* Hur kändes det under operationen?
Jag kände ingenting, jag var mest bara jättelycklig, haha!
*Kände ni när de skar o grävde i magen?
Det enda jag reagerade på var att det ryckte i överkant på magen, antagligen för att det går ganska våldsamt till, vilket jag sett på tv. Är snarare förundrad över att jag inte kände mer, med tanke på vad det är de gör.
*Kändes det obehagligt, smärtsamt?
Absolut inte. Spydde visserligen efteråt, då de hade gett mig något för att livmodern skulle dra ihop sig.
*Hur lång tid tog det?
Tror att det tog ca 20-30 minuter från det att jag fick ryggbedövningen.
*Hur fort läkte såret?
Svårt att säga, efter fem dagar började jag känna mig relativt normal igen, men såret var ju inte läkt för det.
*Fick ni vara på uppvaket?
Nej, jag snittades vaken.
*Hade ni svårt att få igång amningen?
Vet inte om det berodde på att jag blivit snittad, att jag var förstagångsföderska eller att jag fått tvillingar, men det tog sex dagar innan mjölken rann till.
*Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
Ont hade jag väl inte direkt, om jag inte ansträngde mig. Men säg fem dagar då.
*Hur ont gör såret egentligen?
Försök dig inte på att hosta, nysa eller skratta, för då gör det ont. Jag var väldigt stel, man får göra allting väldigt långsamt, men så länge man inte gör något för snabbt så tycker jag inte att det är någon smärta att tala om.
*Vad fick ni mot smärtan i så fall?
Åt Panodil de dagar jag var på BB. När jag kom hem behövde jag inget längre.
*Hur rörliga var ni efter ks?
Var uppe och gick morgonen efter snittet. Blev snittad på kvällen, så det var inte tal om att vara uppe och springa efter det. Som jag skrev tidigare, man får göra allting väldigt långsamt, då funkar det mesta. Hasa sig upp i sängen, ta hjälp av armarna när man ska sätta sig/ställa sig. Men jag duschade själv, gick på toa själv, klädde på mig relativt själv (sambon fick hjälpa med trosor, byxor och strumpor).
*Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
Fem dagar
*Hur tungt får man lyfta egentligen?
Man får lyfta sitt barn sägs det ju.. när jag kom hem från BB bar jag och min sambo runt på en spjälsäng, men det är väl inte att rekommendera kanske.
Jag har bara positiva upplevelser av att bli snittad, men förstår om det känns lite nervöst för dig