• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • nadir

Hej!

Slänger ut en fråga. Väntar första barnet och vill ha tygblöjor. Vill köpa ett paket som räcker länge. Gärna hela blöjperioden. Finns det såna alternativ?

Tacksam för svar :)

• castafiore
    nadir skrev 2013-07-25 17:22:15 följande:
    Hej!

Slänger ut en fråga. Väntar första barnet och vill ha tygblöjor. Vill köpa ett paket som räcker länge. Gärna hela blöjperioden. Finns det såna alternativ?

Tacksam för svar :)
    Jag gjorde som så att jag köpte tre olika märken för att se vad jag trivdes med. Sedan köpte jag 15 st av det märket jag tyckte funkade bäst, som hette bumgenius. Dessa har båda mina barn använt under hela blöjperioden (fösta i tre år och andra i två år hittills) , och de funkar bra fortfarande. 15 st räcker om man tvättar varannan dag.
  • nadir
    castafiore skrev 2013-07-25 22:18:29 följande:
    Jag gjorde som så att jag köpte tre olika märken för att se vad jag trivdes med. Sedan köpte jag 15 st av det märket jag tyckte funkade bäst, som hette bumgenius. Dessa har båda mina barn använt under hela blöjperioden (fösta i tre år och andra i två år hittills) , och de funkar bra fortfarande. 15 st räcker om man tvättar varannan dag.
    Ska googla direkt! Har egentligen bara spanat på imse vimse än så länge faktiskt. Tack!
  • castafiore
    nadir skrev 2013-07-25 22:32:25 följande:
    Ska googla direkt! Har egentligen bara spanat på imse vimse än så länge faktiskt. Tack!
    Imse vimse tyckte jag var direkt värdelösa.Tjocka och otympliga.
    Vi provade mothers touch, peabodys (tror de hette så) och bumgenius. Alla var ju bra, men det jag fastnade för var att bumgenius knäpps med kardborreband på magen. så himla praktiskt.
  • nadir
    castafiore skrev 2013-07-25 22:38:07 följande:
    Imse vimse tyckte jag var direkt värdelösa.Tjocka och otympliga.

Vi provade mothers touch, peabodys (tror de hette så) och bumgenius. Alla var ju bra, men det jag fastnade för var att bumgenius knäpps med kardborreband på magen. så himla praktiskt.
    Kollade lite på hemsidan. Vad köpte du för variant? Funkade de från nyfödd? De hade ju en newborn-variant och sen all in one utan någon storlek
  • castafiore

Jag hade den vanliga, bumGenius 4.0 One-Size Cloth Diaper tror jag.
    Den funkade utmärkt från start. Det kanske skulle bli lite byltigt på en prematur, men på normal nyfödd funkar det bra.

• nadir
    castafiore skrev 2013-07-25 22:44:22 följande:

Jag hade den vanliga, bumGenius 4.0 One-Size Cloth Diaper tror jag.

Den funkade utmärkt från start. Det kanske skulle bli lite byltigt på en prematur, men på normal nyfödd funkar det bra.

Tack :)
  • nadir

Någon med andra åsikter om vilka blöjor som funkar bäst för en hel period? :)

• DetÄrBaraLillaJag

One size blöjor över lag funkar fint tycker jag.. Utom dom billiga från tradera.. Jag har ett gäng pockets i one size som har funkat fint från start.. Sonen är nu 7 mån.. Det som kan behövas kompleteras är extra inlägg och någon son håller för natten.. Orkar man så är ju vikisar också något som funkar hela blöjperioden.. Jag var inget fan av dom i början, men har börjat trilla tillbaka nu och gillar dom mer och mer igen.. :)

• Bobelin

Min 14-månaders kan absolut inte ha kardborreknäppning längre då han tar av dem hela tiden!

Annars finns det många fina birt-to-potty kits om man kikar lite på engelska hemsidor.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24