• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Bobelin

Grattis till Lilleman!

Vad bra att tygisarna funkar. Jag köpte också två paket blöjor och på slutet blev jag tvungen att slösa ordentligt med engångs för att hinna använda dem innan de blev för små!

Men jag körde ju med vikisar och Imse skal de första 6 månaderna. Sen när det var dags att köpa större skalbyxor upptäckte jag pocketblöjor istället. Har Fuzzy buns, Wonderood och Happy Heinys. FBnsen hade lätt funkat i storlek från början, men jag undrar hur de hade klarat amningsbajs?

• llotta

Hej på er och god fortsättning!

Min erfarenhet är att Fuzzi bunz och amningsbajs går alldeles utmärkt - vi hade betydligt oftare läckage om hon hade engångs då. Nu har vi alltid bytt bajsblöjor relativt omedelbart, men ändå - inga problem faktiskt! Bobelin - är det onesize fuzzi du har?

• DetÄrBaraLillaJag

Tack tack, Inget problem med amningsbajset här, inläggen suger upp vätskan i bajset, så det rinner inte alls, bara att ta en bit toapapper och lyfta bort bajset från fleecen när jag Bytar blöjan... Hade engångs inatt, för att göra slut på dom, och det rann betydligt mer med dom och va mkt svårare att få Lilleman ren då den blöjan inte sög upp bajset på samma sätt...

• Bobelin

Ja jag håller med! Läckte nästan varje gång i engångs men aldrig i vikisarma.

Ja jag har onesize.

• Hestia

Nu har jag införskaffat 12 bumgenius och 14 fuzzibunz (båda one size) till bebben som är beräknad om sex veckor. Spännande!!

• mrs lundin

Hej!
    Nån som har erfarenhet med att få ett lite äldre barn att använda tygblöjor? Har haft det i perioder till dottern, men blev inte så mkt nu i höstas då vi inte orkade pga nytt jobb, ny graviditet osv. Dessutom får de blöjor på dagis så det blev så få om dagen, så det kändes inte lönt (har aldrig haft tygis på natten) Nu är jag hemma igen o är mammaledig (bf om 2,5 vecka) och tänkte att nu kunde jag ju använda lite tygblöjor på dottern på de dagar hon är hemma hela dagen, dessutom kanske det hjälper till med att känna att man är blöt (hon sitter gärna på pottan, kissar ofta och bajsar ibland, men säger inte till själv än) Men hon vill inte alls ha dem på sig! Hon blir jätteledsen när jag försöker, säger Nej, nej och river fram de vanliga... Dottern är 21 månader. Är det bara att ge upp eller någon som har nått tips? Funderar på att sy tygisar till dockorna och se om det hjälper. Kanske hjälper det  med om vi kommer igång med tygisar till bebisen sen, har tänkt köra det en del iaf. 

• MiniMillan2011

Jag tänker lite som så att det kanske är super tillfälle å potträna? När ni är hemma? Om hon inte vill ha blöja menar jag...

• llotta

mrs lundin - Jag tänker som MiniMillan min dotter är jämgammal med din och har för all del haft tygisar hela tiden (utom nätter) inklusive på förskolan. Just nu är hon påväg ur en magsjuka, men när hon är frisk (och vaken) kör vi nu blöjfritt, med antingen träningsbyxor eller trosor och vanliga byxor (suger ju också upp en del), hemma. Än så länge inte med något större resultat, men jag tycker mig iaf se att det har ökat hennes medvetenhet något. Vi har inga dyra mattor och en sliten gammal soffa, så det enda stället hon inte får vara blöjlös är i vår säng (då vi inte har någon plastad frotté där). På hennes matstol (hon kissar ofta precis i sluttampen av måltiderna, har vi lagt en handduk så vi slipper pölar där och då. Jag förstår att det kanske är meckigt när man är höggravid, men tänker att det iaf inte blir så mkt mer tvätt än med tygisarna. Jag tror att tvååringar har alla möjligheter i världen att bli torra - om vi ger dem chansen. Jag har blivit rekommenderad (via blöjfribebis.se) Oh crap pottytraining, en e-bok på engelska om potträning för barn 20-30 månader och i en FB-grupp där jag hänger lovordas den! Har dock inte hunnit köpa den själv än.

• MiniMillan2011

Min lilla tjej blir två år till veckan och hon har varit helt torr (dagtid) sen september å hemma sen i somras å då har vi inte hållt på jätte mycket med pottan...hade nog en väldig fördel av att storasyster gick mycket på pottan...så de gick mycket ihop :)

Svar på tråden Tygblöjetråden 24