Inlägg från: CuteElliz |Visa alla inlägg
  • CuteElliz

För oss pladdriga.

o nu ska grodan o mamma (jag alltså) ut o gå en liten promenad medan solen fortfarande skiner... =)

• CuteElliz
    t0va skrev 2010-04-02 16:33:15 följande:
    fan, fan, fan! Trodde lilla kaninen var förkyld igår när hon nös, men idag så tyckte jag hon såg lite sned ut i ansiktet. Så nu kollade jag lite mer och hon har en knöl eller svullnad vid ena käken. Sambon höll och jag klämde lite och det är lite blött kring det, vet inte om hon dregglar eller vad det är. Men helt klart är det en svullnad eller något sånt. fan vi har varken tid, ork eller råd med en sjuk kanin nu också. Eller jo vi har råd om det inte drar iväg för mycket men troligen måste vi skaffa nya däck fram till bilen också för svärfar var lat och inte justerade framvagnen på den så ena däcket är snedslitet... Orkar inte med en dålig kanin och ev. behöva ta jobbiga beslut nu... hon är ganska pigg ändå och sprang runt här idag och busade och hon har ätit banan men inte så mycket pellets som hon brukar. Lite oboypulver gick ju också ner. Alltid är det något skit, nu när jag börjat slappna av ordentligt för kiwin så kommer nästa grej. Blir hon inte sämre så väntar vi med att ringa vetrinär på tisdag, så typiskt att det är långledigt också. Hur ska jag kunna tänka på något annat nu.
    det löser sig nog ska du se... kan det vara ngt som hon skrapat emot som orsakat det...??
  • CuteElliz
    Marinero skrev 2010-04-02 18:16:43 följande:
    Åh nej, hoppas din lilla kanin blir bra!! CuteElliz: hur går det för dig och mammarollen? Har inte hunnit läsa ikapp. Hra du fått amningshjärnan än? (eller jag vet ju inte om du ammar men ja, man kan ju bli förvirrad ändå )
    hmm... försöker få igång amningen, men än så länge går det inget bra... tyvärr... men förvirrad har jag varit ett tag nu... haha...

ska ta o lägga in förlossningsberättelsen här på fl... =)
  • CuteElliz
    Marinero skrev 2010-04-02 22:06:08 följande:
    Ja okej. Det tog ett tag för mig med. Ja jag ammade men fick inte till greppet och det kom inte tillräckligt med mjölk. Och gjorde så förgrymmat ont!! Det rann inte till förrän efter en månad så Olivia gick inte upp i vikt ordentligt. Det är jättesvårt verkligen!
    jo... det gör ju det... här har inte mjölken runnit till än heller... så kör på ett mellanting med amningen... hon får enbart ersättning på dagarna o så ammar jag och ger ersättning efteråt på nätterna... men det har varit två nätter som varit riktigt tuffa... första natten var i lördags till söndagen... fy vad tufft det vr då... lillan vaknade vid elva o låg o tuttade o skrek om vartannat i fyra timmar... till slut visste jag varken in eller ut så då ringde jag på personal... det kom in en bm o jag förklarade läget med uppgiven röst... då var hon snäll o tog med sig lillstumpan ut i en o en halv timme... hon var deras sällskapsdam ett tag o de gav henne lite ersättning innan de kom in med henne igen... så jag fick sova ungefär en timme max två den natten... när bm tog med sig henne ut så grät jag först för att jag kände mej så hemsk... det kändes som att jag var världens sämsta mamma som skaffat barn jag inte klarade av att ta hand om...

men på lördagen fick jag dessutom veta att hon har blåsljud på hjärtat... så blev väl oroligare än jag själv förstod o det kombinerat med för lite mjölk i brösten för att hon ska bli mätt utlöste nog det hela...

har dock skaffat en pump som jag ska testa igen o se om jag får ur ngn mjölk alls... kan få ur om jag handmjölkar, men det känns ju lite jobbigt att göra det hela tiden...
  • CuteElliz
    Fru U skrev 2010-04-02 22:25:16 följande:
    Bli inte orolig om du inte får ut så mycket (eller inget alls) med handpumpen. En pump kan aldrig bli som en bebismun
     nej, det vet jag... den här pumpen hade dock ngn massagekudde i silikon som skulle hjälpa till att efterlikna hur bröstens mjölkkörtlar stimuleras... men tänkte testa o se om mjölken vill rinna till om jag pumpar lite...
  • CuteElliz
    Fru U skrev 2010-04-02 22:33:10 följande:
    Bra att du vet, själv hade jag ingen aning om sånt (pre-fl vill säga ) Tyvärr är det ofta så att ersättning ger mindre mjölk (fast vad vet jag, jag har inga ungar )
    jo... det är jag medveten om... men eftersom jag haft så mycket strul med amningen så har jag valt att ge det ett försök, men att det blivit nattamning beror på att jag inte stressar upp mej lika mycket då... vill helst inte gå upp i onödan så då blir det att jag försöker längre... =p  vill dock att sambon ska hitta amningsnapparna han köpte i söndags... det är en mycket bättre modell än de jag har nu...
  • CuteElliz
    Fru U skrev 2010-04-02 22:41:55 följande:
    Det viktigaste är att du är tillfreds med slutresultatet Kan säga som så att om vi får bio-barn så är maken o jag inte överens om amning för fem öre. Och rent ärligt, den dagen han kan amma blir den dagen då hans åsikt får tyngd
    min sambo lägger sig inte i det där så mycket... han vet att jag från början satsat på att amma så ibland protesterar han lite över att jag inte ammat ngt under dagen... men det brukar leda till en irriterad blick från mej...

