• stormamman

Alla i v.5 Hur mår ni?

Hej alla! Och grattis till oss alla som plussat. Blev väldigt chockad,trodde inte jag kunde få mer barn,har försökt 1år...Men 14/3-10 så plussade vi!!!
    Har 3killar på 15, 11, o 1 1/5 år, och en till på gång i magen....Är Såååå Lycklig!
    Okey att detta är min fjärde,men allt är lika nytt o spännande som första ;)
    Jag är i vecka 5, (beräknad fl 18/11-10) Och nu vill jag jättegärna veta hur ni andra mår i v.5? Vad har ni för symptom osv....
    Jag födde mina första två vaginalt. 3:e med snitt pga säte, o har varigt så rädd att snittet ställt till det för mig...men tydligen inte! Det ända jag är lite orolig för är värkarna..Tänk om det blir nå strul vid förlossningen t.e.x. sammanväxtningar,eller annat som inte syns??? Skriv gärna o berätta hur ni har/haft det med allt ;)

• Svar på tråden Alla i v.5 Hur mår ni?
  • Lyckliga Fröken

Jag hade inga problem med illamående med mina andra graviditeter... Och båda var flickor
    Eller ja... liiite med min andra tjej, men ingenting att klaga på.

Duvan 02-07-30 Trollet 07-02-13 Frö BF 10-12-04
  • Cloud Berry
    Lyckliga Fröken skrev 2010-03-28 13:26:45 följande:
    Jag hade inga problem med illamående med mina andra graviditeter... Och båda var flickor Eller ja... liiite med min andra tjej, men ingenting att klaga på.
    Självklart finns det undantag men generellt sett så mår man sämre med flickor än med pojkar
  • Liten blir stor
    Cloud Berry skrev 2010-03-28 13:22:07 följande:
    Ni som mår illa kan vara nöjda för det innebär att hcg-halten är väldigt hög och det minskar risken för missfall.Jag mår inte illa alls ännu och är i v 6+0 men det beror nog på att det är en pojke. Det sägs att man mår mycket mer illa med flickor jämfört med pojkar för att flickor påverkar ens egna hormonnivåer mer än pojkarnas testosteron.Logiskt.Sedan så kan man såklart må dåligt när man har en pojke också men man mår ännu värre med en flicka så ni som har tidigare barn kan ju jämföra.
    Ah fast att illamående minskar risken för missfall är en gammal myt.

Jag mådde skit illa med min son från v.4+2 och fram tills BF. Och jag mår illa nu också och tror att det är en pojke till.
    Alla mina vänner som mått mer eller mindre skit hela graviditeten har fått pojkar...
  • MammaÄrJag
    molntussa skrev 2010-03-28 10:22:29 följande:
    Jag testade plus igår och det visar sig att jag är i v5 (4+3). Jag mår bra än så länge, det enda jag känner av är riktigt spända bröst. Väldigt ömma.. Men inget illamående än så länge, men vet inte om det är för tidigt för det ?! Men njuter gör man, fasen - att man kan vara såhär lycklig! Ska ringa till MVC på måndag och förhoppningsvis få en tid för inskrivning..
    Hej, och Grattis.. Spänningar i brösten brukar nog vara det som kommer först och lite tidigt för illamående än.. För mig har det kommit i mina graviditeter i v 6 ungefär . Du kan ju ringa mvc , Så kommer du nog få en tid först då dom går igenom lite om kost och så.. och vad man bör tänka på sen får du nog din riktiga inskrivnings tid då man tar blod prov och sånt. Runtomkring v.10.
  • Cloud Berry
    Liten blir stor skrev 2010-03-28 14:09:01 följande:
    Ah fast att illamående minskar risken för missfall är en gammal myt.Jag mådde skit illa med min son från v.4+2 och fram tills BF. Och jag mår illa nu också och tror att det är en pojke till.Alla mina vänner som mått mer eller mindre skit hela graviditeten har fått pojkar...
    Ska kolla om jag hittar länken där jag läste det.

Och ja ni mådde illa men hur vet du att det inte hade varit ännu värre om ni bar flickor?
  • MammaÄrJag
    ikkonica skrev 2010-03-27 23:15:12 följande:
    hej och grattis allihop! har äntligen plussat efter MF/MA och skall ha BF 21 nov.. men har nästan inga grav symtom förutom "mensvärk" och kanske lite spänningar i brösten, borde jag inte känna av något mer??
    Hej , Grattis till dig med. Jag har BF 18NOV så vi ligger ju ganska nära varandra. Själv mår jag illa . Har köpt mig sådana armband på apoteket för att dämpa. Ditt illamående kommer nog, Fast var glad om det kommer senare. Även om jag förstår att man vill känna att man är gravid. Min kompis hade inte alls så mycket illamående i sin grav. Och detta är min andra grav, och har fått samma "hemska" illamående som förra gången. Så det är nog lite olika där för alla. Lycka till och som sagt, stort grattis :)
  • Liten blir stor
    Cloud Berry skrev 2010-03-28 14:22:18 följande:
    Ska kolla om jag hittar länken där jag läste det.Och ja ni mådde illa men hur vet du att det inte hade varit ännu värre om ni bar flickor?
    Jag har frågat många läkare och barnmorskor angående att missfallsrisken minskar i och med att man mår illa. Det är en gammal myt har alla sagt! Förutom en barnmorksa som förlöste min mamma när jag föddes. Och hon är alltså 60+, vilket vill säga att det var något hon fick lära sig på sin tid när hon gick till barnmorska.
    Dom andra jag frågat tycker det är onödigt att stressa upp gravida kvinnor med att säga att illamående minskar risken för missfall, eftersom det inte är så.

Ja mina vänner har flickor först och har bara mått illa med pojkarna.

Jag själv vet inte om jag skulle må mer eller mindre illa med en flicka, det återstår ju att se.
  • Viksan07

Hej!

Grattis alla!

Jag hoppar också på tråden! Har precis plussat, bf 5 dec :) Vi är jätteglada, vi skulle nämligen precis påbörja fertilitetsutredning men nu slipper vi det, jippi!

Känner av lite illamående och har varit lite extra fet om maggen de senaste dagarna :D Hur mår ni?

Jag har en grabb som är tre år, så jag vet vad som komma skall ang illamående, ryggont och allt annat gött :) .

/Sandra

• Lyckliga Fröken

En liten fråga till er som fått halsbränna tidigt...

Jag är i vecka 5 och har haft halsbränna i två dagar... Speciellt när jag äter bröd eller något med vitlök... Är det normalt att få det så tidigt?

Har två barn sedan tidigare, men då kom halsbrännan i 7-8 månaden

Duvan 02-07-30 Trollet 07-02-13 Frö BF 10-12-04
  • molntussa
    MammaÄrJag skrev 2010-03-28 14:10:31 följande:
    Hej, och Grattis.. Spänningar i brösten brukar nog vara det som kommer först och lite tidigt för illamående än.. För mig har det kommit i mina graviditeter i v 6 ungefär . Du kan ju ringa mvc , Så kommer du nog få en tid först då dom går igenom lite om kost och så.. och vad man bör tänka på sen får du nog din riktiga inskrivnings tid då man tar blod prov och sånt. Runtomkring v.10.
    Tack! - Okej, för tidigt för att ropa hurra för att man "slapp" illamåendet då :)
    Ska ringa på måndag, blir spännande!!
Svar på tråden Alla i v.5 Hur mår ni?