• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Bobelin

Imse vimses ytterblöjor i pul och ull funkar ypperligt med vikblöjor till nyfödda och säkert hela blöjperioden. Om man köper de med knappar när de börjar ta av sig själv.

• castafiore
    Bobelin skrev 2013-07-26 12:25:35 följande:
    Min 14-månaders kan absolut inte ha kardborreknäppning längre då han tar av dem hela tiden!
    Annars finns det många fina birt-to-potty kits om man kikar lite på engelska hemsidor.
    Nä, det kan jag förstå. Och när de blir lite större, i slutet på blöjperioden kan ju kardborreknäppningen gå upp av sig själv OM de bara har blöja. Så vi har alltid kläder ovanpå.
  • nadir
    Bobelin skrev 2013-07-26 15:30:59 följande:

Imse vimses ytterblöjor i pul och ull funkar ypperligt med vikblöjor till nyfödda och säkert hela blöjperioden. Om man köper de med knappar när de börjar ta av sig själv.

Det måste va enkelt om min sambo ska gå me på det. Så vikblöjor känns inte aktuellt :)
  • Monchichi

Var köper ni era tygblöjor? Hittar ingen svensk butik som säljer Happy Heinys som jag funderar på nu. Har tidigare varit insnöad på bum genious men kardborren börjar bli dålig och det är ju så liten knäppning på dem så jag tänkte om lite. Har två HH och de är ju faktiskt rätt bra, med bred kardborre. Mina blöjor är dock inhandlade 2008 så nu till tredje och fjärde barnen behöver jag lite nya, men hittar inte så många nätbutiker i sverige. Eller beställer ni från USA?

• Hestia

Vi köpte hälften Bumgenius och hälften Fuzzibunz, båda med knappar och i deras "one size". Sonen är snart fem månader, och vi är nöjda med båda, ibland mer den ena, ibland mer den andra.

• castafiore

Liten fråga: Vi kör med lite ättika emellanåt för att få bort lukten, men ibland räcker inte det. Då har vi använt nappysoak eller nappyfresh och det har löst problemet för en lång tid framöver.

Men nu hittar jag inte något av dem på nätet längre, i alla fall inte i någon svensk butik. Har de slutat sälja? Någon som vet var man kan hitta?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24