Kraniosynostos #10
Hoppas allt gick bra Mimita ![]()
Hoppas allt gick bra Mimita ![]()
Amia01: Många kramar till dig och din familj. Som du säger är det inget man styr över... men det är otroligt jobbigt ändå när det inte tar slut något gång. Hoppas ni får det stöd och hjälp ni behöver...
Jag vet inte hur stora knölar Axel har med Castor har också knölar och det har jag hört fler som har fast de opererats med fjädermetoden. De säger ju att det ska "växa" bort mer och mer så vi hoppas på det. Annars så syns det ju inte med lite hår ![]()
Vi vill nog snart plannera ett syskon och då vill man gärna vet om man kan göra något för att förhindra att det barnet också får en missbildning. Det är lite tråkigt om nästa också ska behöva genomgå samma operationer etc. Dessutom är jag övertygad om att ärret kommer synas hela livet om de inte har lite längre hår. Tråkigt!
Min förlossning var okomplicerad men jag födde precis 3 veckor för tidigt.
Hej alla, kul att se att tråden håller igång
Våran Castor är ju 1,5år nu och opererades för metopica på SU för ett år sedan (drygt). Han har ett jätte-fint huvud men har två knölar på sidorna och en bula i pannan som tydligen kan vara att det växt omlott lite där. Det ska bli bättre med tiden. Vi får se på 3års kollen.
Tur att han har mycket hår ![]()
Hejsan alla nya och gamla trådare,
Vi har en son som är född 9 Okt -09 och opererades för metopica i feb -10 och sedan tog vi bort fjädern i Juni -10. Ni kan se bilder på honom under sjuhusvistelsen och efter i mitt galleri. Även någon bild på Aston villa och johannesvillan.
Han hade som Turkiskpeppar skrev ovan en "ås" i pannan ner i näsroten och ögonen var lite sneda. Fontanellen var inte helt stängd men suturen var det. Direkt efter op blev vi lite chockade över att utseendet förändrats så pass mycket men insåg snabbt att nu ser han ut som oss. Som han borde ha sett ut.
Nu ett år senare så har fontanellen i pannan växt ihop igen och han har fått en ny ås av att de verkar ha växt ihop lite omlott sa PT på Sahlgrenska när jag skickade bilderna. Det var tydligen inte helt ovanligt... är det någon annan som har varit med om det?
Ärret ser fint ut och syns inte så mycket alls. (kan visa biler om ni vill)´Det beror på hur tjockt hår de får... vår sons är ganska tunnt än så länge.
Vi planerar att få ett syskon men är lite oroliga över att det barnet också ska få metopica och vi får gå igenom allt igen. Jag ska nu kolla igenom ultraljudet som jag fick inst på CD och se om man kan se något där... men då var han ju så liten. Kanske man kan få till ett extra ultraljud så man vet lite före förlossning och kan hantera det först och sedan inte bli så ledsen vid förlossningen.
Är det någon som fått ett barn med kranio missbildning och sen ett barn som inte haft det. Jag har hört många som sagt tvärtom att de först får ett som inte har och efter det ett som har det. Men jag hoppas att tvärtom också är möjligt.
Lycka till alla ni som ska operera... det är en jobbig tid på sjukhuset men det är så värt det
De piggar på sig snabbt när de kommer hem sen
De brukar inte raka bort håret på dem jag har sett och inte på min son heller fast han hade en del när han var 4 mån. Ärret på min, nu 1,5årige, son syns ibland när håret är lite otvättat och klibbar lite eller när det blåser så blir det lättare en "bena" just vid ärret. Men annars syns det ju inte under håret... om man inte har kort kort.
Jag har bilder på ärret i mitt galleri om någon vill/vågar titta. Även på Johannesvillan och Astonvilla om det är av intresse
Lycka till alla som ska göra op.
Lovali: Inte har Erics panna någon ny "ås" p.g.a. att det överlappat när det växt ihop? Har du tänkt om det sett ut så när han var yngre och att det blivit bättre eller så?
Lojjo,
Man ser inte barn som är opererade för det syns inte senare i livet. Om mna inte har väldigt kort hår då
Jag har lite bilder på min 1,5årige son i mitt galleri. Han har ett sicksack ärr från öra till öra.
Tack Lojjo