• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • mrs lundin

Alltså hon vill gärna ha blöja, men inte tygblöjan! Hon vill ha dom vanliga... Att plocka bort blöja helt och pott-träna så intensivt känns inte aktuellt riktigt än. (kanske om det varit sommar och vi bott i hus med trädgård, men inte vintertid i lägenhet, och inte så tätt på att det kommer en ny liten bebis) Har tänkt mer att när hon själv börjar säga till och vilja gå på pottan, samt blöjan oftast är torr i mellan gångerna är det dags att prova att ta av den. Men är mest egna tankar, har inte läst så mkt om pottträning än, ska kika in Oh crap, pottytraining! Hon har suttit på pottan länge nu, sen typ i somras eller nått, men säger inte till alls när hon vill gå (förtom direkt på morgonen, då vill hon på pottan med pappa mest för det är mysigt att sitta där och leka tror jag

Men jag har ju köpt fina pocketblöjor som knappt blivit använda och det var dem jag ville köra lite med på helgerna och så, men hon vägrar. Satte på en och hon grät och grät och drog i den Sen plockade hon själv fram en vanlig när jag tillslut plockade av tygisen. Sen dess har jag inte fått på nån, hon vill inte alls. 

• llotta

Låt de vara framme så hon ser dem och sådär, åtminstone min dotter är en oerhörd vanemänniska, om hon inte var van vid både och skulle hon med all säkerhet protestera. Vi pratar mkt om den fina blå / rosa / gröna / prickiga blöjan vi ska sätta på eller låter henne välja om det ska vara blå eller prickig. Det upplever vi underlättar. På samma sätt pratar vi om girafferna på änglamarksblöjorna hon har på natten.

• Hestia

Nu har mina blöjor kommit (FuzziBunz och BumGenius)! 13 dagar kvar till BF. Nu blir det till att tvätta dem ett par gånger! Spännande det här!!

Jag har tyvärr inte skötbordet i badrummet (pga platsbrist). Hur gör ni som har skötbordet i sovrummet, och tygblöjor? Jag tänker att det smidigaste måste vara att lägga undan den använda (bajs)blöjan och byta färdigt, och sedan när nya rena blöjan är på gå in i badrummet och ta bort bajset?

• llotta

Hestia - åh vad fina de är! Man blir ju lätt shoppingsugen! Och bebissugen! Jag tror att det är utmärkt att göra som du säger, kanske ha en PUL-påse vid skötbordet som rymmer några om det inte blir tid att ta hand om dem på en gång. Lycka till med förlossning och bebis!

Här hemma kör vi mer och mer blöjfritt, en halvaktiv potträning skulle man kunna säga. A är 22 månader nu och det känns som det absolut är på G! Skoj, även om det tar sin tid eftersom blöjan får vara på på fsk än så länge!

• Salt Groda

Hestia, amningsbajset behövs inte sköljas av. I början gjorde jag det men sen märkte jag att det blev rent ändå.
    Nu när min bebbe bajsar "riktigt bajs" så sköljer jag. Har en pulpåse hängande bredvid skötbordet där kissblöjor hamnar direkt. Har även en liten minibalja som jag lägger bajsblöjan i, sen tar jag bara hela baljan till badrummet, sköljer av ner i toan, sen åker blöjan ner i pulpåsen med de andra.

• MiniMillan2011

Vi använder tyg 'våtservetter' så jag går in å blöter en sån å tar med till skötbordet å sen när blöjan är av kastar jag in den i handfatet å sen när blöjan är på så sköljer jag upp den...fast då har jag ju skötbordet utanför toan.

• Lilja85

Smidigast, Pocket (sort?) eller AIO ImseVimse? Alltså smidigast för bebis. Tycker det blir så "bulligt" fram för pojken när vi använder ImseVimse AIO eller formsydda om vi viker "pojkvikning" på inlägget. Eller är det onödigt? Är heeelt ny på detta med tygisar och det blev Imse av en händelse (de som fanns i affären). 

• llotta

Pocket alla gånger! Smidigast tycker jag Fuzzi Bunz är oavsett om man kör one size eller de vanliga storlekarna. Men jag gillar också tex Bum genius. Poops verkar vara bättre nu än för ett par år sen. Det kan också vara värt att kolla på babykind uk efter Real easy diaper by hiphip baby, en toppenblöja som påminner mkt om Fuzzi, men är all in one.

• emindy

Jag tyckte bättre om Imses aio än pocketarna för att vi hade sånt problem med att pocketarnas torrskikt satte igen efter en tid och då började blöjan läcka. Imses sätter ju ALDRIG igen
    Men sen provade vi BG Flip och de är ju lika mjuka och följsamma som pockets men det gör inte lika mycket om torrskiktet sätter igen lite ibland eftersom kisset kan komma runt det och sugas upp på baksidan, så att säga.
    Kompletterade dem med limpvikta vikisar när liten blev äldre

Till pyttebebis är vi fortfarande helt sålda på vikisar och blöjbyxor

Svar på tråden Tygblöjetråden 24