Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

betula skrev 2011-09-03 00:05:16 följande:
    Jag tycker menskoppen är super just för att den inte ger nån klåda, inte torkar ut och funkar att använda om man bara har flytningar till och med! Jag har bara behövt tömma min 2 ggr per dygn och använder den hela vägen in i slutet tills flytningarna inte är det minsta missfärgade längre. Får "panik" av trosskydd och bindor som gör allt slemmigt & svettigt samtidigt som slemhinnorna blir irriterade.
    Jo jag vill testa menskopp och se men hur vet man vilken storlek man har och ska man inte ganska så okej knipmuskler där inne för att hålla den på plats?

Förlåt OT från ämnet.
    Gravid v.32+6 BF 23/10 Bara 50 dagar dit
  • telgebo
    betula skrev 2011-09-03 11:24:24 följande:
    Jag hade lite problem att hitta storlek/modell och fick prova två olika innan jag hittade en som satt bra. Men jag komme ju antagligen få byta storlek nu efter att jag fött barn. www.amandasintima.se/prismodell.html Där finns några modeller och storlekar samt vilken som rekommenderas till vem. :)
    Ska kika på länken tack.

Lär väl dröja ett tag innan mensen kommer åter förhoppningsvis.
    Gravid v.32+6 BF 23/10 Bara 50 dagar dit
  • telgebo

Vad är det för skillnad på IV Soft och IV organic cotton? Jag kan inte se någon direkt skillnad så någon kan ni förklara?

Gravid v.33+0 BF 23/10 Bara 49 dagar dit
  • telgebo
    Tygtiiger skrev 2011-09-04 18:34:35 följande:
    Soft är bara laminerad polyester. Organic cotton har ett lager ekologisk bomull på utsidan. De är alltså snyggare och mjukare, men min erfarenhet (från de gamla iofs) är att bomullen leder kiss från benresåren och ut på blöjan om det kissas mycket - så vi kör stenhårt på soft.

Förr i världen så var inte kardborreremsan på framsidan fastsydd i nederkant på soft och då gled kardborren lätt upp och skavde, men på s-byxorna jag köpte hade de ändrat designen så de var jättebra. Men på m-byxan var det som tidigare - kan ha varit så att jag fått ett ex av gamla designen från babyproffsen (inte så många som köper tygblöjor här)  
    Så organic cotton är med andra ord sämre än soft?
    Gravid v.33+1 BF 23/10 Bara 48 dagar dit
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-09-08 22:33:55 följande:
    Viena - det gäller inläggen, jag upplever inte att blöjskalen/blöjbyxorna blir bättre av tvätt, snarare tvärtom, de slits mer.

Jag har inte haft några problem med att tvätta pul-tyg med ättika. gör det dock inte längre då de enligt mig inte blev mjukare och jag upplever att bikarbonat är effektivare mot lukten.  

Va så man ska inte förtvätta blöjbyxorna innan första användning? Det är alltså bättre att låta bli?

Någon som vet hur lång tid det ska ta att få sitt medlemsskap aktiverat på sjalbarn.se? Jag registrerade mig för snart 2 veckor sedan och har fortfarande inte fått mitt medlemsskap aktiverat.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 43 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Är IV soft bättre än IV organic cotton?

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 43 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo
    knytis skrev 2011-09-10 10:21:22 följande:
    Soft har ju inget extra tyglager utanpå, det gör ju att de blir liiite tunnare och smidigare. Så har jag tänkt iaf och därmed bara använt soft. Jag antar att det också finns en risk att kiss sugs upp av det yttre bomullslagret och gör organic cotton fuktig på utsidan, men det är bara en gissning.
    Så det är lättare att ta på soft än organic? Det är väl kardborre på så man slipper knyta själv.

Jag tycker det är en djungel detta med blöjbyxor.
  • telgebo
    Jania skrev 2011-09-12 11:16:54 följande:
    Hur tänker du kring detta med ljud vid toalettbesök? Jag har nämligen idag börjat prata lite med Pyttis när hon bajsar eller kissar. Typ ljud och när hon gjort ifrån sig säger jag att hon är duktig.

Nån som har braiga tips på hur man kan få det att funka med EC? Känner att jag kanske är lite mesig... Och det får inte bli för krångligt eftersom jag vill få med sambon på det hela.

Ok, kanske borde leta efter tråden på sjalbarn istället, men jag trivs ju så bra här med er *säger jag med tjuren Ferdinand-ton* Flört Hjärta
    Har du läst Panteys bok Potträning? Kan rek annars.

Jag undrar hur lång tid det ska ta innan sjalbarn aktiverar mitt konto? Har reggat mig för 2 veckor sedan och fortfarande väntar jag på aktivering.

Såg att ni pratade om EC tidigare, jag har tänkt att börja med EC från start. Några tips hur man gör det praktiskt med en nyfödd?
    Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 41 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

Pantleys ska det vara.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 41 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
  • telgebo

OT, var det inte någon här inne som hade fött på södra BB? Jag försöker hitta henne här (hon skrev i denna tråd att hon fött där) men jag kan inte finna henne. Kan inte minnas hennes medlemsnnamn.

Mitt fjärde underverk är beräknat att födas om 36 dagar den 23/10. Äntligen gravid efter nästan 2 års kämpande
Svar på tråden Tygblöjetråden 24