Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Tygblöjetråden 24

johlinn skrev 2011-08-28 20:30:13 följande:
    telgebo - det kom bajs hela tiden och huden fick aldrig vila. det tog månader av salva, luftning, salva och luftning innan det blev bra.
    Stackars liten. Jag har också en sådan tråkig och långdragen erfarenhet med min äldsta dotter när hon var bebis.

Hon fick först svamp i munnen och blev dålig i magen i samma veva och kort därpå så blev hon jättesjuk i haemppliuz influensae (stavning?) och fick starkt bredspektrat antibiotika vilket gav henne antar jag frätande avföring och hon hade helt öppna sår på skinkorna, för att få ner hennes höga feber så skulle vi ge henne febernedsättande suppar och då blev hon även så irriterad och öm i ändtarmsöppningen stackaren så till slut så fixade jag inte det längre, jag grät ju nästan själv bara av att se på hennes rumpa så då gav jag henne flytande, men det tog tid innan rumpan blev fin på henne.

Mina andra barn har inte haft något direkt problem med sin hud till skillnad mot henne för hon har haft en massa andra hudåkommor överlag.
    Gravid v.32+0 BF 23/10 Bara 56 dagar dit
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 20:32:30 följande:
    när vi fått ordning på bajset har vi inte bytt oftare med tyg än med engångs. Det går bra o låta blöjan sitta i 3-4 timmar oftast om han inte druckit extremt mycket.
    Även på nyfödda? Får för mig att nyfödda bajsar mer, men jag kan ha fel.
    Krake skrev 2011-08-28 20:37:14 följande:
    Telgebo, det är inte så viktigt att få till en snygg vikning. Kör bara trekantsvikningen (vik tvärsöver så du får en trekant: färdigt! Blir det för stort, vik en gång till till en mindre trekant), det räcker gott till första tiden. Måste inte vara så krångligt. Finliret kan man ta efter hand.

Vi lyckades inte få på blöjbyxan utan körde hem utan. 
    Jag är inte sann, men jag förstår inte. Ska jag bara lägga ena hörnet mot det andra? och så fäster jag hur? Bara på med blöjbyxan? Du ser jag är helt lost.
    Tygtiiger skrev 2011-08-28 21:43:21 följande:
    Vi byter när han har bajsat... så ungefär varannan timme dagtid. Nattetid sover han 8 timmar i sträck i engångsblöja. Jag tänker inte börja mickla med tyg då.
    Jag tror jag kommer använda engångsblöja på natten jag också, men jag får se.
  • telgebo
    johlinn skrev 2011-08-28 22:05:08 följande:
    telgebo -- ja det var helt fruktansvärt, jag grät varje gång jag bytte blöja ett tag. Sen vande jag mig sjukt nog.

nej, i början när han var nyföding bytte vi minst en gång i timmen dagtid när vi var hemma eftersom han som sagt bajsade typ hela tiden...  
    Jag får nog ställa in mig på att det blir så också den första tiden. Livet kommer att bestå av att byta blöja och amma helt enkelt, men det är en så kort period av ens liv så det känns inte så uppoffrande.
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-28 22:22:34 följande:
    Kolla här för vikning, telgebo:

www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=23

Ska du bara dra på byxan sen? Tja, alltså som sagt, jag har aldrig använt en vikblöja utan snappi så jag hade inte gjort det. Men andra säger ju att de klarar sig utan... 
    Men detta var riktigt praktiskt, tack så mycket för länken den är sparad i favoriter nu.

På sista bilden där kan man göra så på en nyfödd också?

Vad jag kan se på bilderna så ska överkanten av vikblöjan ligga vid bebis armhåla, stämmer det?
  • telgebo
    Loreena skrev 2011-08-29 09:50:09 följande:
    Smart vikning! :D Hade jag kunnat den när min son var nyfödd hade jag lätt använt den! :D

Igår var jag till Jysk och köpte på mig 12 vikisar extra för 120 kr och 20 microfiberdukar för en hundring som jag ska ha som extra inlägg tänkte jag. Vikisarna verkar lite tunnare och strävare än de jag har från Minimundus, men man kanske får vad man betalar för.. Förhoppningsvis så blir de mjukare efter tvätt.

Hon i kassan sa hurtigt "Här ska det städas, ser jag!" "Jo, men visst..;) " Svarade jag. Vad ska man säga då.. "Nää, jag anväder dem som blöjor på sonen" Hade jag ju kunnat säga iofs. :)

Jag tyckte microfiberdukarna var bra för att de var naturvita, inte blå eller rosa som kan färga av sig på resten av tvätten.

Men det står ej torktumling på - någon som vet varför? Sen var det ju det här med eventuella kemikalier i microfiberdukarna... tror ni de fäller ur kemikalier eller ska jag sluta noja?
    Ha ha, undrar hur de skulle reagera om man sa "Städa? Nää det är vikblöjor till min son/dotter" Ha ha

Jag ska till Jysk imorgon tänkte jag om nu min höggravida kropp orkar det. Ligger ute i ett industriområde med långt att gå från bussen. Vilka är det nu jag ska ha och är det verkligen att rek till nyfödd? Vilket mått? Läste att 60x60 cm rek till nyfödd men fungerar det med större eller blir det väldigt bylisgt då med låååånga snibbar?

Sedan någon som kan förklara Miriels vikning? Jag kollade på den i natt men jag förstår ingenting som vanligt. Ska man ha trekant med limpa till nyfödd eller bara trekant, blir helt förvirrad vad som rek och gäller olika svar på det hela tiden ha ha.
    Gravid v.32+1 BF 23/10 Bara 55 dagar dit
  • telgebo
    Krake skrev 2011-08-28 22:50:34 följande:
    Det är en lite väl liten docka på bilden. Tygblöjor sitter runt rumpan precis som pappersblöjor. Vissa blöjbyxor går högt upp, men inte själva blöjan.

