• MammaMila

Kraniosynostos #10

Vi opererade också på SU p.g.a. att de bl.a. har både neurokirurg och plastikkirurg på plats och deras fjädermetod som används över hela världen. (Bengt G är "bara" neurokirurg men har gjort operationerna ett antal gånger så det går nog bra ändå )
    Dessutom så fick jag inte samma förtroende för läkarna på ALS då det helt klart var besvärade av vårt val av SU och hotade med att vi inte skulle få allt betalt och annat skitsnack.
    Men de kanske var i en pressad situation p.g.a. att SU begärt rikssjukvård? 

• MammaMila
    Sniik skrev 2011-10-13 00:19:04 följande:

29oktober- Vi har också valt att utföra opererationerna på SU. Blir förhoppningsvis i dec och vi har fått samma problem med att ALB sagt att nu får vi inte resan betalt osv.
    Fick stort förtroende för dr Gustavsson och på honom lät som om det inte skulle vara några problem med att få komma till SU om vi ville det. 
    Men sedan då vi fick reda på att det ger bäst resultat att operera med deras metod vid 7-9 månders ålder och Filip skulle ju bara vara max 4 månader så ville vi till SU och jag ringde deras sköterska och informerade om detta så sa hon att förut så opererade de vid 4 månader men att det inte blev riktigt lika bra resultat och då sa jag att då är det ju ännu ett starkare skäl till att de får skicka en remiss till SU och då sa hon att då får jag stå för allt själv med resor mm.

Nu har de skickat remissen till SU och de har fått den så jag tror bara det var hos sköterskan jag mötte motståndet. Men vart vänder jag mig för att höra om jag kan få resan betald?

Marie1978- Vilken jättefin son du har och pannan ser perfekt ut :) Längtar så tills vi är på andra sidan av opererationen.

Elsas mamma- Förstår att du inte kan komma denna gång men jag hoppas att vi kommer ses flera gånger. Denna tråd är guld värd för mig och det är så skönt att få prata med er andra mammor som genomgår/gått detta.
    Jag är livrädd inför sövningen och jag kommer att åka ner ensam då det är bäst för min stora son att få vara hemma i trygg miljö och slippa se mamma och pappa ledsna och oroliga. Men jag kommer att ha min bästa vän med som stöd då hon lyckligtvis bor i Göteborg och kommer avsätta all tid jag behöver under Filips opereration och vistelse på SU men det är ju ändå inte detsamma som att ha maken med sig. Ang kläder så tänkte jag att Filip får väl ha pyjamasar på sig tills han mår bättre i huvudet och ev några skjortor.

Riparbella- tror också att det är lugnast på Plantagen. Jag kommer ju att ha Filip med mig så mig känner ni igen för jag kommer med honom. Fast han är ganska stor för att bara vara 9 veckor då 10. Sedan är jag liten och blond och pageklippt :)  Ska verkligen bli toppen att få träffa er.       

Det där med att du inte får resan betald är snicksnack... vi fick resa, hotell natten innan (Aston Villa skickade direkt till Stockholms landsting utan att ha sett remiss) och räkning från Johannesvillan samt bensinkostnader fick vi också betalt för.
    Hälso och sjukvårds nämnden kan svara på hur din remiss ser ut. Är det ett riksavtal så är allt betalt. (Det borde det vara då det är i ett annat län) Sen skickade man milersättningen till Färdtjänsten. Jag tror jag har adressen någonstans i den här tråden om du väljer ut bara mina inlägg. ("Visa endast" under min bild i inlägget)
  • MammaMila
    Mel031 skrev 2011-10-16 15:59:22 följande:
    Hej!
    Undrar om det är någon som fått sin diagnos redan när det lilla undret fortfarande låg i magen?
    Vi har det i "släkten" och vid rutinultraljudet i 20e veckan tyckte man att den lilla nog har någon form av kraniosynostos. Vi blivit remiterade till Östra men inte fått någon tid än. Nu sitter jag och funderar på om det måste vara väldigt gravt eftersom man såg det redan nu, är suturerna redan ihopväxta så att den kan ha hjärnskador då? Någon som har erfarenhet?!
    Hejsan,
    Jag är gravid i vecka 15 och bad om att de ska kolla extra på det eftersom våran son föddes för 2 år sedan med metopica. Men min UL sköterska sa att man nog inte kan se det alls. Kan man se det är det mellan vecka 20-24 så vi ska ev få ett extra då... om inget syns på RUL.
    Har ni barn sedan tidigare?
    Jag hoppas att nästa barn inte har samma missbildning men det känns bra att iaf vet före förlossning. Det var informativt att veta att ert barn fått den diagnosen så tidigt. 

Vissa grava ihopväxningar (av många suturer antar jag) kan bilda ett tryck i hjärnan men annars så vidgas hjärnan bara åt ett annat håll när den växer. Men de kan ju operera det så det är nog ingen fara
  • MammaMila

Vi skulle också få gå till någon med en bättre UL maskin. Jag hoppas också att de kan se det och att om det är något så är det bara en sutur eller något som är "lätt" att operera.
    Lycka till på UL och berätta gärna hur det gick till och vad de hittade. Jag håller tummarna att det inte är något.  

