• MammaMila

Kraniosynostos #10

Kolla gärna i vårt galleri om ni vill se hur fjädern stod ut efter op (metopica) och hur det blev efteråt. Den stod ut men han stördes aldrig av det som vi märkte. När vi skulle ta bort den syndes den nästan inte.
    Bulor kan förekomma efter men jag tror det är vanligare när man op utan fjäder. Då pusslar de ihop huvudet med de ben som finns och när skelettet växer kan det bildas kanter. När man har fjädrar lämnar de ett tomrum i fjädern och där växer huvudet ihop själv. Som jag har upplevt det. Men resultatet bli bra med båda metoder

Vår son har jätte-fin huvudform nu (han är 2år och op när han var 4mån och sedan 8mån). Det enda som visar att han op är ärret. Och det syns inte mycket när han har så mycket hår som han har  

• MammaMila
    shivis skrev 2011-11-27 20:24:06 följande:
    29okt - aha så det är fjädern man kan se i pannan? Han är verkligen super söt...silket charmtroll, nej  man kan verkligen inte se ngt på honom...hoppas resultatet blir lika bra på leon.
    Bettan- ja det kan jag tänka mig - sköönt!
    Tack Han blev en helt annan pojke efter op. Utseendemässigt alltså. Det kändes som att det var så han borde ha sett ut. Superskönt.
    Det kommer att bli lika bra... alla blir i regel bra. Sen blir ärret lite bredare eller smalare beroende på att vissa får någon infektion eller så (väldigt ovanligt). 
  • MammaMila

Castors fjäder satt också lite spänt men inte så det störde honom, Sedan blev det bättre och innan vi skulle ta ut den, efter 4mån, så hade han tjockat på sig och fått längre hår så det syndes inte lika mycket alls.
    Men jag vet att andra har känt att stygnen breddats lite p.g.a. det så det är bäst att kolla med läkaren.

Har alla här op med Peter T eller någon med Giovanni? 

• MammaMila
    bdmc: Jag skulle mail bilder till SU (Peter Tarnow, mailadressen finns här i tråden sedan tidigare) direkt. De brukar svara snabbt. 

Amia01: Menar du att ni fortfarande har problem med Axels ärr... super-tråkigt isf Castors ärr är inget jag tänker på då han har en del hår nu och de inte blir rött eller liknande. Jag berättade för en pedagog på förskolan om hans op och hon sa att hon aldrig tänkt på det alls. (Skönt) Men det är klart det syns om man tar undan håret.
    Castor är väll nån mån yngre än Axel så vi får väll också kallelse om ett halvår eller så. Men jag är inte så sugen på att åka ner till SU då bara för det när allt ser bra ut. Måste man det?
  • MammaMila

Vi har nån bild på rummet på Aston villa om ni vill se. Det var rent och fint. Självservering av frukost som var lite sparsam. Ingen mat i närheten så vi beställde pizza. Det var ju bara för första natten sen bor man ju absolut bäst på Johannesvillan.

• MammaMila
    Ralf11 skrev 2012-01-08 21:37:55 följande:
    Vill också tacka er alla som svarat så snabbt på mina tankar och funderingar, har varit ovärderligt!Glad 

En fråga jag får från många vänner och bekanta är vad det beror på det Raffe ska opereras för, dvs metopica synostos. Är det ärftligt eller bara slumpen? Han föddes med sugklocka, har det påverkat något? Vill ha en tid nu så att man får kontakt med Göteborg och kan bombardera dem med frågor också!  
    Vår son hade ju också metopica och de sa då att det inte verkar ärftligt.
    Pannbenet är ihopväxt så det är inget som sker under förlossningen utan de är så tidigare. I vår sons fall fanns det inte en tillstymmelse till öppning utan det såg ut som att det aldrig funnits där. Väl ihopväxt alltså. Sen är graden kanske olika. 
    Nu väntar vi barn nr. två och ska på extra UL snart för att se om vårt nästa barn har samma missbildning. Jag håller tummarna att så inte är fallet.  
  • MammaMila

Nordin: Jag har inte hört att någon har haft ont av fjädern de får i pannan. (som du kan se på mina bilder) Den kan se lite utstående ut ett tag men när vi skulle ta bort den 4mån senare hade han växt på sig så vi knappt såg den under luggen Castor visade aldrig ens att han visste att den var där. Det beror på ålder också så klart, Castor var bara 4 resp. nästan 8mån.

• MammaMila

Amia01: Alltid ska man göra allt själv... varför kan man inte få lite flyt nån gång Castor är bara drygt 2år än så vi har inte varit där men det skulle vara kul att höra hur det går till.
    Det låter bra med lugnande... bara de kan ligga helt stilla så är det bra antar jag. Vissa kan ju inte det så då kanske de måste sövas? Eller? Ingen aning... hoppas någon har svar. 

Svar på tråden Kraniosynostos #10