ungefär som när jag i förlossningsrummet sa åt honom att trycka på signalknappen o han vägrade med argumentet att bm snart skulle komma tillbaka... hon var iväg o ringde narkosläkare... när hon till slut kom in med läkaren i släptåg så hade jag börjat få krystvärkar... jag fräste i åt sambon att jg ju sagt han skulle ringt tidigare... bm trodde jag pratade med henne o försvarade sig med att hon ringt så fort hon kunde... sambon garvade lite o sa att det var honom jag sa det åt...   men å andra sidan så flinade han en hel del när jag sa att det inte skulle bli några fler barn o att jag skulle sterilisera mej efter det här... han sa ngt i stil med jaja, det blir nog bra...
  • CuteElliz

nej... ska byta blöja på min lilla groda o sen kolla på en film jag fått...

när jag slutade i julas på skolan jag gick på så var det den vanliga julavslutningen o alla klasser hade olika bidrag till den... min klass hade lite parodi på linjen vi pluggade på: friskvård...

så ska kolla den o ha kul...

• CuteElliz
    Fru U skrev 2010-04-02 22:54:36 följande:
    Tror de räknar med att man ska glömma . Vet att läkaren som gjorde helvetesäggplocket på mig var övertygad om att medicinerna skulle få mig att glömma men tyvärr inte Ang amning så måste jag ta medicin som inte är bra då och att ge råmjölken för att sen sluta amma igen med allt vad det innebär (mjölkstockning mm) känns inte helt tilltalande. Fast jag har absolut inte bestämt mig för hur jag vill göra om vi hamnar där (dvs om vi får bio-barn)
    jo... men jag ska vara ärlig o erkänna att jag minns att det gjorde ont, men minns inte riktigt hur ont det gjorde att föda... ont gjorde det, men blir det ngt mer barn så kör jag på samma smärtlindring som nu... lustgas o avslappningsandning... o så krama sambons hand...

han var glad över att jag klippte o filade ner mina naglar innan vi åkte in till förlossningen...   han sa att det nog hade gjort ont annars...   hade lite planer ett tag på att skippa det, men var snäll i sista minuten... =p{#lang_emotions_djavulsk}
  • CuteElliz
    Marinero skrev 2010-04-03 11:49:15 följande:
    Oj då, förstår det vart tufft! Och det är inte alltid man får det här med amning att funka! Du får känna efter och är det helt omöjligt så är ju inte enbart ersättning alls fel! Man sätter ofta alldeles för höga krav på sig själv i onödan! Och du är ingen hemsk mamma alls, det är så mkt som händer när väl bebisen är ute så man får en chock faktiskt! Man är ju helt grön på moderskapet! Men vad är blåsljud? Ja det är jättesvårt att veta varför de bara skriker ibland, och man känner sig ju så hjälplös med!
    jo... det var det verkligen... o innerst inne vet jag ju att jag inte är en hemsk mamma... det var bara det att i det stadiet att mental utmattning pga absolut ingen sömn så kom dom tankarna... så hormonerna spelade ett spratt... men jag gör så gott jag kan o mer kan jag inte göra iaf...

vad gäller amningen verkar det funka som jag gör nu... ersättning på dagen o amning på kvällen/natten/morgonen med tillmatning av ersättning vid behov... har börjat läcka lilte dessutom från brösten så mjölken kanske är på väg iaf...

vad gäller skrikandet så tar det ett tag innan man börjar förstå de olika skriken...

måste bara dela med mej av våran glädje... =)  haha... lillan har sovit i sin egen säng två nätter av tre nu... =)  i natt var jag trött innan hon somnat ordentligt så då fick hennes pappa ta henne... när han försökte lägga henne så vaknade hon igen o skrek... jag gav henne nappen o hon somnade till... för att vakna av att hon spottat ut nappen... *suckar*  så jag gav upp... var så trött så jag visste att det skulle bli kaos idag om jag inte fick sova pga hennes skrik... så i natt fick hon sova hos mej... men innan dess så sov hon två nätter i rad i sin egen säng... =)  känns skönt att kunna ligga o gosa med hennes pappa utan att hela tiden behöva ha koll på henne... bara att kunna ligga o kramas lite med sambon är helt underbart... blev ju liksom nästan inget sånt alls sista veckan innan hon föddes o sen mina dagar på bb... men det är skönt för många förhållanden lider ju av påfrestelsen att inte få det fokus som tidigare... o visst, det gör väl vårt med på sätt o vis, men samtidigt känns det nästan som att vi kommit varandra ännu närmre o är ännu mer noga med att faktiskt säga att vi älskar varandra... =)
Svar på tråden För oss pladdriga.