• Mushroom

Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!

Är nu gravid i vecka 26 med andra barnet och kommer troligtvis att få ett kejsarsnitt beviljat p.g.a personliga skäl.

Eftersom jag födde min son vaginalt så har jag ingen aning om hur ett ks känns..

Så ni som gjort ett,
    * Hur kändes det under operationen?
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?
    *Hur lång tid tog det?

*Hur fort läkte såret?
    *Fick ni vara på uppvaket?
    *Hade ni svårt att få igång amningen?
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret?
    *Hur ont gör såret egentligen?
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall?

*Hur rörliga var ni efter ks?
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m
    *Hur tungt får man lyfta egentligen?

Sååå, nu kom det massvis med frågor, men jag känner att jag vill ha så många svar som möjligt på det då det alltid är kul att veta folks erfarenheter utav detta..

• Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!
  • tusselusse

Mitt tips - om du har ett val föd vaginalt!!!
    Mitt kejsarsnitt gick bra, men det är fortfarande ett stort ingrepp som jag idag, 2 år senare ångrar! Min tjej låg i säte och läkaren rekommenderade kejsarsnitt, men hade jag fått gå tillbaka hade jag velat prova att föda henne vaginalt, utan tvekan! Är gravid idag igen och jag hoppas så innerligt på att denna bebisen lägger sig rätt så att jag kan få föda "på riktigt"!

Mer konkret;
    Epiduralen tog inte. Jag hoppade till av smärta när läkaren nöp mig för att prova om epiduralen tagit och blev livrädd! Jag skrek till och läkaren sade "Oj, kände du det där? Det borde du inte ha gjort!" Sedan fick alla vänta på att bedövningen skulle ta och hela teamet på 10 personer stod bokstavligen med kniven i handen och tittade på mig. De provade igen och igen, till slut sade läkaren att nu måste vi snitta dig eller söva dig. Jag ville inte bli sövd, så de fick snitta ändå. Då hade epiduralen börjat ta men bara halvvägs upp i magen, så jag slapp känna kniven men kände allt annat och jag var skiträdd. Inget och ingen kunde lugna mig och allt blev fel. Jag fick morfin och var helt borta i hallucinationer när min flicka kom ut med ett skrik. Det kändes liksom floomp och så plötsligt var magen tom! Jätteskumt. Sedan fick pappan hålla henne och de två knöt banden direkt. Jag däremot, var helt borta på morfin.. Amningen funkade jättebra, men jag minns inget från de första tre dagarna på BB eftersom de fortsatte ge mig morfin, jag var hög hela tiden och hallucinerade.

Pappan fick inte stanna på BB en enda natt och jag minns hur fruktansvärt det var att inte kunna resa mig ur sängen för att lyfta upp dottern.

Jag har fortfarande ont i snittärret ibland och det känns obehagligt nu när jag är gravid igen.
    Om jag fick välja skulle jag ta vilken smärta som helst som är "naturlig" dvs. inte beror på en kniv i mina inre organ, hellre än ett snitt!

Ps. Jag hade också hört att de kunde sätta katetern efter epiduralen, men väl på plats vägrade de att göra det och det var skitläskigt!