Man kan använda alla sorters blöjor och alla vikningar på alla barn oavsett kön och ålder. Sen hittar man det sätt som passar en själv och barnet bäst efter hand.

Men det finns inte mycket man kan göra fel. 
    Jo det är en docka, det är det på alla bilder jag sett hittills i alla fall. Så det finns inget mått så utan man lägger bara bebis där man tycker det blir bra på tyget? Bra då vet man det i alla fall ha ha.
    Tygtiiger skrev 2011-08-28 22:57:06 följande:
    Nej, min mamma råkade sätta på blöjbyxan utochin en gång och det funkade det med. Undrar bara hur hon lyckades? 

Jag undrar också hur i fridens namn hon lyckades få dit kardborren/tryckknappar.

Kan säga att svärfar lyckades med det mest konstigaste saker med första barnbarnet, bla fattade han inte att man knäpper upp knapparna på en body så han slet och micklade av sonen den bra länge ha ha.

m o e skrev 2011-08-29 09:52:48 följande:
    Vi hade tygisar på dagis åt vår yngsta. En gång var pocket-arna slut och vi hade lagt dit några IV och en gammal PUL-blöjbyxa i reserv. När jag hämtade kände jag att han var våt på byxorna och tänkte att blöjan måste ha läckt. När jag tog av såg jag att de hade bara satt på blöjbyxan och inte lagt i någon blöja. Det var inte mycket som sög upp kisset då. ;)

Men åhh smart Vissa använder ju verkligen huvudet ha ha

Loreena skrev 2011-08-29 10:01:20 följande:
    m o e - Hoppsan! Ja, det är inte lätt för de oinvigde att veta ;) Men de borde ju ändå tänkt tanken att det måste vara någonting där som suger upp kisset! Haha
    Jag hoppas att min son är torr när han börjar förskolan, annars får det bli pockets eller något liknande BG flip.

Hoppas på samma men får jag välja när min lilla ska börja så är barnet blöjfri på dagen om nu allt fungerar som det ska. Barn blir blöjfria läste jag igår runt 2,5-4 år och jag tänkte att mitt barn ska börja på förskola vid 3 års ålder eller något senare runt 3,3 år.

• telgebo
    Jania skrev 2011-08-29 20:06:36 följande:
    Men hur får ni ihop det då? Jag är glad om vi lyckas vänta till dottern är 1,5 år med att lämna henne till dagis...
    Jag ska börja arbetsträna typ rehabilitering och jag får välja när det ska börja och det blir inte förrän min bebis blir 1 år och det blir bebis i oktober nästa år och då är det svårt med plats mitt i terminen och då måste jag vänta till augusti 2013 och då är barnet strax 2 år och det tycker jag fortfarande är för tidigt och jag tror inte nån tycker illa om att jag väljer att vara hemma 1 år till och då kommer barnet vara nästan 3 år i augusti 2014.

Jag är ensamstående så jag kommer ta ut fp som alla andra, sedan bostadsbidrag, underhållsbidrag och så barnbidrag och om det funkar i min kommun så kan man ta vårdnadsbidrag istället för FP. Klara oss kommer vi. Jag kommer inte sätta mitt barn på förskola förrän barnet är minst 2 år men gärna närmare 3 år.
  • telgebo
    Jania skrev 2011-08-29 20:19:29 följande:
    Hur ofta brukar man byta engångsblöjor? Har noll erfarenhet av blöjor då detta är mitt första barn.
    Vi använder vikisar men har svårt att få dem att sitta bra runt benen nu när hon är så liten så jag överväger att köpa hem formsydda (ullrike) frottéblöjor från minimundus.
    Igår var hon lite röd och, typ, prickig. Då är det att hon fått vara blöt i blöjan för länge, va?

Engångs på natten. Går det bra även medan man ammar på natten? Hon får mat 1 till 2 ggr på natten...
    Om jag skulle övergå till engångs på natten (för att hinna sova lite mer) så ska jag inte ha känslan av att vara dålig och inte löpt linan fullt ut med tygisar....eller?

Vad ska man ha för engångs? Har för mig att det pratades om Änglamark. Kan vara svårt att få tag på där jag bor. Vad tar man då? Libero har ingen lotion i sina vad jag vet. Tipsa, snälla...

Varför känns allt så svårt? Gör jag livet krångligare än vad det är? Gråter

(Ni får ursäkta min lätta nedstämdhet, men jag kan inte ens ta beslut om vad lillan ska få heta....inget känns bra nog åt henne juh)

Oj! Vad långt jag skrev dessutom. Sorry....
    Jag undrar detsamma vilka engångsblöjor till natten som är bra.

Tidigare har jag använt uteslutande Libero till mina barn och vad jag vet så har de ingen lotion i sina blöjor. Änglamark har jag bara använt 1 gång på min son på en mässa vi var på där de bjöd på Änglamarks engångsblöja och då var min son ca 2,5 månad och jag tyckte de var en ok blöja.
  • telgebo
    IVFmamma skrev 2011-08-29 21:07:53 följande:

Dessutom gäller det väl 18mån med varje barn, alltså 18 mån för barn nr 1, 18 mån för barn nr 2 osv.?

Gäller vad?

Jania: Snappi kan du beställa på www.alvehamn.se
  • telgebo

Nån som kan hjälpa mig ang vilken strl på vikblöja jag ska köpa på Jysk imorgon? Ska jag försöka få tag på 60x60 cm eller finns det bara 75x75 cm? Kan man inte klippa till dom då så att de blir 60x60 cm så att det inte blir för stora till bebis?

Vad heter dessa på Jysk så jag tar rätt?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24