• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Parksandrec
    JohBo skrev 2014-01-23 11:33:14 följande:

Är det frottéblöja + blöjbyxa du har?
    Jag skulle tro att du behöver justera knäppningen lite. Om det är frottéblöjorna - är det onesize varianten (dessa: www.babyrino.se/frott-bloja-4-pack/245-0)? I så fall så kan man vika ner bakkanten så att blöjan blir mindre och får bättre passform på en liten bebis. Testa det om du inte har gjort det redan. smile1.gif Det får inte sitta för löst, då kan det rinna ut.
    Gäller även blöjbyxan, lyft på benen och se så att det inte blir glipor. Kanske den är för stor?

Tack för tips! Vi håller på och mixtrar med vikning & knäppning. Det är lurigt att få till det vid låren... Kanske också en vanesak.
  • polly P
    Parksandrec skrev 2014-01-22 23:47:57 följande:
    Nu är första tygblöjorna inköpta och vi har börjat testa. All In Two valde vi. Vill helst slippa fleece, hittade inga AIO utan fleece.

Tyvärr väldigt mycke kissläckage när tjejen låg på sidan. Hon är en späd en. vid 2 mån 3800 till sina 55cm, inga jättelår alltså. Så jag undrar, när hon tjockar tillsig, llöser det sig med läckaget då? Än har vi köpt tre blöjor från imsevimse och undrar om nån har tips på bad vi bör prova mer

Poops har aio utan fleece
  • Bobelin

Om jag skulle börja om med blöjor skulle jag absolut välja Littlelamb formsydda med Babyideas ullbyxor plus några Littlelamb pocketblöjor i olika storlekar. Hoppas på ett syskon så jag får köpa några till!

• Kakansson

Hej, Så roligt att hitta den här tråden. Vi får vårt första barn i maj och har börjat titta på tygblöjor. Vill vara lite bekväm, för både min och min sambos skull, och tittar på AIO one size blöjor men även blöja + blöjbyxa. Är det någon som testat Poops One Size blöjor? Tack för en bra tråd!

• betula

Har inte testat poops, men är helt frälst i bumgenius AIO organic. Dock körde vi vikblöjor när sonen var riktigt liten, då det gick så mkt blöjor & de torkar så grymt mkt snabbare. Blir en kombination nu m småsyskonet med. Funderar dock själv på att köpa några poops för att utöka förådet m AIO-blöjor här hemma (har bara 6 st)

• Kakansson

Tack för tips Betula. Vi tänkte köpa några stycken av olika märken och testa oss fram, ska kolla Bum Genius också! Ska även köpa hem någon från Imse Vimse. Har förstått att passformen, så klart, är avgörande för funktionen.

• betula
    Kakansson skrev 2014-03-17 21:05:03 följande:
    Tack för tips Betula. Vi tänkte köpa några stycken av olika märken och testa oss fram, ska kolla Bum Genius också! Ska även köpa hem någon från Imse Vimse. Har förstått att passformen, så klart, är avgörande för funktionen.
    Vi har en IV AIO och jag upplever den som mkt klumpigare än BG AIO. Men sen lär det nog bero på bebisen o passformen på den som sagt ;)
  • Bobelin

Kan återigen rekommendera Littlelamb pocket om man inte vill ha vik eller formsydd + byxblöja.

Har testat Fuzzy Buns, Happy Heinis, Wonderoos, Charlie Banana och Littlelamb pocket och TotBots och Real Easy Nappies AIO.

Favoriterna är Wonderoos och Littlelamb.

• linarau

Hej!

Har två frågor/funderingar:

1. Har någon beställt från babykind.co.uk? Just nu har dom bra rabatter så jag är lite sugen.

2. Kan någon sätta ihop ett startkit (gärna utifrån sortimentet ovan) till en som ska börja med tygblöjor? Vi väntar första barnet om en månad och vill ha tygblöjor på heltid. Vi har gott om plats och egen tvättmaskin. Har kollat lite på formsydda med skalbyxor men är även lite sugen på att prova AIO. Kittet får gärna innehålla produkter som går att kombinera och använda under lång tid/flera storlekar.

Tack :)

• betula
    linarau skrev 2014-05-13 22:45:55 följande:
    Hej!
    Har två frågor/funderingar:
    1. Har någon beställt från babykind.co.uk? Just nu har dom bra rabatter så jag är lite sugen.
    2. Kan någon sätta ihop ett startkit (gärna utifrån sortimentet ovan) till en som ska börja med tygblöjor? Vi väntar första barnet om en månad och vill ha tygblöjor på heltid. Vi har gott om plats och egen tvättmaskin. Har kollat lite på formsydda med skalbyxor men är även lite sugen på att prova AIO. Kittet får gärna innehålla produkter som går att kombinera och använda under lång tid/flera storlekar.

Tack :)
    Mitt bästa tips är att köpa några enstaka ex av lite olika sorter/modeller för att se vad osm passar ert barn bäst.
    Själv tycker jag bäst om vikblöjor och bumgenius, men har ännu inte börjat m lillasysters tygisar, så får se om det ändras nu m henne.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24