• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Plåstret

Hejhej!

Har någon av er skickat en jacka någongång? Till vuxen.

Hur brukar ni göra? Rulla ihop den och skicka med massa plastpåsar runt? Jackan är ganska stor.

Tacksam för svar :) 

• Merde
    Plåstret skrev 2011-10-25 21:48:51 följande:
    Hejhej!

Har någon av er skickat en jacka någongång? Till vuxen.

Hur brukar ni göra? Rulla ihop den och skicka med massa plastpåsar runt? Jackan är ganska stor.

Tacksam för svar :) 
    Skickade en senast idag. En stor, tung otymplig mammakappa. Vek ihop den fint och packade i tre påsar. Tror inte det spelar så stor roll hur du bestämmer dig för att packa den dock för hur du än gör lär du ju inte komma undan skrymmandeavgiften.
  • Plåstret
    Merde skrev 2011-10-25 22:01:30 följande:
    Skickade en senast idag. En stor, tung otymplig mammakappa. Vek ihop den fint och packade i tre påsar. Tror inte det spelar så stor roll hur du bestämmer dig för att packa den dock för hur du än gör lär du ju inte komma undan skrymmandeavgiften.
    Tack! :)

Då skrev du en adresslapp och tejpade på plastpåsen + frimärken? Det borde väll sitta fast? Om man tar ordentligt med tejp.
    Precis, skymmandeavgiften kommer jag nog inte undan :)

• Merde
    Plåstret skrev 2011-10-25 22:09:25 följande:
    Tack! :)

Då skrev du en adresslapp och tejpade på plastpåsen + frimärken? Det borde väll sitta fast? Om man tar ordentligt med tejp.
    Precis, skymmandeavgiften kommer jag nog inte undan :)

Ja, skrev en adresslapp på vanligt papper som jag sedan fäste fast helt och hållet med transparant packtejp. Frimärkena sitter bra så länge man kör på de självhäftande, de som måste fuktas trillar ofta av ifrån plast så använder du sådana föreslår jag att du tejpar utefter ena kanten på märkena så att de inte kan trilla av helt och hållet.

Förslagsvis ser man också till att packa i lite ordentligare påsar (typ sådana man får från klädaffärer) då de är mer hållbara samt att man packar i minst två stycken ifall den översta skulle gå sönder. Tejpa inte tokmycket! Det är helt onödigt och gör bara paketet omöjligt att öppna (vilket ökar risken för att man råkar skada plagget eftersom man måste använda exempelvis en sax för att forcera all tejp).
  • Mammiztill2

Undrar bara hur "social/ trevliga" är ni ert vinnar mail?! jag har legat 4.9 på Allt men nu hamnat ner på 4.7 i kommunikation, vinnar mail får dem direkt efter en auktion är avslutad. Något man ska tänka på? jag har bara gjort 322 affärer

• Konstantine
    Mammiztill2 skrev 2011-10-25 22:40:00 följande:
    Undrar bara hur "social/ trevliga" är ni ert vinnar mail?! jag har legat 4.9 på Allt men nu hamnat ner på 4.7 i kommunikation, vinnar mail får dem direkt efter en auktion är avslutad. Något man ska tänka på? jag har bara gjort 322 affärer
    Skickar du bara vinnarmailet?

Jag som köpare uppskattar ett till mail där det kanske står att dom har fått pengarna och/eller att dom har skickat paketet.  
  • Mammiztill2
    Konstantine skrev 2011-10-25 22:47:34 följande:
    Skickar du bara vinnarmailet?

Jag som köpare uppskattar ett till mail där det kanske står att dom har fått pengarna och/eller att dom har skickat paketet.  
    nej jag skickar att "hej nu har jag mottagit pengarna och varan har jag precis lämnat" (typ)

eller att pengarna kom idag, och skriver om jag kommer hinna upp till postlådan exakt samma dag då de kommer in.. ibland hinner jag inte då pengarna kommer på eftermiddagen, hinner inte alltid upp innan 17.

så jag förstår inte hur mitt omdöme kunnat sjunka..
  • Konstantine
    Mammiztill2 skrev 2011-10-25 23:25:58 följande:
    nej jag skickar att "hej nu har jag mottagit pengarna och varan har jag precis lämnat" (typ)

eller att pengarna kom idag, och skriver om jag kommer hinna upp till postlådan exakt samma dag då de kommer in.. ibland hinner jag inte då pengarna kommer på eftermiddagen, hinner inte alltid upp innan 17.

så jag förstår inte hur mitt omdöme kunnat sjunka..
    Nej då verkar det ju jättekonstigt! Obestämd Vad mer kan dom begära liksom undrar man ju.
  • Mammiztill2
    Undrar vad som gäller!

Jag har köpt ett par byxor, som skulle vara fina.
    Får hem dem och det är hål i dem.

Mailar och påpekar, köparen köper tillbaka dem,
    men säger att jag får halva summan nu, och halva summan då hen har fått byxorna.

vad gäller?!

* har jag rätt att få alla min pengar jag lagt totalt + hens frakt tillbaka NU,
    * eller har hen rätt att bara ge mig hälften av summan?! och hälften då hen har fått byxorna?
  • mullemuppan
    Mammiztill2 skrev 2011-10-26 10:33:10 följande:
    Undrar vad som gäller!

Jag har köpt ett par byxor, som skulle vara fina.
    Får hem dem och det är hål i dem.

Mailar och påpekar, köparen köper tillbaka dem,
    men säger att jag får halva summan nu, och halva summan då hen har fått byxorna.

vad gäller?!

* har jag rätt att få alla min pengar jag lagt totalt + hens frakt tillbaka NU,
    * eller har hen rätt att bara ge mig hälften av summan?! och hälften då hen har fått byxorna?
    Klippt härifrån:
    Att göra ett återköp
    Vanligtvis returnerar köparen först objektet till säljaren, som därefter betalar tillbaka köpeskillingen. Om det handlar om en "felaktig vara" ska säljaren även återbetala  kostnaden för frakt och returfrakt. Tänk på att ni även vid återköp kan använda er av Paysons leveransgaranti för ökad trygghet.

Så egentligen kan hon kräva att få tillbaks varan utan att betala tillbaks några pengar, i alla fall som jag förstår det. De gånger jag har returnerat varor har jag dock fått tillbaks vinnande bud, porto och returporto före jag skickat tillbaks varan.
Svar på tråden Traderatråden nr 16