• Mjesec
    Pärla skrev 2010-04-28 21:44:10 följande:
    Jag fick beviljad kejsarsnitt idag, och är mycket stickrädd. Hur känns ryggbedövningen, gör det mycket ont när dom tar det? Sen står det på min broshyr som jag fick så tar dom katetern efter dom har tagit ryggbedövningen..Kan det stämma? Kommer snittas på SÖS Stockholm, nån som har snittats där?
    Jag kände knaptt ryggbedövningen alls! Nästan mindre än när dom tar blodprov :) Men det är ju för mig då :)
    tusselusse skrev 2010-04-28 22:05:46 följande:
    Mitt tips - om du har ett val föd vaginalt!!! Mitt kejsarsnitt gick bra, men det är fortfarande ett stort ingrepp som jag idag, 2 år senare ångrar! Min tjej låg i säte och läkaren rekommenderade kejsarsnitt, men hade jag fått gå tillbaka hade jag velat prova att föda henne vaginalt, utan tvekan! Är gravid idag igen och jag hoppas så innerligt på att denna bebisen lägger sig rätt så att jag kan få föda "på riktigt"! Mer konkret; Epiduralen tog inte. Jag hoppade till av smärta när läkaren nöp mig för att prova om epiduralen tagit och blev livrädd! Jag skrek till och läkaren sade "Oj, kände du det där? Det borde du inte ha gjort!" Sedan fick alla vänta på att bedövningen skulle ta och hela teamet på 10 personer stod bokstavligen med kniven i handen och tittade på mig. De provade igen och igen, till slut sade läkaren att nu måste vi snitta dig eller söva dig. Jag ville inte bli sövd, så de fick snitta ändå. Då hade epiduralen börjat ta men bara halvvägs upp i magen, så jag slapp känna kniven men kände allt annat och jag var skiträdd. Inget och ingen kunde lugna mig och allt blev fel. Jag fick morfin och var helt borta i hallucinationer när min flicka kom ut med ett skrik. Det kändes liksom floomp och så plötsligt var magen tom! Jätteskumt. Sedan fick pappan hålla henne och de två knöt banden direkt. Jag däremot, var helt borta på morfin.. Amningen funkade jättebra, men jag minns inget från de första tre dagarna på BB eftersom de fortsatte ge mig morfin, jag var hög hela tiden och hallucinerade. Pappan fick inte stanna på BB en enda natt och jag minns hur fruktansvärt det var att inte kunna resa mig ur sängen för att lyfta upp dottern. Jag har fortfarande ont i snittärret ibland och det känns obehagligt nu när jag är gravid igen. Om jag fick välja skulle jag ta vilken smärta som helst som är "naturlig" dvs. inte beror på en kniv i mina inre organ, hellre än ett snitt! Ps. Jag hade också hört att de kunde sätta katetern efter epiduralen, men väl på plats vägrade de att göra det och det var skitläskigt!
    Som allt annat så är det ytterst personligt. Jags kulle aldrig föda naturligt även om jag kan, kejsarsnitt är rätt för mig :) Men håller tummarna att Du får föda som Du vill :)
  • Noncuro
    tusselusse skrev 2010-04-28 22:05:46 följande:
    Mitt tips - om du har ett val föd vaginalt!!!
    Jag hade ett val - men valde kejsarsnitt och det ångrar jag inte en sekund! Mitt andra barn blir det kejsarsnitt igen utan tvekan!
    (Därför skall man inte tippsa folk utan låta de själva välja vad som är bäst för dem.)
  • knyzzel
    Noncuro skrev 2010-05-01 19:27:22 följande:
    Jag hade ett val - men valde kejsarsnitt och det ångrar jag inte en sekund! Mitt andra barn blir det kejsarsnitt igen utan tvekan! (Därför skall man inte tippsa folk utan låta de själva välja vad som är bäst för dem.)
    Håller med fullt ut. Hade oxå ett val å fattade rätt beslut- planerat snitt. Blir samma denna gången. Där e för- å nackdelar med både snitt å vaginalt å d gäller att väga dem mot varandra å se vad som blir bäst för dej.
  • lilla strumpan

*Hur lång tid tog det?

Jag hade ett planerat snitt pga förlossningsrädsla sen tidigare förlossning.
    Jag kände inget alls ont/ obehagligt under operationen, bara att de puttade på magen.
    Från de började tills bebisen var ute tog det ca 5 min och sen ca 20 min att sy igen..

*Hur fort läkte såret?

Jag fick vara på uppvaket i 6 timmar, fick ha med mig bebisen där och hade inga problem med amningen, sen var vi på bb i 3 dagar. Såret gjorde inte ont, bara om jag skrattade eller hostade. Jag hade värre problem med eftervärkar och fick alvedon, diklofenack mot dessa. Jag hade tejp på såret i en vecka och sen använde jag inte låga byxor med knäppning över såret första månaden.

Jag var uppe och gick efter 6 timmar. Var så gott som vanligt efter max en vecka. Jag var ensam hemma för det mesta då så jag bar det som behövdes, bebis, saker, matkassar.. Men inget som väger mer än bebisen i alla fall den första månaden rekommenderao dem ju.

• tickfuckintack

* Hur kändes det under operationen? - nervöst..men spännande"
    *Kände ni när de skar o grävde i magen?- jag visste hur det såg ut, pga att jag sett förlossningsprogram..men det gick att koppla bort"
    *Kändes det obehagligt, smärtsamt?- bara lite obehagligt!
    *Hur lång tid tog det?-från star tills han va ute- någon minut bara.. att sy tog längre, men då va jag så glad över bebisen och fick ha han lite på bröstet, och tiden tänkte jag inte på!

*Hur fort läkte såret? stygnen syddes ihop inifrån och läkte väldigt snabbt..kunde vara uppe och gå när bedövningen släppt. men ont gjorde det!
    *Fick ni vara på uppvaket? japp, i  1 och 1/2 timme 
    *Hade ni svårt att få igång amningen? nej..bebisen och pappan kom till uppvaket och bebisen sög tag direkt!
    *Hur lång tid efteråt hade ni ont i såret..inte direkt i såret, men i magen..att gå gjorde bara ont någon dag, men att hosta och nysa gjorde ont i 2 veckor. Jag känner fortfarande av lite smärta om jag rör mig häftigt och hoppar. (7 veckor sedan kejsarsnittet)
    *Hur ont gör såret egentligen? -frågar du mig så sägar jag att det känns mer konstigt än ont! klart att det gör ont, men inte farligt ont som en del säger!
    *Vad fick ni mot smärtan i så fall? Panodil och ipren..haha!
    På bb fick jag dock morfinliknande preparat, men inget starkt, jag skulle ju amma!

