• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Bellabelize

Har bjudit på ett par vintervantar där jag misstänker budtrissning. Ingen hade bjudit på flera dagar som auktionen legat ute. Men så fort som jag bjöd var flera där och duttade, bland annat en användare som inte har gjort några köp, men som är registrerad sedan 2007. Tänker förmodligen strunta i att fortsätta bjuda.

• Väntarochlängtar

Jag misstänker budtriss men är inte säker...

Bjöd på märkeskläder av en och samma säljare och blev överbudat av en köpare - vi kan kalla denna person för nisseklara som alias... ( detta alias är alltså inte det riktiga!) .
    Jag budade över - och vann 3 auktioner fr säljaren.
    Sen när vinnarmailet så är epostadressen : nisseklara@hotmail.com.... Luktar inte det lite misstänkt? Fick hem kläderna som var jättefina och säljare var jättetrevlig - men blir ngt misstänksam ändå...

(aliaset är påhittat - men ni förstår vad jag menar?! Personen som budade över mig hade samma epostadress som den person som budade över mig..)

• Kristyr
    Väntarochlängtar skrev 2011-10-06 10:55:39 följande:
    Jag misstänker budtriss men är inte säker...

Bjöd på märkeskläder av en och samma säljare och blev överbudat av en köpare - vi kan kalla denna person för nisseklara som alias... ( detta alias är alltså inte det riktiga!) .
    Jag budade över - och vann 3 auktioner fr säljaren.
    Sen när vinnarmailet så är epostadressen : [email protected].... Luktar inte det lite misstänkt? Fick hem kläderna som var jättefina och säljare var jättetrevlig - men blir ngt misstänksam ändå...

(aliaset är påhittat - men ni förstår vad jag menar?! Personen som budade över mig hade samma epostadress som den person som budade över mig..)
    ja, det verkar ju lite misstänkt....
  • Makka Pakka

Har avslut idag och över helgen men kommer resa bort i några dagar. Tror ni att man kan skicka med Schenker och DHL från annan ort? Alltså om jag pakar här och sedan skickar från dhl/schenker ombud i staden vi ska vara i.. eller måste jag skicka från mitt ombud? Nån som vet?? Guld i mun

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • annat82
    Makka Pakka skrev 2011-10-06 15:48:06 följande:
    Har avslut idag och över helgen men kommer resa bort i några dagar. Tror ni att man kan skicka med Schenker och DHL från annan ort? Alltså om jag pakar här och sedan skickar från dhl/schenker ombud i staden vi ska vara i.. eller måste jag skicka från mitt ombud? Nån som vet?? Guld i mun
    Schenker är iaf inga problem. Man ska kunna lämna in hos valfritt ombud. Jag lämnar aldrig in hos mitt närmsta ombud då det för mig är en rejäl omväg utan antingen jag eller sambon brukar lämna på vägen, så ofta olika ombud.
    Skickar aldrig med DHL men tycker det borde vara lika där
  • Novallie

hej brukar inte skriva här så ofta men nu har jag en fråga.
    Budade hem en mössa den 18 september, betalade 20:de fick kontouppgifterna den 19 sep. Och fortfarande inte fått mössan så börjar bli riktigt irriterad. Ångrade först vid slutet att jag budade då jag upptäckte att denne säljare hade 3 negativa ifrån olika säljare om ej fullföljt betalning(brukar kolla sådant i vanliga fall). Inte om att köpare inte fått sina saker. Men tycker att nu borde väl man fått mössan. Mailade för en vecka sen och frågade om mössan var skickad men inget svar. Ska jag maila igen och skriva vad? Undviker helst och ringa men kan väl göra det om jag inte fått på måndan. Annars om inget svar på något av sätten så får jag väl lov och sätta mitt första negativa omdömme på någon...

H född 091017
  • Makka Pakka
    annat82 skrev 2011-10-06 15:52:17 följande:
    Schenker är iaf inga problem. Man ska kunna lämna in hos valfritt ombud. Jag lämnar aldrig in hos mitt närmsta ombud då det för mig är en rejäl omväg utan antingen jag eller sambon brukar lämna på vägen, så ofta olika ombud.
    Skickar aldrig med DHL men tycker det borde vara lika där

Okej, tack! Jag tänkte också att det borde inte vara några problem. Det är ju betalat och klart så den ska bara sickas.. Har mailat men det verkar inte som de är snabba på att svara..
  • Makka Pakka
    Novallie skrev 2011-10-06 15:54:06 följande:
    hej brukar inte skriva här så ofta men nu har jag en fråga.
    Budade hem en mössa den 18 september, betalade 20:de fick kontouppgifterna den 19 sep. Och fortfarande inte fått mössan så börjar bli riktigt irriterad. Ångrade först vid slutet att jag budade då jag upptäckte att denne säljare hade 3 negativa ifrån olika säljare om ej fullföljt betalning(brukar kolla sådant i vanliga fall). Inte om att köpare inte fått sina saker. Men tycker att nu borde väl man fått mössan. Mailade för en vecka sen och frågade om mössan var skickad men inget svar. Ska jag maila igen och skriva vad? Undviker helst och ringa men kan väl göra det om jag inte fått på måndan. Annars om inget svar på något av sätten så får jag väl lov och sätta mitt första negativa omdömme på någon...

maila igen och skriv att om hon/han inte hör av sig så kommer du lämna neg. omdöme.
    hade samma problem för länge sedan. mailade och skickade sms men hon hörde aldrig av sig så jag fick sätta negativt. Hon hämnades inte ens.. tror nog att kontot avslutades ganska snart efter detta. 
  • Novallie
    Makka Pakka skrev 2011-10-06 16:02:34 följande:
    maila igen och skriv att om hon/han inte hör av sig så kommer du lämna neg. omdöme.
    hade samma problem för länge sedan. mailade och skickade sms men hon hörde aldrig av sig så jag fick sätta negativt. Hon hämnades inte ens.. tror nog att kontot avslutades ganska snart efter detta. 
    hade ju gärna viljat ha tillbaka pengarna annars, har lite kärvt just nu så hade gärna fått tillbaka hundringen så man kunde buda på en annan mössa annars. Nog för att en hundring spelar så stor roll, men i längden...
    H född 091017
Svar på tråden Traderatråden nr 16