första inlägget om jag minns rätt. Det är viktigt att det inte är för mycket tvål i tvättmedlet. Du ska inte ta för mycket och inte heller för lite tvättmedel. 2 tsk - 2 msk beroende på hur stor maskin du har. Jag använder tvättmedel från ocean, bastvättmedel, utan fosfat och utan zeoliter.

Stryka vikblöjorna verkar avancerat och lite onödigt. Kanske att det behövs om du tumlar dem, men vikblöjor hängtorkar snabbt, över natt oftast, och hängtorkas de behöver de definitivt inte strykas. Prova och se!  
    Jag vill gärna ha tips på tvättmedel för jag har ingen kunskap om det öht och jag vill gärna veta dosering för jag kan inte dosera rätt, tar alltid för lite ha ha. Vi har mjukt vatten här.
  • telgebo
    m o e skrev 2011-09-01 13:37:55 följande:
    telgebo: Tvättmedlet ska mindre än 5% tvål i, helst ingen. Tvättsåpa går inte, för det tätar ihop. Men det här med tvål och såpa gäller främst om man använder fleece eller liknande i sina blöjor. Har man bomullsblöjor är det nog inte lika tjinkigt.

Du ska inte använda sköljmedel och delar du tvättstuga ska du helst skölja ur maskinen innan du tvättar din tvätt, för sköljmedel sitter gärna kvar i tvättmaskinen.

Du behöver bara en pyttemängd tvättmedel, så ta lite i början och öka lite om du märker att det inte blir rent. Det syns nog lättast på den övriga tvätten, för amningsbajs kan ge fläckar som inte går bort. Men det är bara missfärgning och går bort så småningom.

Tvätta gärna blöjorna i 90 grader någon gång då och då, men det behövs inte särskilt ofta. Det är bra för maskinen också.
    Oj finns det sånt tvättmedel i vanlig affär som ICA utan tvål? Jag kommer ju till en början använda vikblöjor och det är ju 100% bomull så det ska ju tåla tvätt på 90 grader.

Jag använder inte ens sköljmedel till min egen tvätt och jag delar tvättstuga men nån möjlighet att tvätta ur maskinen innan jag tvättar min vet jag inte om jag hinner då man bara har 4 timmars tvättid per gång. Kan man tex tvätta vanliga kläder först i maskinen och sedan efter det fylla på med viklblöjor, blöjbyxor och handdukar tex? Är det samma sak som att skölja ur maskinen då jag inte använder sköljmedel till nån av min tvätt?

Kan man tvätta blöjbyxorna på 90 grader också om det är IV soft eller IV cotton? Hur mycket är lite tvättmedel?
    Gravid v.32+4 BF 23/10 Bara 52 dagar dit
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-09-01 14:17:30 följande:
    Jag använder Skona parfymfri flytande tvättmedel(Från Ica) till blöjorna, det funkar bra! :)
    Eftersom att vi slänger med handdukar i tvätten som vi använder till sonens matkladd i köket så brukar jag hälla i en skvätt diskmedel i förtvätten ibland för att få bort eventuellt flott.

Nu har jag tvättat och torktumlat mina nya vikisar från Jysk. De blir lite mindre än vikisarna från minimundus, men de är mjuka och fluffiga så jag tror de blir bra. De passar säkert perfekt till små bebisar! :)

Jag har köpt några microfiberdukar som jag tänkte ha som extra inlägg när vi ska iväg och det blir lite längre mellan blöjbytena. Jag har tvättat dem 3 ggr nu före användning och jag tycker ändå att de luktar äckligt kemiskt! Vad tror ni? Kan de fälla ur sig kemikalier? Jag kommer att vika in dem i blöjan så de ligger inte direkt mot huden.
    Åhh då ska jag köpa Skona flytande jag med. Har man det i en sån där plastkula eller häller man det i facken som vanligt pulver?

Smart med microfiberdukar som inlägg, var köpte du dom och hur stora är dom?
    Gravid v.32+4 BF 23/10 Bara 52 dagar dit
Svar på tråden Tygblöjetråden 24