• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Rekommenderar också den blöjan som johlinn tipsar om, nu har vi just storlek medium och kommer med största sannolikhet inte behöva något större, annars hade jag köpt fler!

• Bobelin

Tack för tipset, men det är just medium han behöver. Och de verkar inte gå att beställa alls.

• Bobelin

Vad tyst det var i tråden!

Har i allafall impulsbeställt några Fuzzi bunz os och ett startpaket med 3 Wonderoos minky. Blev intresserad av TotBots formsydda bamboostretch men måste hejda mig lite. De rekommenderades till natten. Någon som har prövat? Vilken blöjbyxa funkar bäst?

• johlinn

Som regel tycker jag att iv:s gamla modeller har fungerat bäst på alla möjliga varianter av blöjor.

• Bobelin

OK, IV är i princip det enda jag har testat (soft, organic cotton, ull) men 5-8 kg storleken är på väg att bli för liten.  Blev så sugen att köpa något annat tex Blueberry Coverall, det fanns ju så många roliga färger!

• SaJoMa

Börjar vara mellan blöjstorlekarna nu och det som passar bäst är BG OneSize-blöjorna på mellanknappen. Har väntat på att Fuzzi small skulle börja passa bättre igen, men det har inte hänt än. Får ha dom på kvällen när det bara kommer lite småkiss eftersom dom gärna läcker i benen. Konstigt eftersom x-smallarna har passat nästan bäst. Det fick jag tag på en hel hoper begagnat som vi kunde ha drygt en vecka innan han plötsligt tjockade på låren...

På natten har vi nu Lilla Lammets bambublöjor i både size 1 och 2, tvåorna framåt morgonen när det kommer mycket kiss. Lägger en fleecelapp i dom för att han inte ska bli så skrynklig om det går långt mellan bytena. Vi sover väldigt mycket och bra på nätterna just nu *peppar peppar*

Jag har beställt 2 BG AIO OneSize för att prova dom. Gillar dom jag har i small, fast dom kan man ha extra inlägg i också, för de har ficka. Det har nog inte dom nya OneSize. Fick tag på fler AIO small också, men dom börjar vara på yttersta kardborrsnutten, så dom passar inte så länge till. XS la jag undan för nån vecka sen till småsyskonen.

EC-light funkar toppen vissa dar och andra inte, men något kiss om dan brukar vi fånga och de flesta bajsen. Han utvecklas som en tok just nu, både motoriskt och med kommunikationen, och då märker man att det kommer mer i blöjan och mindre EC-tecken eller passa på, som han annars är bra på.

• llotta

SaJoMa - tänk vad olika det kan vara. Fuzzi i small använde vi på dottern från start tills hon var ett knappt halvår och de funkade utmärkt. Hon låg då på bvc:s mittenkurva på både längd och vikt, nu har hon hoppat upp en på längden. Dock fick vi komplettera med mer inlägg från 3 månader ungefär, det är inte där skon klämmer? Sen gick vi över till BG pockets one size på mellanknappen. Det är grymma blöjor tycker jag. Nu tycker dock förskolan att de börjar bli lite trånga, kanske för att de är så välfyllda för att inte läcka? Jag förstår inte riktigt och tror nog egentligen att de kan funka bra ett halvår till, sen är hon två och om jag får gissa blöjfri. Här är det lite trist med EC-andet då hon i princip inte kommunicerar toabehov alls sen fsk-start. Rutinsätter vi henne hemma kommer det i princip alltid kiss och på morgonen även bajs, men hon säger inte gärna till. Har iaf fått fsk att också sätta henne på pottan och de är väldigt imponerade när det blir resultat. Så otroligt tycker ju inte jag att det borde vara för pedagoger som jobbade redan på 80-talet med en 1,5-åring på potta, menmen...

• Bobelin

Har fått hem mina fuzzybunz och wonderoos och ivrig som jag var slängde jag in alla i tvättmaskinen. Och kom på för sent att jag hade ju tänkt testa en av varje först för att kunna uttnyttja returrätten om jag inte blir nöjd. Suck att man ska ha så bråttom jämt!

Men de är ju så fina. Tycker dock att fuzzybunz ser små ut och wonderoos blir rejält tjocka med båda iläggen. De kommer nog funka på natten ett tag, vilket de också utlovar på hemsidan. Ska bli spännande att testa.

Någon som har testat wonderoos pocket?

• johlinn

Bobelin - fick aldrig wonderoos o fungera för vår kille, han var så smal att den blev alldeles för bylsig och bred när han var liten. När han blev större hade den nog fungerat, men då hade vi redan köpt upp oss på annat.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24