Mel031 skrev 2011-10-16 15:59:22 följande:
Hej!
Undrar om det är någon som fått sin diagnos redan när det lilla undret fortfarande låg i magen?
Vi har det i "släkten" och vid rutinultraljudet i 20e veckan tyckte man att den lilla nog har någon form av kraniosynostos. Vi blivit remiterade till Östra men inte fått någon tid än. Nu sitter jag och funderar på om det måste vara väldigt gravt eftersom man såg det redan nu, är suturerna redan ihopväxta så att den kan ha hjärnskador då? Någon som har erfarenhet?!
Hejsan,
Jag är gravid i vecka 15 och bad om att de ska kolla extra på det eftersom våran son föddes för 2 år sedan med metopica. Men min UL sköterska sa att man nog inte kan se det alls. Kan man se det är det mellan vecka 20-24 så vi ska ev få ett extra då... om inget syns på RUL.
Har ni barn sedan tidigare?
Jag hoppas att nästa barn inte har samma missbildning men det känns bra att iaf vet före förlossning. Det var informativt att veta att ert barn fått den diagnosen så tidigt.
Vissa grava ihopväxningar (av många suturer antar jag) kan bilda ett tryck i hjärnan men annars så vidgas hjärnan bara åt ett annat håll när den växer. Men de kan ju operera det så det är nog ingen fara