• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Mammiztill2

det handlar ju om en felaktig vara.. men tradera sa att de finns inget rätt eller fel i såntärende

• tessum

Någon som testat att sälja sommarkläder till barn nu? Många familjer åker ju utomlands kring jul så jag blev lite nyfiken på om det kan gå.Solig

• Plåstret

Hej!
    Hur länge tycker ni det är ok att vänta in en köpare?
    En tjej köpte en vinterjacka på köp-nu pris av mig i tisdags Efter det inte ett ljud, jag har skickat
    ett vinnarmail, samt ett mail att jag vill att hon ska skicka ett mail när hon har betalt. Även skickat ett
    sms där jag frågor om vinnarmailet kommit fram. Inget svar.

Magkänslan säger att hon ångrar/struntar i auktionen.
    Hon har 6 positiva omdömen men har inte handlat på 2år.

Hur länge tycker ni det är ok att vänta på henne?

• annie dark
    Plåstret skrev 2011-10-27 18:17:18 följande:
    Hej!
    En tjej köpte en vinterjacka på köp-nu pris av mig i tisdags Efter det inte ett ljud, jag har skickat
    ett vinnarmail, samt ett mail att jag vill att hon ska skicka ett mail när hon har betalt. Även skickat ett

Fem dagar har jag satt som betalning.
  • maximum

Jag har en köpare som inte betalat auktionen som han vann i söndags, skickade ett vänligt mail imorse och undrade om han fått vinnarmailet med mina kontouppgifter i.
    Då vinnarmailen segade för mig i söndags.....
    Ser att han läst mailet men inte svarat och inga pengar än.
    Nu har det ju bara gått 4 dagar men är folk inte mer intresserade av att få sina saker?   

• Smilla1976
    Plåstret skrev 2011-10-27 18:17:18 följande:
    Hej!

Jag brukar otåligt vänta lite extra, ibland kan det ju faktiskt hänt nåt.... men sen efter ca en och en halv vecka så brukar jag skicka ett vänligt men bestämt mail att "om jag inte ser någon betalning eller hör ifrån dig på 2 dagar så kommer jag att ge negativt omdöme..." ibland funkar det att småhota med neg omdöme... om inte så brukar jag ibland lämna neg omdöme 60 dagar efter precis innan tiden för att lägga omdöme går ut så att jag inte riskerar ett hämndomdöme.... lång väntan bara :D

Jag hoppas att jag slipper oseriösa köpare på söndag när min auktioner går ut, jag hade en som tog på köp nu förra fredagen och i onsdags kväll skickade jag ett påminnelsemail och då betalade hon igår, hon hade glömt och bad om ursäkt... sen vill jag ha massor med ninjor och tjäna massor med pengar på söndag :D ´men det har gått lite trögt med budandet... men har börjat krypa upp de senaste dagarna ;)
  • Mistoffelees

Hur gör man med frakten vid återköp

Vann ju en auktion där thermobyxorna visade sig vara trasiga längst ner på båda benen när jag fick hem dom trots att de skulle vara i nyskick och hela, verkar som jag äntligen kommer få pengarna tillbaka på måndag så att jag kan skicka tillbaka kläderna.

Om jag tex har betalt 600 plus frakt på 70 kronor dvs 670, är det den summan jag skall få tillbaka och betala frakten själv så att säljaren får tillbaka sina kläder. Dvs jag kommer förlora 70 kronor på affären då jag måste betala frakt nu när jag skickar tillbaka dom till henne? Hon har satt in 670 kronor men inte för frakten tillbaka.

• Scruffy

Andra och sista gånger jag lägger ut Reima overall på Tradera. I och för sig använg i två säsonger men ändå helt OK. Bud på 1 kr och avslut imorgon

Svar på tråden Traderatråden nr 16