• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • llotta

Betula - det finns förresten två aio till salu i den gruppen nu (inte min annons), 150 kr st.

• Bobelin

Min 10 manaders ligger inte stilla! Har problem med alla blojor just nu. Men Happy Heinies med kardborre funkar bast.

• Kallfront
    llotta skrev 2013-03-06 12:46:29 följande:
    Kallfront - är de med knappar? Om jag letade hade jag nog kunnat tänka mig att betala iaf 170 kr st för dem. Det är bra drag i Köp och sälj tygblöjor-gruppen på FB, kan varmt rekommendera den. Tänker att det beror på hur många det är också, ett bra paketpris kan ju kännas lockande och så behöver man inte hålla på och skicka till massa olika...
    Det är knappar på ett par men resten har kardborreknäppning. Lade in en annons under Köp- & sälj. Men det finns alltså en grupp enbart för tygblöjor också?
  • Envira

nu har jag försökt kolla igenom trådar och googlat och allt möjligt.. Så nu frågar jag här och kanske får nåt bra svar.. 

*Jag vill gärna använda tygblöjor, är det logiskt att använda redan från födseln?

*Vill ha någon sorts blöja som man har inlägg som man tvättar först och främst, och sen själva blöjan utanpå kan man kanske använda fler än en gång.. 

*Har inte världens bästa ekonomi så det kommer bli ebay jag beställer genom, har hittat de här blöjorna, kan nån förklara hur dom funkar och om man behöver komplettera med något sorts inlägg eller något att köpa på sidan om? 
    http://viewitem.eim.ebay.se/SINYO-Baby-Reusable-Cloth-Diaper-Nappy-7-Colors-Size-Adjustable-AIO-Waterproof/271025081842/item

TACKSAM för svar! Glad

• DetÄrBaraLillaJag

Elvira: det är Kina blöjor samma som babyland som säljs på tradera och liknande.. Jag har några liknande hemma jag tycker att dom är bra, men man kan inte räkna med att PULen håller särskilt länge.. Och vad jag har förstått skiljer kvalitén väldigt..

• Bobelin

AIO betyder all in one. Alltså byter man hela blöjan på en gång. Men det ska väl vara möjligt att lägga i extra ilägg för att öka uppsugningsförmågan.

Annars finns det en andrahandsmarknad och tygblöjor blir bara bättre och bättre (tills PUL o resårer slits förstås). Rekommenderar att satsa på begagnade vikblöjor och nya/ lättare begagnade PUL byxor om du vill komma billigt undan.

• Hestia

Tjejer!! Nu behöver jag hjälp! Sonen är 14 dagar idag, och jag har gjort ett par försök med tygblöjor (har one-size). - Bumgenius: knäpper dem så hårt jag tycker att jag kan (minsta på höjden och två knapprader synliga i mitten vid midjan), och de allra flesta gånger läcker det kiss ut genom benhåken vid första kissningen. De är nya, men har tvättat dem fyra gånger enligt de anvisningar ni gett innan jag började använda dem. - FB: sitter superhårt på bebisinställningen de rekommenderar att man börjar med (6 i benen). Har ändrat till 4 och det känns bättre, men sonen får märken av dem runt benen. Han är ca 52 cm och väger 3700-3800 gram. Har ni några tips? Eller skall jag köra engångs ett tag till?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24