• Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor.
    Alla frågor är välkomna!

Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg.

Dit kommer du om du klickar på den lilla symbolen
    ...längst till vänster vid sidnumren.

Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious

BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz

GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse

MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods

SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos

Förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Svar på tråden Tygblöjetråden 24
  • Eofrysina

Jahapp och så var man tygblöjeförälder igen

Jag hade tygblöjor till äldsta barnet hela blöjperioden, men gav ganska snabbt upp på barn nr två och tre. Nu har jag gjort försök till att få tvåan blöjfri och han verkar ha noll koll på när kissandet börjar och hur man håller sig och trean är väldigt intresserad av toan men har än så länge ingen ordning på det heller givetvis. Jag har haft några IV AIO kvar och några IV träningsbyxor.  Med träningsbyxornaa blir det ju en himla massa att torka så de är det inte läge att använda ännu. Däremot var de IV AIO som jag hade riktigt bra fortfarande så jag bestämde mig för att köpa fler. Jag hade BG AIO (tror ni förkortar så här) till ettan men de tål inte lika höga tvätttemperaturer och jag vill kunna köra 90 grader då och då och så var BG lite väl torra mot rumpan och nu när det handlar om att lära sig att känna efter vad som händer är det ju en nackdel.

Ja, det verkade vara ett lätt val så jag har handlat 10 st IV AIO så totalt har jag nu 17 st. Problemet är dock att de läcker vid benen när de kissar. Jag visste inte att jag hade köpt en större storlek denna gången eftersom de blöjor jag redan har en gång i tiden var de som var största storleken och de är nästan lite små på barnen nu. Jag funderar på om det är frotten som inte tvättats tillräckligt ännu och därför suger för dåligt också för om jag fäster kardborren på mitten av byxan så verkar det ändå ganska tätt kring benen... Vad tror ni? Kan jag fixa till byxan själv på något sätt?

Ska väl tilläggas att barnen väger 13 kg och över...

• MissMf

Tänkte på tvättlappen vandring från ikea för 29kr/2 st kan man ha den som vikblöja till en nyföding o sen köra pocketblöjor? Eller e dom för små eller får tunna eller nått? Är det bättre o köpa fån imsevimse typ? Tänkte att dom från ikea blir lite billigare :p

• Eofrysina

MissMF jag tor det är precis sådana jag köpte en del av när sonen föddes. Tror de var i trepack då om jag inte minns fel. Hursomhelst så funkade de jättebra till en nyföding men krävde lite fler tvättar innan de funkade lika bra som de från IV.

• MissMf
    Eofrysina skrev 2013-10-25 20:02:48 följande:
    MissMF jag tor det är precis sådana jag köpte en del av när sonen föddes. Tror de var i trepack då om jag inte minns fel. Hursomhelst så funkade de jättebra till en nyföding men krävde lite fler tvättar innan de funkade lika bra som de från IV.

Tack! Då kan man börja köpa på sej sånna snart då :p eller ska kanske vänta tills efter första ul :)
  • Eofrysina

hmm jag har haft säkert femtio vikblöjor i olika storlekar. Jag började med en hög som jag köpte via blocket.  Kommer ihåg att jag köpte de från Ikea för att testa om de funkade. Jag ville ha några som var i mindre storlek än de jag hade innan. De krympte ganska mycket också vill jag minnas så de blev ganska små. Jag köpte på mig ett litet gäng. En nyföding kan ju ibland bajsa en gång i timmen om man har otur så man kan behöva många blöjor Har du föresten använt tygblöjor tidigare? Det kan ju hända att man inte gillar just vikisar, eller att ens bebis bajsar löst och mår bättre med blöjor i frotte osv. Jag gjorde egna i frotte till min äldsta och limpvikte.

• MissMf

Nej jag har inte använt tygblöjor tidigare men hoppas att jag ska klara av de :p tack för infon :)

• Myran76

Tack för en jättebra tråd! Har inte hunnit läsa allt förstås, men bra att veta att det finns mycket info att tillgå.

Vi väntar vår första i februari och har precis bestämt oss för att köra tygblöjor. Har surfat och läst en massa online och ett par frågor har dykt upp.

• Först och främst: Vad finns det för fördelar med AIO gentemot All-in-Two. Jag tycker nämligen det låter så himla praktiskt och miljövänligt att köpa tygblöjor där man bara måste tvätta inläggen och inte hela blöjan med skal vid varje byte. Jag förstår att om man kör prefolds eller vikisar och skal så blir det ju ett extra steg vilket kanske känns bökigt för vissa, men med All-in-Two verkar det ju lika enkelt som AIO bara att man inte behöver köpa lika många skal, och inte behöver tvätta lika mycket. Låter både miljövänligt och ekonomiskt. Men eftersom det finns så många som vurmar för AIO så undrar jag vad ni ser för fördelar med dem?

• Ullbyxor som skal... Håller de verkligen inne vätan? Låter otroligt att ull skulle vara helt vattentätt tycker jag.

• Eofrysina

Myran76 menar du ytterbyxa plus blöja? det funkar jättebra på många sätt. Däremot är det ibland lite krångligare vid snabba byten på stan osv.

AIO och pockets är lättare att hantera i ganska många lägen och speciellt för folk som inte är vana med tygblöjor. de är alltså väldigt bra att ha om man har förskolebarn.

• Myran76
    Eofrysina skrev 2013-11-01 22:41:43 följande:
    Myran76 menar du ytterbyxa plus blöja? det funkar jättebra på många sätt. Däremot är det ibland lite krångligare vid snabba byten på stan osv.

AIO och pockets är lättare att hantera i ganska många lägen och speciellt för folk som inte är vana med tygblöjor. de är alltså väldigt bra att ha om man har förskolebarn.
    Det jag menar med All-in-Two är blöjor där den absorberande delen sitter fast med små knappar på insidan av ytterbyxan. Det köps ihop som ett paket och ser ut som en AIO eller pocket nästan, men innerdelen går att knäppa loss vilket betyder att man kan tvätta bara den när den blir nedkissad och spara skalet till ett par blöjbyten till. Så det är något mittemellan de två alternativ du nämner.

Tex så har "Itti Bitti d'lish snap-in-one" och "Gdiapers" såna. Men det kanske är nytt och inte så vanligt...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24