• MammaMila
    anniss skrev 2011-10-19 20:27:16 följande:
    Hej på er! 
    Idag fick vi träffa vår läkare igen och få svar på röntgen vilket egentligen inte var så speciellt mycket till svar. Läkaren vill gå vidare då han säger att han tror att Melkers skallben kan vara ihopväxt på två ställen. Läkaren sa att det som händer nu är att det blir en magnetröntgen. Han pratade tidigare om en datortomografi. Vet ni vad skillnaden är mellan dessa två? Ni som genomgått dessa undersökningar, hur lång tid har det tagit, en magnetröntgen exempelvis? Läkaren pratade något om att Melker får något lugnande men kan inte förstå hur han skall kunna ligga stilla i en sån där tunnel iaf. För det är väl en sån de undersöks i?Usch känner mig så förvirrad. Man försöker ställa alla frågor man har när man är där men ändå kommer man på en massa mer när man kommer hem.
    Jag är inte så bra på skillnaderna men jag tror det är en Datortomografi man får göra. Vår son ammade jag till sömns och lade honom på "sängen". Fast det brummade och de lade något runt hans huvud så det skulle ligga helt stilla och rakt så vaknade han som ett under inte.
    Det tog bara nån minut när de satte igång kändes det som... Se till att maskinen är "uppvärmd" och inställd först för det brummade lite mer (och tog mer tid) när de skulle ställa in massa grejer första gången vi gjorde det.
    Jag vet inte hur gammal din son är men om du inte får honom att somna så tror jag inte de kan ligga stilla. Då måste de sövas. En sövning måste förberedas lite så då kanske ni får komma tillbaka. Fråga om ni kan boka in en sövning men testa utan först om du tycker det känns bra. (det gjorde vi)
  • MammaMila

Jag tycker det är superkonstigt att de sydde med stygn som måste tas bort på ett litet barn? Castors stygn försvann av sig själv. Tråkigt att det blev ännu en jobbig grej för er. Hoppas ni mår bättre nu.

• MammaMila

Elsas mamma:  Tråkigt att det blir ännu en grej att oroa sig för. De kanske gör det annorlunda på ALS iom att de använder en annan metod? Men de små glömmer lätt och kryar på sig snabbare än man tror så var inte orolig. Första tiden är alltid jobbig  

Det var mycket prat förut och en del blev lite upprörda över att vi pratade om VAR man skulle operera. Jag vill inte trycka på för mycket med mina åsikter eftersom jag inte har egen erfarenhet av denna op på ALS och många här står i kö där. Jag förstår att alla verkligen vill göra sitt allra allra bästa val för sitt barn, det är inte en fråga om det alls. Och jag är ledsen om jag upprör någon när jag tar upp det här... (det är det forumet är till för också) Men min åsikt efter alla berättelser jag hört i det här forumet i över 2år nu är att operationen på ALS inte är lika bra.

- Inte lika skonsam op, barnet förlorar ofta mer blod etc (beroende på missbildning så klart)
    - Ärren/bulor efter op inte lika fina (på många jag hört) 
    - De opererar inte lika ofta och har därför inte samma erfarenhet. (antagande)
    - De har inte fördjupat sig på den nivå att de forskat fram en metod som används i hela världen.
    - Dessutom har våran Castor op annat på ALS och jag har en väldigt dålig erfarenhet av den op. (helt objektivt så klart)

Vi valde SU av ett skäl och skulle göra det igen med nästa barn om det blev aktuellt, utan tvekan. Fast ALS ligger 5min bort. Det kan gå fel på alla operationer och resultatet är varierande men jag vill bara dela med mig av hur åsikten/ kunskapen var när jag gick in i det här forumet och som jag fortfarande känner med. 
    Har någon andra fakta som är bra att ta upp inför ett ev val av sjukhus så gör gärna det. Men nu får SU rikssjukvård så man behöver inte känna att man behöver välja för sitt barn. Det är på ett sätt skönt och jag är glad att de får det.

Lycka till alla som ska operera, var ni än gör det så blir det bra. Dessa missbildningar påverkar inte livet i andra aspekter och resultatet blir oftast bra var man än opererar  

• MammaMila

Jag vill bara säga varför jag skrev det jag skrev...
    När jag sökte mig till det här forumet sökte jag råd om var/när/hur och jag vill ta upp de fakta och åsikter jag har kommit fram till under de här åren. Jag har följt (om ibland tyst) alla i det här forumet sedan dess.

Nu skrev jag dessutom mitt inlägg så att ingen skulle ta illa upp eller känna sig illa till mods. (vilket jag absolut inte vill) Men någon blir det ju alltid som reagerar ändå så klart. Jag var rätt så klar med att det varierar från patient till patient hur resultatet blir var man än opererar och allt har för och nackdelar.
    MEN, jag kan inte säga att ALS och SU är lika bra ens om man opererar utan fjädrar. SU har expertis och det går inte att undgå. Dessutom tar deras intensiv emot så många barn som gör dessa och andra operationer att bemötandet där är väldigt barnanpassat och väl koordinerat... vilket jag inte upplevde när jag var på ALS sist.

Och din kommentar Line73:
    Och nej, det är bara SU som använder sig av fjäderop. Anses av vissa experter som en "experimentell" metod då det har hänt någon enstaka gång att en fjäder penetrerat hjärnan. Tror dock att de fått rätsida på detta nu. 

Att forska fram en metod gör så klart att det kan begås misstag. Fjädermetoden är ju inte direkt ny (30år?) och absolut INTE experimentell på något sätt. I början opererades inte barn med den heller... så det är inget du behöver oroa dig för. Dessutom används den över hela världen och jag fick tipset av min svägerska som är amerikan och jobbar som chef på ett sjukhus där om den. 

Vi ska ge stöd men inte genom att vara ja-sägare utan hjälpa varandra med fakta och åsikter. Ta inte illa upp, ta åt er det ni tycker verkar bra för er och se det andra som åsikter ni inte delar och mothugg är det bästa så vi kan reda ut saker Tack för alla kommentarer.
    Lycka till alla, vi vet vad ni går igenom och vet att det kommer att bli bra
    Ni som inte sett dem kan se bilder på vår son som op på SU Feb 2010 för metopica.  

Svar på tråden Kraniosynostos #10