• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Hestia

Tack för alla smarta tips tjejer!! Nu har jag tvättat alla blöjor tre gånger, och tänkte stoppa dem innan jag lägger in dem i byrån i väntan på bebisen. Antar att ett inlägg räcker i början, även nattetid? Eller är det bättre att inte stoppa dem alls, utan göra det inför varje blöjbyte?

• llotta

Hestia - bäst att stoppa innan tycker jag, åtminstone med "standardstoppning", sen fyller jag på med extra om jag vet att det behövs. Angående natten beror det ju helt enkelt på hur ofta du vill byta (och huruvida bebisen bajsar på natten också vilket säkert är fallet i början), är det bara kiss kan jag tänka mig att det behövs mer än ett om den ska hålla en hel natt!

Vi pottränar för fullt! Så kul. A är drygt 22 månader och har fattat galoppen (inte på natten dock). Vi kör blöja på dagis/ute/vid vila och trosor i övrigt och har två blöta sen i fredags (inklusive gårdagens på fsk) och både är i samband med vila! Vi har bestämt att vi kör blöja på fsk iaf den här veckan ut, nästa vecka är det lugnare där då det är sportlov så då har de lite mer tid att hålla kolla på henne. Till dess fortsätter jakten på tillräckligt små trosor. Lättare sagt än gjort kan jag säga...

• johlinn
    llotta skrev 2013-02-19 09:58:26 följande:
    Hestia - bäst att stoppa innan tycker jag, åtminstone med "standardstoppning", sen fyller jag på med extra om jag vet att det behövs. Angående natten beror det ju helt enkelt på hur ofta du vill byta (och huruvida bebisen bajsar på natten också vilket säkert är fallet i början), är det bara kiss kan jag tänka mig att det behövs mer än ett om den ska hålla en hel natt!

Vi pottränar för fullt! Så kul. A är drygt 22 månader och har fattat galoppen (inte på natten dock). Vi kör blöja på dagis/ute/vid vila och trosor i övrigt och har två blöta sen i fredags (inklusive gårdagens på fsk) och både är i samband med vila! Vi har bestämt att vi kör blöja på fsk iaf den här veckan ut, nästa vecka är det lugnare där då det är sportlov så då har de lite mer tid att hålla kolla på henne. Till dess fortsätter jakten på tillräckligt små trosor. Lättare sagt än gjort kan jag säga...
    kapp-ahl har små trosor i stl 86-92. briefs tror jag de kallade dem. Såna har vi till sonen som är liten o smal även om han är snart fem Sen har vi köpt yttepyttesmå kalsonger på la-redoute, kolla om de har trosor också? kalsongerna fanns ned till stl 81, och de var inte blöjanpassade vilket mindre storlekar i svenska butiker ofta är!
  • llotta

johlinn - tack för tips. Just de från kappahl som de beskriver har jag faktiskt provat, men de var (hör och häpna) för små. Vi har hittat några från Lindex som sitter bra (medan andra därifrån i samma storlek rasar ner) och en av modellerna från polarn funkar också. Har köpt billiga på rean på maxi idag också, vi får prova ikväll - det behövs ju en hel hög också. Märkte det där med blöjanpassning och tänkte mest *suck*.

• johlinn

Llotta - isf rekommenderar jag inte de från la redoute, de är små i stl. Hoppas de från Ica passar!!

• llotta

De ser bra ut iaf. Jag har dock lite svårt att förstå hur det kan skilja mer än fem cm i midjan på underkläder i samma storlek till en tvååring... Tänkte jag skulle beställa från minimundus nästa gång jag gör en beställning därifrån också...

• johlinn

Llotta - minimundus har varit för höga i midjan för oss.

Visst är det märkligt med skillnaderna? Jag har nog lagt ett par tusen på olika sorters underkläder nu sen vi slutat med blöjor... Skönt att vi har en sort som fungerar nu så vi kan lägga pengar på annat!

• llotta

Då kanske vi inte ska satsa på dem. Det finns fortfarande en påtaglig bebismage som saker behöver hamna nedanför. Om nu någon annan funderar så är det den här modellen www.lindex.com/se/barn/flick-86-122-cl/underklaeder-natt/6928024/Trosa/ som passat oss bäst hittills. Ja, det är sjukt vad mycket pengar det blir på underkläder, jag lägger generellt mycket pengar på barnkläder, men på något sätt känns det ju rimligare att man får en fin tröja för 200 kronor än fyra ynkans små underbyxor. Nåja, från maxi fick jag iaf med mig 9 par för 70 kronor, så det var nog ett bra köpa att ha som reserv även om de inte sitter prefekt. Det behövs ju en hög att lägga på fsk också...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24