*Hur rörliga var ni efter ks? skapligt rörlig""
    *Hur lång tid tog det innan ni var som vanligt? dvs rörlighet m.m 3dagar efter snittet fick vi åka hem, och då åkte vi å hälsade på mor- och farförädrar..jag va rörlig fort"
    *Hur tungt får man lyfta egentligen? så tungt som du känner, kroppen säger ifrån om det inte är bra!

• Gaby 01

Nervöst men ändå oerhört spännande.

Inte när de skar men däremot att det bökades. Absolut ingen smärta.

Vid blodtrycksfallet kändes det jättejobbigt, men det är supervanligt och säger man till i tid så fixar de till det bums! Det känns som om du har en elefant på bröstet typ

*Hur lång tid tog det?
    Vet ej men tyckte det gick fort.

*Hur fort läkte såret?
    Väldigt snabbt och hade inga som helst problem.

Nej, fick åka upp på BB och vänta där på att benen skulle "vakna" och fick ha min bebis hela tiden hos mig.

Gick jättebra.

Första dagen skitont, men smärtstillande dämpar jättebra. Sedan bara bättre och bättre.

Ketogan, alvedon

Det går och man ska röra sig, men det är inte skönt. Dagen efter känns mycket bättre.

4 veckor

Bebisen

• Superbia

Jag kände ingenting, jag var mest bara jättelycklig, haha!

Det enda jag reagerade på var att det ryckte i överkant på magen, antagligen för att det går ganska våldsamt till, vilket jag sett på tv. Är snarare förundrad över att jag inte kände mer, med tanke på vad det är de gör.

Absolut inte. Spydde visserligen efteråt, då de hade gett mig något för att livmodern skulle dra ihop sig.

*Hur lång tid tog det?
    Tror att det tog ca 20-30 minuter från det att jag fick ryggbedövningen.

*Hur fort läkte såret?
    Svårt att säga, efter fem dagar började jag känna mig relativt normal igen, men såret var ju inte läkt för det.

Nej, jag snittades vaken.

Vet inte om det berodde på att jag blivit snittad, att jag var förstagångsföderska eller att jag fått tvillingar, men det tog sex dagar innan mjölken rann till.

Ont hade jag väl inte direkt, om jag inte ansträngde mig. Men säg fem dagar då.

Försök dig inte på att hosta, nysa eller skratta, för då gör det ont. Jag var väldigt stel, man får göra allting väldigt långsamt, men så länge man inte gör något för snabbt så tycker jag inte att det är någon smärta att tala om.

Åt Panodil de dagar jag var på BB. När jag kom hem behövde jag inget längre.

Var uppe och gick morgonen efter snittet. Blev snittad på kvällen, så det var inte tal om att vara uppe och springa efter det. Som jag skrev tidigare, man får göra allting väldigt långsamt, då funkar det mesta. Hasa sig upp i sängen, ta hjälp av armarna när man ska sätta sig/ställa sig. Men jag duschade själv, gick på toa själv, klädde på mig relativt själv (sambon fick hjälpa med trosor, byxor och strumpor).

Fem dagar

Man får lyfta sitt barn sägs det ju.. när jag kom hem från BB bar jag och min sambo runt på en spjälsäng, men det är väl inte att rekommendera kanske.

Jag har bara positiva upplevelser av att bli snittad, men förstår om det känns lite nervöst för dig

Morten & Vidar 091029
  • Superbia

Du hade en till fråga såg jag

Jag låg på BB i sex dagar; dels för att jag hade blivit av med 2 liter blod vid operationen, dels för att inte amningen kommit igång och dels för att mina barn gick ner i vikt (tro fan det när de inte får någon mat). Trivdes bra på BB men dagen vi skulle åka hem kände jag att det var dags. Lärde mig se skillnad på vilka som blivit snittade och de som fött vaginalt. De som fött vaginalt gick lite smått med särade ben och de snittade gick framåtlutade, något ska man ju roa sig med medan man är där 

Morten & Vidar 091029
  • Summerlover

Så ni som gjort ett,
    Helt ok, försökte prata om annat så man bara väntade på att få se lillan.

Inte direkt, men man kände ju att det hände ngt men inte på ngt hemskt sätt!

Inte alls

*Hur lång tid tog det?
    Från att de sa att nu lägger vi snittet tog det ca:15 min

*Hur fort läkte såret?
    På ungefär 2 mån!

Vi fick ett eget rum, jag mannen och Ebba. Var där i 30 min och då ammade jag.

Inte alls, kom igång direkt!

Ca. 1 v

*Hur
    ont gör såret egentligen?
    Inte så farligt ont. Miljoner ggr ondare att föda vaginalt!

Panodil, Diklofenak

Gick fram och tillbaka i vårt rum redan dagen efter.

1v ungefär

Brukar säga bebisens vikt- å det var i mitt fall 4,5kg

Svar på tråden Ni som gjort kejsarsnitt, SE HIT!