• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • högavisan
    babyfreeze skrev 2013-08-29 22:31:09 följande:
    Klart det går att köpa begagnat! Bara på tradera som de har policy mot det.

Har du något tips? Jag kan absolut tänka mej att köpa nytt med, om jag bara får med karln på tåget så att säga. Men först begagnat. Glad

Vilken korkad regel, jag ska banne mej maila dom jag med. Idioter!  
  • babyfreeze
    Parksandrec skrev 2013-08-29 22:20:09 följande:
    Jo. Jag reflekterade över det i klago-mailet också. Försöka går ju :) facebook funkar dåligt för mig, tyvärr.

Tycker den här policyn påminner om såna härn EU-regler där storleken på bananer ska bestämmas och allt utanför den normen ska slängas på sopberget. Byråkrati blaha.
    Haha! Ja, fast det finns ju andra köpsajter än tradera. :) jag har köpt på blocket och på en loppis tex
  • Parksandrec

Fick svar från tradera.:

Vad bra att du hör av dig.
    Jag heter Victoria och ska besvara ditt mail! 
    Tråkigt att du inte tycker om denna regel!
    Men det är som du säger att det är inte tillåtet att sälja tygblöjor på Tradera av hygieniska skäl.
    Tyvärr så kan jag inte göra något åt det utan det är en regel som vi på Tradera har i dagsläget.

Jag hoppas du känner dig nöjd med det svar du fått. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss! 
    Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar 

Victoria på Tradera 
    Kul jobb Victoria verkar ha med cut and paste i den färdiga svarsmallen.
    Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • polly P

Va e grejen med rispapper igentligen? Skulle man inte kunna lägga tex eldorados tvättlappar ist?

• castafiore
    polly P skrev 2013-09-02 21:35:26 följande:
    Va e grejen med rispapper igentligen? Skulle man inte kunna lägga tex eldorados tvättlappar ist?
    Kan man spola ner eldorados i toan? Och gör de torra tvättlappar?
  • polly P
    castafiore skrev 2013-09-02 21:52:57 följande:
    Kan man spola ner eldorados i toan? Och gör de torra tvättlappar?

Nej.

o ja.
  • castafiore
    polly P skrev 2013-09-02 23:37:24 följande:

Nej.
    o ja.
    Då är det väl det som är skillnaden, rispapper ska man kunna spola ner i toan. Men vi gör det bara när det verkligen behövs, då jag ändå tror att det kan täppa igen.
  • DetÄrBaraLillaJag

Rispapper täpper igen rören.. Eftersom att dom klarar en 60 graders tvätt så är dom nog lika hårda som tvättlappar dom klarar också en 60 graders tvätt.. ;)

• MissMf

Kan man ha tygblöjor om man inte har egen tvättmaskin? Är det bäst med vikblöjor + blöjbyxa till nyfödd o sen typ poops pocketblöjor? :)

• johlinn

Missmf - många som inte har egen tvättmaskin! Själv kör jag blöjtvätten i grovtvättmaskin i tvättstuga. Fungerar jättebra!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24